Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Smart Forfour

Hippe 4-zits stadsauto met elektrische motor

Een gebruikte Smart Forfour is eigenlijk het grote broertje van de Smart Fortwo. De Forfour is echter meer gericht op gezinnen die in de stad wonen, dus je krijgt er 2 extra stoelen achterin bij. Het blijft natuurlijk wel een compacte auto dus je kunt er niet zo heel veel mee vervoeren, tenzij je de achterbank naar beneden klapt. De auto is wendbaar en klein zodat je in de stad uitstekend uit de voeten kunt. Bovendien is hij zuinig met brandstof zodat je niet vaak hoeft te tanken. Lees meer

Technische gegevens

68 - 95 PS

Vermogen

4.4 - 4.6 l/100 km

Verbruik (gecombineerd)

116 - 121 g CO2/km

CO2-uitstoot (gecombineerd)Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.

160 - 180km/h

Top snelheid

10.5 - 13.9s

van 0 tot 100 km/u

Toon technische gegevens

Alternatieve modellen

Model

In 2004 bracht Smart de compacte 4-zitter Forfour op de markt, als aanvulling op de 2-zits Smart Fortwo die al eerder was uitgebracht. De Forfour is een stadsauto uit het A-segment, een compacte hatchback waarvan er 2 generaties zijn uitgebracht. De eerste generatie werd tussen 2004 en 2006 gemaakt werd. Deze generatie had een 4-deurs model en een motor voorin. De tweede generatie werd vanaf 2014 in Europa op de markt gebracht. Bij dit 4-deurs model zat de motor achterin.

De eerste generatie Forfour werd alleen in Europa op de markt gebracht. Om geld te kunnen besparen, zette Smart dit model op het platform van de Mitsubishi Colt, dat bekend stond vanwege de kwaliteit en betrouwbaarheid. Na een pauze van 8 jaar werd in 2014 de tweede generatie van de Forfour geïntroduceerd. Deze stond op het platform van de Renault Twingo en de motor zat weer achterin.

De motor achterin zat onder de kofferruimte, zodat er meer interieurruimte overbleef.Het hele passagierscompartiment kon bovendien verder naar voren worden geschoven. Dit is de reden waarom de Forfour opmerkelijk ruim, terwijl hij maar 3,5 meter lang is. In vergelijking met andere stadsauto’s ligt de laadvloer van dit model wat hoger. Ondanks dat is de bagageruimte van 185 liter helemaal niet gek. Klap je de achterbank naar beneden, dan ontstaat er zelfs 975 liter ruimte.

Deze Smart heeft een Triodon veiligheidskooi die je aan de buitenkant van de auto goed ziet zitten. Dankzij de kooi is de kleine Smart een zeer veilige auto. De vormgeving van de auto is typisch Smart en dus zeer opvallend.

Smart liet de eerste generatie van de Forfour in samenwerking met Mitsubishi Motors bouwen in de NedCar-fabriek in Born. De productie van de tweede generatie vindt plaats in de Sloveense Revoz fabriek van Renault in Novo Mesto, Slovenië. Vanaf 2019 zijn er alleen nog elektrisch aangedreven versies te koop met de toevoeging EQ. De prijs voor een nieuw exemplaar ligt rond de € 23.500. Een gebruikte Smart Forfour kun je vaak wel voor een lagere prijs kopen.

De 2e generatie van de Smart Forfour

Na de eerste generatie, die in 2006 stopte, kwam er in juli 2014 na 8 jaar een tweede generatie van deze hippe stadsauto. Deze auto moest het merk voor het eerst winstgevend maken. Deze tweede generatie deelde het platform met de derde generatie van de Renault Twingo. Het model was een 4-deurs met de motor achterin. Aan boord werd de techniek gebruikt van de derde generatie Smart Fortwo.

De tweede generatie van de Forfour was gebaseerd op het ontwerp van de eerste generatie. Voor veiligheid zorgde wederom de Tridion veiligheidskooi. Als we de afmetingen van de 2e generatie vergelijken met de 1e generatie, dan zijn er een paar verschillen. De nieuwe generatie is 26 cm korter en 2 cm smaller dan de eerste generatie. Het model is echter 10 cm hoger. Aan de wielbasis werd niets veranderd, deze bleef 2,49 m.

Je kunt de auto’s van de tweede generatie herkennen aan het grotere merklogo, de grote grille met een honingraatpatroon en de ruitvormige koplampen. De motor zit ook hier weer achterin en daardoor kan de Forfour enorm scherp draaien. In vergelijking met de eerste generatie werd de draaicirkel bijna 2,5 meter kleiner gemaakt, wat een groot voordeel is bij rijden in de stad.

Smart gaat elektrisch

Smart maakte de overstap naar elektrisch rijden in 2016. Op de autosalon van Parijs werd een elektrische versie van de tweede generatie gepresenteerd: de EQ. In maart 2017 kwam het model op de markt. We zien bij dit model ook weer de Tridion veiligheidskooi. Het model is verder herkenbaar aan de witte letters op de voor- en achterkant. In plaats van een toerenteller zit er een vermogensteller in deze auto. De buitenspiegels en de Tridion-kooi kunnen optioneel in groen worden uitgevoerd.

