Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
187373_Honda_e_and_Energy_Management_Images.jpg

Honda e

1 / 7
187373_Honda_e_and_Energy_Management_Images.jpg
187385_Honda_e_and_Energy_Management_Images.jpg
187501_Honda_e_and_Frankfurt_International_Motor_Show_2019.jpg
199742_2020_Honda_e.jpg
185273_HONDA_E_THE_PERFECT_BALANCE_OF_EFFICIENCY_AND_PERFORMANCE_FOR_URBAN.jpg
185985_HONDA_E_OFFERS_ADVANCED_CONNECTIVITY_FOR_MODERN_LIFESTYLES.jpg
185986_HONDA_E_OFFERS_ADVANCED_CONNECTIVITY_FOR_MODERN_LIFESTYLES.jpg

Sterke punten

  • Origineel design
  • Technologie aan boord
  • Dynamiek in de stad

Zwakke punten

  • Zeer beperkt rijbereik
  • Prijs-kwaliteitsverhouding
  • Piepkleine koffer

Honda e Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Honda e, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.3 - 9.5s
Maximumsnelheid:145 - 145 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):17.2 - 17.8 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3894 x 1752 x 1512 mm
Portieren:5
Kofferruimte:171 - 857 liter
Aanhangergewicht:336 - 438 kg

Uniek nichemodel

De Honda e kwam in 2020 op de markt en is een volledig elektrisch stadswagentje dat zich onderscheidt met zijn unieke design, dat terugblikt naar de N600 en de eerste generatie Civic. De originaliteit strekt zich uit tot in het interieur, waar je een comfortabele en hoogwaardige afwerking vindt en vooral heel veel displays. Deze Honda e is dan ook een uniek nichemodel: een premium elektrisch stadswagentje met een klein rijbereik, maar een relatief hoge prijs.

Interesse in een Honda e

Honda e tweedehands auto
Honda e nieuwe auto
Honda e dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De looks van de Honda e zijn misschien al reden genoeg om het model te overwegen, met een retromodern design dat terugharkt naar de N600 en de vroege Civics.

  • Aan boord vind je maar liefst 6 displays: eentje voor de tellers, twee voor het infotainment, twee voor de digitale zijspiegels en eentje voor de digitale middenspiegel. Bovendien kan je via HDMI een Chromecast of gameconsole aansluiten voor tijdens het laden.

  • Dankzij een laag geplaatste batterij, een perfecte 50:50-gewichtsverhouding en achterwielaandrijving is de Honda e erg dynamisch, ondanks het feit dat hij niet zoveel vermogen heeft. Ook de draaicirkel is bijzonder klein.

  • Ondanks zijn compacte formaat heeft de Honda e vijf deuren en een redelijk bruikbare achterbank, al is de koffer wel zeer klein en is er geen frunk.

Alle belangrijke gegevens over de Honda e

Motoren

Er zijn twee motoren om uit te kiezen: een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor voor het basismodel, of een 113 kW (154 pk) sterk exemplaar op de Honda e Advance. Beide varianten hebben een koppel van 315 Nm en verschillen dus niet zoveel in prestaties (9 vs. 8,3 seconden van 0-100 km/u). De topsnelheid bedraagt 145 km/u. De batterij van 35,5 kWh geeft de Honda e een theoretisch rijbereik van 210 km, in de praktijk is het eerder een 150 tot 200 km. Jammer van de kleine accu, misschien dat er later nog een update volgt die wat extra capaciteit toevoegt, zoals bij de Peugeot e-208.

Afmetingen

De Honda e is 3,89 meter lang, 1,75 meter breed en 1,51 meter hoog. Het model heeft altijd vijf deuren en vier zitplaatsen, de koffer is amper 171 liter groot. Met de achterbank plat (enkel in één stuk neer te klappen) heb je 861 liter ter beschikking. De Honda e heeft jammer genoeg geen laadruimte onder de ‘motorkap’ (frunk), je zit dus vast aan wat je achterin kan stoppen. Een trekhaak is beschikbaar, maar is enkel bedoeld voor fietsendragers.

Uitvoeringen

De Honda e is beschikbaar in twee uitvoeringen, een naamloze instapversie en de Advance, die naast een krachtigere elektromotor ook heel wat extra comfortsnufjes meekrijgt. Voor een stadswagen is de Honda e Advance dan ook zeer compleet uitgerust, met zetelverwarming vooraan, digitale zijspiegels, een panoramadak, een digitaal dashboard over de hele breedte, parkeerhulp, een verwarmd stuurwiel, een 230 V-stopcontact en een HDMI-poort voor een van de displays. Op de optielijst staat enkel nog een metaalkleur, andere velgen en een lederen interieur - al is de standaard grijze stof ook erg knap.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Op het moment van schrijven (oktober 2022) is enkel de Honda e Advance leverbaar, met een Belgische catalogusprijs vanaf 40.160 euro. Met alle weinige opties inbegrepen zit je aan ongeveer 45.000 euro. De vanafprijs van de basisversie zou op ongeveer 37.000 euro moeten liggen, al is het onduidelijk of deze versie nog terug in het gamma komt.

