Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW i3

Sterke
  • Volledig elektrisch of met range extender
  • Uniek design
  • Intelligent interieur
Zwakke
  • Rijbereik eerste versies
  • Stugge vering
  • Duur bij lancering

Eerste stap naar de toekomst

BMW begon aan zijn elektrische avontuur met deze i3, een in 2013 gelanceerde compacte elektrische wagen die optioneel met een range extender op benzine te bestellen was voor tripjes tot buiten de stad. De i3 was een model zoals geen ander binnen het BMW-gamma: hij had zijn eigen chassis uit koolstofvezel, kleine omgekeerd openende achterdeurtjes en een interieurconcept dat pas met de recente iX verdergezet zou worden. De i3 bleef tot de zomer van 2022 in productie.

Alternatieve modellen

Eerste stap naar de toekomst

BMW begon aan zijn elektrische avontuur met deze i3, een in 2013 gelanceerde compacte elektrische wagen die optioneel met een range extender op benzine te bestellen was voor tripjes tot buiten de stad. De i3 was een model zoals geen ander binnen het BMW-gamma: hij had zijn eigen chassis uit koolstofvezel, kleine omgekeerd openende achterdeurtjes en een interieurconcept dat pas met de recente iX verdergezet zou worden. De i3 bleef tot de zomer van 2022 in productie.

Goede redenen

  • De eerste versies van de BMW i3 moesten nog rekenen op hun ‘REx’-range extender om een schappelijk rijbereik te halen, maar later kwamen er grotere batterij-opties die die benzinemotor grotendeels overbodig maakten.

  • De i3 is een plezier om in de stad mee te rijden, met een goed zicht rondom, een vinnige elektromotor en een piepkleine draaicirkel.

  • Ondanks zijn compacte formaat, biedt de BMW i3 heel wat ruimte binnenin dankzij zijn innovatieve chassis.

  • Het interieur van de i3 is net zo speciaal als zijn exterieur, met natuurlijke materialen, open ruimtes en een designconcept dat vandaag nog gekopieerd wordt door zijn moderne rivalen.

Alle belangrijke gegevens over de BMW i3

Motoren

De BMW i3 werd vanaf zijn debuut geleverd met een 170 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandreef, al kwam er in 2018 ook een iets sportievere i3S met 184 pk. In beide gevallen heb je een vlot accelererende wagen dankzij de directe reacties van de elektromotor. Het grootste verschil in de diverse aandrijflijnen van de i3 zit hem in de batterij.

Het basismodel bij de lancering was de 60 Ah, met een batterij van 18,2 kWh (netto) en een rijbereik van zo’n 130 km. Een trapje hoger stond de 94 Ah, met 27,2 kWh bruikbare capaciteit en een rijbereik van een dikke 180 km. In 2018 kwam dan de 120 Ah, met een bruikbare accu van 38 kWh en een rijbereik van bijna 300 km.

Was dat rijbereik niet voldoende, dan kon je ook kiezen voor de ‘REx’ op elk batterijniveau. Dat was een 650 cc grote tweecilinder met een benzinetank van 9 liter die het rijbereik nog een dikke 100 km vergrootte. In 2019 schrapte BMW echter de REx uit het Europese gamma, aangezien de 120 Ah voor een voldoende groot rijbereik zorgde en dus die range extender grotendeels overbodig maakte.

Afmetingen

Met een lengte van bijna exact 4 meter, een breedte van 1,78 meter en een hoogte van 1,58 meter is de BMW i3 een bijzonder compacte wagen. Het was zelfs de kleinste BMW sinds de Isetta!

Ondanks zijn compacte formaat bood de BMW i3 wel plek aan boord voor 4 volwassenen dankzij zijn slim design, met een kofferruimte van 260 tot 1.100 liter.

Uitvoeringen

Vergeleken met de rest van het BMW-gamma, had de i3 een betrekkelijk korte optielijst. Aan het einde van zijn carrière kon je hem enkel als i3 of i3S bestellen, al dan niet in de Advanced-uitvoering. De i3S had de krachtigere elektromotor, een iets breder en lager onderstel en zwarte details.

De Advanced-uitvoering bracht wat meer opties met zich mee. Een multifunctioneel lederen stuur, elektrisch inklapbare spiegels, een centrale armsteun met opbergvak en 12V-stekker, automatische airco, een regen- en lichtsensor, cruise control en een navigatiesysteem. Toch kon je nog enkele pakketten aanvinken, zoals het gewenste type interieur (Loft, Lodge of Suite), het Business Pack met zetelverwarming en het grotere Professional-navigatiesysteem of het Business Pack Plus, dat ook keyless entry en een achteruitrijcamera had.