Smart Forfour in vergelijking met de Seat MII by Mango en Renault Twingo

De Smart en [Renault Twingo] (/renault/renault-twingo/) delen hetzelfde platform en zien er hetzelfde uit, maar bieden modellen hebben verschillende afmetingen. De ForFour is korter, breder en langer, hoewel het slechts om millimeters gaat. Het grootste verschil zit in de kofferbak. Die van de Smart heeft een inhoud van 185 liter, terwijl de Twingo 188 liter heeft. Beide auto’s hebben verstelbare rugleuningen, zodat je ze in een rechte hoek kunt zetten om iets meer bagageruimte te creëren.

Smart heeft een aantal ForFour-specials, zoals de Edition 1 die bij de lancering werd aangeboden. Dit high-spec model heeft nieuwe wielen, extra opties en unieke carrosseriekleuren. De SEAT Mii van Mango is ook een speciale editie, hoewel SEAT de productieaantallen van de auto niet heeft beperkt.

Zowel de Smart als Renault zijn verkrijgbaar met een 1,0-liter turbo driecilindermotor. Met een vermogen van 89 pk en een koppel van 135 Nm verlaagt deze motor de sprinttijd van 0-100 km/u van de ForFour van 15,9 seconden naar 11,9 seconden. De lichtere Renault heeft hier 10,8 seconden voor nodig.

De Mii presteert veruit het beste in de wegtest. Ondanks dat de auto niet zo’n gewaagd ontwerp heeft als zijn rivalen, is het de betere allrounder. De Mii is niet alleen handig en behendig in de stad, maar je kunt er ook moeiteloos langere afstanden mee rijden. De auto is ook goed uitgerust, goedkoop in gebruik, ruim en behoorlijk verfijnd.

De SEAT wint dus deze test, maar de ForFour en Twingo strijden nog om de tweede plaats. Ze zijn aan elkaar gewaagd als het gaat om rijgedrag en bruikbaarheid, maar de Smart heeft het meest speelse ontwerp. Het is echter wel de duurste van de twee, dus het is aan jou of je het geld ervoor over hebt, of dat je kiest voor een gebruikte Smart Forfour.

Motoren

De motoren van de eerste en tweede generatie van de Forfour zijn verschillend. Tussen 2004 en 2006 was de Forfour verkrijgbaar met een 1000 cc of 1100 cc driecilinder benzinemotor en twee viercilinder motoren: de 1300 cc benzinemotor of de 1500 cc dieselmotor. De auto was voorzien van een handgeschakelde 5-versnellingsbak of een sequentiële, handgeschakelde 6-traps automaat.

De tweede generatie vanaf 2014 werd aangedreven door twee driecilinder in-lijn-benzinemotoren. Er was een 1,0 liter motor met een vermogen van 52 kW (71 pk) en een 0,9 liter turbomotor met een vermogen van 66 kW (90 pk). Een jaar later kwam er nog een andere versie van de 1,0 liter motor, waarbij het vermogen was verlaagd tot tot 45 kW (61 pk). Alle motoren zijn voorzien van het automatische start-stopsysteem en voldoen aan de Euro6-emissienorm. De Forfour wordt standaard uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een zesversnellingsbak met dubbele koppeling is optioneel leverbaar.

In 2016 introduceerde Smart de elektromotor van 60 kW (81 pk) in de nieuwe modellen en noemde dit de Smart Electric Drive. Het gemiddelde verbruik van de elektromotor ligt op 13.1 kWh / 100 km, met een bereik van circa 130 km. Vanaf 2019 worden alle modellen alleen nog maar geleverd met een elektromotor onder de modelnaam EQ.

Uitrusting en opties

De Smart Forfour is er in drie uitrustingsniveaus: Advanced, Premium of Exclusive. De kleur kun je zelf kiezen. De Smart is standaard voorzien van een centraal touchscreen wat volledig afhankelijk is van de input van smartphones via Android Auto of Apple CarPlay.

Naast de standaarduitrusting zijn de volgende opties beschikbaar:

  • mistlampen
  • 22 kW-boordlader
  • koplampen met 3 LED-elementen

Wendbaar stadsautootje met plaats voor 4

De Forfour heeft 2 zitplaatsen meer dan de ForTwo. De ForFour is meer bedoeld als een gezinsauto en daarom is het weggedrag ook meer volwassen. De motor van de Forfour heeft wat minder vermogen zodat de auto heel zuinig rijdt. De Forfour heeft een opvallend, eigenzinnig uiterlijk en technisch is de auto lekker innovatief. Zo biedt de ForFour al het goede van Smart, maar dan in een gezinsverpakking.

FAQ

Is er ook een elektrische Smart Forfour?

Ja.Vanaf 2019 wordt de Forfour alleen nog maar geleverd met een elektromotor. Het is daarmee op dit moment de goedkoopste elektrische auto in Nederland.

Waarom is de Smart ForFour 8 jaar lang niet op de markt geweest?

Van de eerste generatie Forfour zijn er 3.500 verkocht. Omdat het model niet winstgevend was, werd het van de markt gehaald.

Beide auto’s delen hetzelfde platform en de Forfour is ontwikkeld in samenwerking met Renault.

Beoordelingen voor Smart Forfour

20 Beoordelingen

4,7