Op de tweedehandsmarkt is het aanbod nog relatief beperkt, maar vind je wel al exemplaren vanaf zo’n 26.000 euro, meestal al de Advance-versie. Je moet dus maar de juiste kleuren uitkiezen, want zo goed als alle opties zitten er al op. Een nieuw, direct leverbaar stockmodel vind je al vanaf 37.500 euro.

Design-highlights en interieur

Het design van de Honda e blikt tegelijkertijd vooruit en terug, want het is een volledig nieuwe designtaal voor het merk, maar tegelijk geïnspireerd door klassieke modellen als de N600 en de eerste generatie Civic. Het design werd eerst getoond op de Honda Urban EV Concept uit 2017 en werd fijngeslepen voor de productieversie, al bleven de futuristische lichten, de cameraspiegels en de basisvorm overeind. De Honda e is ook altijd een vijfdeurs, in tegenstelling tot de driedeurs conceptversie.

PlayStation spelen tijdens het laden

Aan boord is Honda gegaan voor een zeer digitale ervaring, al wordt die omkaderd door klassieke materialen zoals het nephout op het dashboard en de standaard grijze stoffen zetels. Er zijn 6 displays in totaal, waarvan 3 op het dashboard, twee voor de digitale zijspiegels en eentje voor de digitale middenspiegel, al kan die laatste ook uitgeschakeld worden.

Honda heeft ook nagedacht over het eventuele tijdverdrijf dat nodig is tijdens laadbeurten, met een HDMI-aansluiting en een volwaardig stopcontact om gameconsoles of streamingsticks te kunnen aansluiten, ook een WiFi-connectie is bestelbaar. Heb je niets mee om op het scherm aan te sluiten, dan kan je ook naar de ingebouwde aquariumfilmpjes kijken. Een ietwat bizarre, maar leuke toets. Hoe dan ook zit je vooral vooraan goed, achterin is de bank niet zo comfortabel of ruim, maar wel nog bruikbaar. De koffer is piepklein en er is geen frunk.

Rijhulp en veiligheid

De Honda e kreeg in 2020 4 sterren van Euro NCAP, met redelijk goede scores voor de bescherming van inzittenden, en matige scores voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers en voor zijn veiligheidssystemen. De veiligheidsuitrusting bestaat onder meer uit een rijstrookassistent, noodremhulp, dodehoekmonitor, parkeerhulp en adaptive cruise control.

Alternatieven

Hoewel de Honda e met zijn rijgedrag en technologie aan boord bij de besten van zijn segment hoort, is het rijbereik simpelweg ontoereikend voor wie af en toe, laat staan regelmatig, langere afstanden wil doen met zijn elektrische wagen. De Peugeot e-208 kreeg onlangs een update die zijn rijbereik deed stijgen tot 400 km en is te koop vanaf ongeveer 35.000 euro. De Opel Corsa-e is nog iets goedkoper en staat op hetzelfde platform, al moet die nog de update krijgen met de nieuwe, zuinigere elektromotor. Beide modellen zijn minder origineel getekend, maar bieden wel veel meer praktisch gemak. De Fiat 500e biedt ook iets meer rijbereik en ziet er op zijn eigen manier even stijlvol uit, de Mini Cooper SE loopt dan weer zowel qua design als qua aandrijflijn achter op de Honda e. Tenslotte is er nog de Renault Zoe, die al een oudere basis heeft, maar ook kan pronken met een rijbereik van meer dan 350 km in theorie.

FAQ

Hoe ver kan de Honda e rijden?
De Honda e heeft een rijbereik van 210-220 km volgens de WLTP-cyclus, maar in de praktijk reken je beter op een kleine 200 km afhankelijk van je rijstijl en of je veel of weinig stadskilometers maakt, waar hij het efficiëntst is.
Hoeveel kost de Honda e?
Momenteel is enkel de duurdere Honda e Advance te koop, die voor minstens 40.160 euro over de toonbank gaat. De basisversie zou zo’n 3.000 euro goedkoper moeten zijn.
Is er nog een elektrische Honda op de markt?
Momenteel is de Honda e nog altijd de enige elektrische wagen van Honda in Europa, de rest van het gamma bestaat uit zelfladende hybrides.