Citroen C1 te koop: tweedehands en nieuw

Citroen C1

Citroen C1

Zuinig, groen en compact stadsvoertuig

De Citroën C1 is een compact stadsvoertuig. De auto wordt geproduceerd door de Franse bouwer Citroën sinds juni 2005. Er zijn 2 generaties, waarbij de tweede start vanaf 2014. De C1 wordt ontwikkeld als onderdeel van het B-Zero Project, een joint venture van PSA Peugeot Citroën en Toyota. Hierdoor is het voertuig verwant met de Peugeot 107 (identiek) en de Toyota Aygo (gelijkaardig). De drie auto's worden ook samen gebouwd in de nieuwe faciliteiten van Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA). Die zijn gevestigd in Kolín, Tsjechië. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Volgens de statistieken van de Duitse Automobile Club behoort de C1 tot de top van zijn segment, wanneer het aankomt op (het gebrek aan) mankementen in de eerste 4 bestaansjaren (mei 2010).

De Citroën C1 technisch bekeken

De Citroën C1 (en zijn broers) worden eerst getoond op de Motor Show van Genève, in 2005. De carrosserie is een ontwerp van Donato Coco. De auto verschijnt als hatchback met 3 of 5 deuren, is telkens 3,40 meter lang en heeft telkens 4 zitplaatsen. In een hatchback model zijn koffer- en zitruimten in hetzelfde volume opgenomen.

In vergelijking met de driedeur valt de C1 vijfdeur meteen op door de grote cluster achterlichten, die helemaal doorloopt naar de achterramen en -deuren. Bouwtechnisch heeft de auto met andere woorden geen externe, metalen C-pilaar.

De C1 wordt voorts aangedreven door een 1.0 I3 benzinemotor met een verbruik van 4,6 liter per 100 km (Europese normen). Er is ook een 1.4 I4 HDI dieselmotor met een verbruik van 4,1 liter per 100 km. Volgens het Duitse magazine Der Spiegel heeft de C1 zo een van de zuinigste benzinemotoren, na de Toyota Prius hybride; en een van de zuinigste dieselmotoren, na de Smart ForTwo.

De nieuwe generatie Citroën C1

In januari 2009 krijgt de Citroën C1 een eerste facelift. Tegelijk worden ook de Peugeot 107 en de Toyota Aygo aangepakt. De nieuwe C1 heeft een nieuwe voorbumper (met kleurcode), waarin een nieuwe gril is gebouwd. Het ontwerp is nu volledig aangepast aan de nieuwe Citroën Family Look. Ook de uitrustingen worden hieraan aangepast (zie hieronder), waaronder niet in het minst de wieluitrustingen. Bekledingen en ventilatiecontrole worden veranderd. Er verschijnen ook 3 nieuwe kleuren.

Verder komt er nu een nieuw model in de reeks, de Splash. Het is een speciale editie met een zeer beperkte oplage. Het voertuig is gebaseerd op de C1 VT basisuitrusting, maar krijgt een heleboel extra’s mee, zoals airconditioning, een cd-speler en elektrische voorramen. De auto is Electra blauw of Lippizaner wit. De blauwe modellen hebben witte deurspiegels, de witte modellen zwarte.

Aan de motoren wordt weinig getornd. De dieselmotor, die nog steeds enkel beschikbaar is bij de hogere uitrustingen, blijft zelfs onaangeroerd. De benzinemotor wordt licht verbeterd. Hij stoot minder uit (106 g/km CO2) en verbruikt (nog) minder (3,9 liter per 100 km).

Een nieuwe facelift volgt in 2012. Tot de wijzigingen behoren nu onder andere een nieuwe bumper, nieuwe led DRL, een nieuwe blauwe kleur, een verbeterd verbruik, een nieuw stuur, en een geüpdatete cd-speler. In 2014, op de Motor Show van Genève, wordt vervolgens de tweede generatie voorgesteld. Het voertuig is technisch gelijkaardig, maar heeft een volledig nieuwe look. De Peugeot 107 wordt nu Peugeot 108. De Toyota Aygo behoudt zijn naam.

Citroën C1 modellen en prijsklassen

Zoals al werd opgemerkt verschijnt de Citroën C1 enkel als hatchback. Er bestaan 2 modellen, een met 3 deuren (het basismodel) en een met 5 deuren, een afgeleide zonder externe C-pilaar. Beide voertuigen hebben 4 zitplaatsen.

Daarnaast kunnen beide modellen van de C1 aanvankelijk van 3 uitrustingen worden voorzien: Vibe, Rhythm en Code. De Vibe is daarbij het basismodel en kan enkel bekrachtigd worden door de benzinemotor. Middenmodel is de Rhythm, die onder andere beschikt over gekleurde zijspiegels, zijwaartse airbags en afstandsbediening. Bestuurders kunnen kiezen tussen de benzinemotor of de diesel. De Code gebruikt dan de 1.4 HDi diesel en voegt onder andere 14” wielen, lederen stoelen en chromen accenten toe aan de Rhythm.

Bij de facelift van 2009 worden ook de uitrustingen aangepast en opgefrist. De namen worden grotendeels veranderd. Zo wordt de Vibe nu VT en de Rhythm wordt VTR. En bij de facelift van 2012 worden 2 nieuwe uitrustingen aan de reeks toegevoegd, Platinum en Edition. Beide uitrustingen hebben lichtmetalen velgen. Stuur en koppeling zijn standaard met leder bekleed. De basisuitrusting (VT) wordt vervangen door de VTR uitrusting, die nu VTR+ heet.

Naast deze uitrustingen bestaat er ook een aantal speciale edities van de C1. Hierboven werd bijvoorbeeld al de Splash vermeld. Naast de Splash verschijnt ook nog de Cool. Dit voertuig is gebaseerd op de Vibe/VT uitrusting en voegt daaraan onder andere airconditioning toe.

Op basis van de Rhythm uitrusting wordt ook nog de Airplay gemaakt (UK). Hij voegt onder andere een gekleurd dashboard en gekleurde hendels toe. Centraal staat de iPod Nano van 4 GB, die bij de auto geleverd wordt in een op maat gemaakte drager en met volledige connectiviteit. Het model wordt gepresenteerd op de Britse Internationale Motor Show van 2006.

Een heel bijzonder model is dat van ontwerper Franco Sbarro, die met de C1 GT de meest extreme C1 ontwerpt. Zijn concept volgt de thema’s van de Citroën Xsara Picasso Concept. De extreme carrosserie heeft uitzonderlijk brede wielen en vleugeldeuren. De motor is een aangepaste 1.6 van 92 kW en 123 pk uit de C2VTR, een racer. Ook de remmen zijn echte rally remmen uit de C4 WRC. De topsnelheid ligt tegen de 210 km/u.

In Portugal wordt voorts nog een commerciële afgeleide van de C1 gelanceerd, de Citroën Enterprise. Hij is voorzien van de 1.4 dieselmotor, verschijnt enkel met 3 deuren en is vooral gericht op de binnenstad. Ook de Peugeot 107 biedt deze variant aan.

Tot slot wordt in het UK ook nog een elektrische C1 verkocht. Dat gebeurt door de Electric Car Corporation, sinds 30 april 2009. Aanvankelijk kost dit C1 EV wel dubbel zoveel als de benzineversie.