Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Nuova RENAULT TWINGO ELECTRIC

Renault Twingo

1 / 3
Nuova RENAULT TWINGO ELECTRIC
Renault Twingo Z.E Frontansicht
Renault-Twingo-Interior

Sterke punten

Leuk design Vlot in de stad Benzine of elektrisch

Zwakke punten

Trillingen van de driecilinder Minder stabiel buiten de stad Kleinere koffer door motor achterin

Renault Twingo Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Twingo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 2.700,-*
Tweedehands vanaf:€ 300,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.7 - 16.4s
Maximumsnelheid:58 - 201 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):85 - 166 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.3 - 7 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3433 x 1630 x 1423 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:188 - 980 liter
Aanhangergewicht:240 - 431 kg

Zoals een Porsche, meneer…

De derde generatie Renault Twingo uit 2014 maakt komaf met zijn ietwat saaie voorganger (met uitzondering van de Twingo RS) en kiest weer voor een innovatief ontwerp, waarbij de motor achterin wordt geplaatst en dus ook de achterwielen aandrijft. Een concept dat hij erft van de Smart Forfour, die op dezelfde basis staat. Het zorgt voor meer dynamiek en iets meer ruimte aan boord, en er is zelfs plaats voor een elektrische aandrijflijn.

Interesse in een Renault Twingo

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Zoals een Porsche, meneer…

De derde generatie Renault Twingo uit 2014 maakt komaf met zijn ietwat saaie voorganger (met uitzondering van de Twingo RS) en kiest weer voor een innovatief ontwerp, waarbij de motor achterin wordt geplaatst en dus ook de achterwielen aandrijft. Een concept dat hij erft van de Smart Forfour, die op dezelfde basis staat. Het zorgt voor meer dynamiek en iets meer ruimte aan boord, en er is zelfs plaats voor een elektrische aandrijflijn.

Goede redenen

  • De Twingo III heeft niet enkel een speciale architectuur, ook zijn design is vrolijk, met een kort snoetje, een bolle vorm en een glazen achterklep als speciale kenmerken.

  • Met de motor achterin zijn de voorwielen bevrijd van hun aandrijftaak, wat voor een betere dynamiek en een kleinere draaicirkel zorgt. Belangrijk voor een stadswagen!

  • De Renault Twingo is van meet af aan ontworpen voor verbrandingsmotoren en voor een elektrische aandrijflijn. De Twingo E-Tech kwam in 2019 op de markt.

  • Wil je nog een nieuwe Twingo kopen, dan is het nu je laatste kans: er komt geen rechtstreekse opvolger, omdat de marges te dun zijn geworden in het segment.

Alle belangrijke gegevens over de Renault Twingo

Motoren

De Twingo III heeft twee benzinemotoren gekend tijdens zijn carrière: de 1.0 SCe 70, een atmosferische driepitter met 70 pk en 91 Nm, en de 0.9 TCe met turbo, die in twee vermogensversies geleverd werd. Aanvankelijk als 90 pk en 135 Nm sterke TCe 90, maar in 2016 kwam er ook een Twingo GT met 110 pk en 170 Nm uit diezelfde motor, desgewenst gekoppeld aan een EDC-automaat met dubbele koppeling.

In 2019 werd de elektrische Twingo E-Tech gelanceerd, met een 80 pk en 160 Nm sterke aandrijflijn en een batterij van 22 kWh, waarmee hij een rijbereik van 180 km haalt.

Afmetingen

De Renault Twingo III is 3,59 meter lang, 1,64 meter breed en 1,55 meter hoog en heeft altijd vijf deuren, in tegenstelling tot zijn twee voorgangers. Dat de motor achterin gemonteerd zit, heeft zijn impact op de kofferruimte: 174 tot 980 liter is zelfs in dit segment niets om over naar huis te schrijven. Wel indrukwekkend is zijn draaicirkel van slechts 8,75 meter.