Qua losse opties had je nog een elektrisch schuifdak, een warmtepomp die het rijbereik in de winter overeind hield, adaptieve LED-koplampen, een rijassistentiepakket en een Harman Kardon-audiosysteem. Let dus op bij een tweedehands exemplaar dat alle gewenste opties aanwezig zijn.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Momenteel is de BMW i3 niet meer nieuw te bestellen, de productie werd in augustus 2022 beëindigd. Tot dan betaalde je echter minstens 40.750 euro voor een i3 120 Ah, de i3S 120 Ah Advanced kostte minstens 47.250 euro.

Tweedehands zijn er grote verschillen in de prijzen tussen de verschillende aandrijflijnen. Een i3 60 Ah zonder REx vind je vanaf een dikke 15.000 euro, een 94 Ah kost minstens een kleine 25.000 euro. Dan ga je echter beter voor een 120 Ah, die zijn al te vinden voor een kleine 30.000 euro en bieden een schappelijk rijbereik.

Design-highlights en interieur

Het design van de BMW i3 is uniek, zowel binnen het merkgamma als in het algemeen. Zijn compacte formaat gaf toch voldoende binnenruimte dankzij zijn slim uitgewerkte chassis uit carbon, wat ook zijn gewicht drukte. De zwaarste varianten van de i3 wogen zo’n 1,7 ton, wat meevalt voor een elektrische wagen. Dat unieke chassis zorgde er echter ook voor dat er geen andere modellen op dezelfde basis ontwikkeld konden worden, wat de levensduur van het model beperkte en de prijs omhoog duwde.

Zijn tijd vooruit

Ook binnenin is de i3 uniek, al heeft zijn designfilosofie nu een vervolg gekregen in de grotere iX, nog maar het tweede model van BMW dat volledig als elektrisch model is ontworpen. Een middentunnel is er niet en het dashboard is erg laag, terwijl de digitale tellers en het centrale scherm een zwevend design hebben gekregen. Dat zorgt voor een uitstekend overzicht. De toegang naar achteren is iets minder gemakkelijk door de kleine ‘suicide doors’, maar er is wel voldoende plek om te zitten en ook de koffer is bruikbaar.

Rijhulp en veiligheid

De BMW i3 werd enkel bij zijn debuut in 2013 getest door Euro NCAP, wat een score van 4 sterren opleverde. De bescherming van de inzittenden was goed, maar qua voetgangersbescherming en rijhulpmiddelen scoorde de i3 maar matig. Doorheen zijn carrière heeft hij echter verschillende updates gekregen, waardoor een later model meer (optionele) veiligheidssystemen heeft.

FAQ

Hoe snel kan een BMW i3 opladen?

Elke BMW i3 kan tot 11 kW laden aan een AC-lader, optioneel kon je ook tot 50 kW snelladen aan een DC-lader. De laadsnelheid hangt af van het type batterij.

Wat is het rijbereik van de BMW i3?

De BMW i3 60 Ah haalt ongeveer 130 km, de i3 94 Ah bijna 200 km en de i3 120 Ah bijna 300 km. De REx voegt nog een dikke 100 km aan rijbereik toe.

Heeft de BMW i3 Apple CarPlay?

De BMW i3 ondersteunt sinds 2018 draadloze Apple CarPlay, maar dat was wel een optie.

Alternatieven

Een rechtstreekse concurrent heeft of had de BMW i3 niet, simpelweg omdat er geen andere compacte premium elektrische wagens op de markt waren. Ben je op zoek naar een tweedehands elektrische wagen, dan zijn er wel enkele alternatieven te vinden met een meer traditioneel design, wat een voor- of nadeel kan zijn afhankelijk van je smaak. De Renault Zoe is voor ongeveer 15.000 euro te vinden met een 23,3 kWh batterij, wat een rijbereik van ongeveer 150 km moet opleveren. De Smart ForTwo electric is ook een alternatief met ongeveer 160 km rijbereik.

Wil je graag wat verder kunnen rijden, dan is de Volkswagen e-Up!/Seat Mii Electric/Skoda e-Citigo met de grotere 36,8 kWh batterij een alternatief. Die haalt ongeveer 200 km op een lading. Maar het interieur van al deze modellen heeft niet dezelfde kwaliteit als bij de i3.

Beoordelingen voor BMW i3

2 Beoordelingen

5,0