Uitvoeringen

Op het moment van schrijven (oktober 2022) is de Twingo enkel als elektrische E-Tech te koop, in drie uitvoeringen: Equilibre, Techno en Urban Night. De instapversie Equilibre is al vrij compleet uitgerust - zeker vergeleken met de kale instapversies van de Twingo op benzine toen die in het gamma zat. Je krijgt een EasyLink-infotainmentsysteem met Android Auto en Apple CarPlay, automatische airco, automatische koplampen en ruitenwissers, 15-duims velgen en een gele lakkleur.

De Techno krijgt lichtmetalen velgen, parkeersensoren achteraan met een achteruitrijcamera, extra opbergruimte aan boord en halflederen zetels. De Urban Night krijgt donkere 16-duims velgen, een rijstrookassistent, een inductielader voor smartphones en een zwart-witsfeertje aan boord.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Twingo E-Tech is nieuw te koop vanaf 23.250 euro, wat niet meer zo goedkoop is voor een stadswagentje, natuurlijk door zijn elektrische aandrijflijn. De benzineversies waren vroeger te koop voor nog geen 15.000 euro. De Techno-uitvoering heeft een catalogusprijs van 25.050 euro, de Urban Night staat te koop vanaf 26.450 euro.

Tweedehands vind je wel al een Renault Twingo III voor ongeveer 5.000 euro, al is het dan wel meestal een vrij kale basisversie met de atmosferische 1.0 SCe. Beter uitgeruste versies zijn te vinden voor 7.500-8.000 euro, een Twingo GT met 110 pk heb je voor 11.000 euro.

Design-highlights en interieur

De Renault Twingo III werd samen met Smart ontworpen en staat dus ook op dezelfde basis als de laatste Smart Fortwo en Forfour, wat meteen ook zijn unieke motorarchitectuur verklaart. Toch heeft de Twingo een geheel eigen design, dat zowel schattig als vrolijk oogt. Bovendien zijn er verschillende uitvoeringen met speciale stickers of kleurstellingen verschenen, wat het aanbod nog wat opvrolijkt. In 2019 kwam er een facelift met nieuwe lichtblokken en een vernieuwd interieur, wat de Twingo iets moderner maar ook anoniemer deed ogen.

Een beetje plastiekerig

De Twingo is langs binnen iets minder vrolijk dan aan de buitenkant, met een vrij plastiekerig interieur, al is de ergonomie wel in orde en zit je vooraan best goed. Achteraan is het minder aangenaam, zowel qua ruimte als qua comfort, maar dat is te verwachten van een auto van dit formaat. De koffer is klein en heeft een vrij hoge laaddrempel, maar je kan hem wel uitbreiden door de achterbank én de passagierszetel vooraan neer te klappen.

Rijhulp en veiligheid

De Renault Twingo kreeg in 2014 4 sterren van Euro NCAP, een behoorlijke score voor dit segment, dat nooit de nieuwste of beste snufjes heeft qua veiligheidssystemen. Aan boord worden de passagiers goed beschermd, voetgangers hebben het iets minder goed en qua veiligheidssystemen beperkt de Twingo zich tot een optionele achteruitrijcamera en een rijstrookassistent.

Alternatieven

De Renault Twingo zit in het A-segment, dat van de kleine stadswagens. Zijn concurrentie bestaat dus uit de Peugeot 108/Citroën C1/Toyota Aygo (waarvan enkel die laatste nog nieuw te bestellen is), de Hyundai i10, Kia Picanto, Volkswagen Up! en de Fiat Panda. De Smart Forfour is technisch identiek aan de Twingo, maar was een stukje duurder en is niet meer nieuw te bestellen.

FAQ

Is de Renault Twingo op benzine nog te koop?
Neen, de Renault Twingo III komt aan het einde van zijn carrière en is momenteel enkel nog als elektrische E-Tech te koop.
Wat is het rijbereik van de elektrische Renault Twingo?
De Renault Twingo E-Tech heeft een rijbereik van 180 km volgens de WLTP.
Is de Renault Twingo er ook als hybride?
Neen, de Renault Twingo is enkel met een benzinemotor of een elektrische aandrijflijn geleverd.

Beoordelingen voor Renault Twingo

288 Beoordelingen

4,3