Hyundai I10 te koop: tweedehands en nieuw

Hyundai I10

Hyundai I10 - Carrosseriekleur

Hyundai i10: een hightech stadsvoertuig

De Hyundai i10 is een stadsvoertuig. De auto wordt gebouwd door de Zuid-Koreaanse fabrikant Hyundai sinds 2007. De tweede generatie begint in augustus 2013 (voor het modeljaar 2014). De i10 vormt daarbij de vervanger van de Hyundai Atos. De auto kent 1 model, een hatchback met 5 deuren. In zo’n hatchback bevinden koffer- en zitruimten zich in hetzelfde bouwvolume. Voor de Aziatische markt wordt ook nog een grotere variant ontwikkeld, de Grand i10. Hij verschijnt in september 2013. In Indonesië rijdt verder nog de Grand i10X, een cross-over variant.

In Indië wordt de Grand i10 uitgeroepen tot Golden Steering Wheel 2014 (in de hatchback categorie). Op de NDTV Car and Bike Awards van 2014 wordt de i10 verkozen tot Auto van het Jaar en tot Entry Hatchback van het Jaar. In de Filipijnen wordt de Grand i10 dan weer Mini van het Jaar voor de Car Awards Group (201415).

De Hyundai i10 is zijn techniek

De eerste generatie Hyundai i10 gaat in première op 31 oktober 2007. Dat gebeurt in Nieuw Delhi, Indië. De auto wordt daar ook geproduceerd in de Hyundai fabriek van Chennai. Dat geldt zowel voor de thuismarkt als voor alle exportmarkten. De ontwikkeling van de i10 vangt aan in de zoektocht naar een vervanger voor de Hyundai Atos (ook wel Santro genoemd). De conceptauto krijgt als codenaam PA. Vooral de Indische markt wordt beoogt, zowel qua verkoop als qua productie. Mini hatchbacks zijn hier dan ook erg populair.

De i10 valt op door de grote luchtdam, de naar achteren getrokken koplampen, de chromen, gelijnde gril, en de geïntegreerde mistlampen. Ook de motorkap is bijzonder en doet denken aan een mosselschelp. De achterruit krult naar boven. Verder zijn de lengte van het voertuig (3565 mm) en de wielbasis (2380 mm) identiek aan die van de Atos/Santro. Wel is de i10 70 mm breder, waardoor het interieur iets ruimer en ergonomischer wordt. De hoogte is 40 mm kleiner dan de Atos/Santro. De kofferruimte bedraagt 225 liter (wat minder is dan de Hyundai Getz).

De nieuwe generatie Hyundai i10

In september 2010 krijgt de Hyundai i10 een facelift. Het design wordt gemoderniseerd en bevat meer innovaties. Een daarvan is de nieuwe voorkant, gebaseerd op een nieuwe design taal genaamd Fluidic Sculpture Design. Centraal staat een nieuwe gril met chromen details. Opvallend zijn verder de 3D ‘wraparound’ koplampen met multi reflecterend chroom. Ze zijn meer bepaald rond de mistlampen gewikkeld. Ook de bumpers zijn nieuw. Over het algemeen ziet het voertuig er zo iets sportiever en assertiever uit.

De tweede generatie i10 volgt begin 2014. De ontwikkeling start in 2012, opnieuw in Indië. Als testvoertuig voor de verschillende onderdelen wordt de Kia Picanto gebruikt. De eigenlijke productie gebeurt uiteindelijk in de Assan Otomotiv fabriek te İzmit, in Turkije, vanaf eind september 2013. De jaarlijkse capaciteit bedraagt 200000 exemplaren. De nieuwe i10 wordt voorgesteld in augustus 2013, op de Motor Show van Frankfurt, door het Europese Hyundai design team onder leiding van Thomas Bürkle. Het voertuig is nu 80 mm langer, 65 mm breder en 50 mm lager dan zijn voorganger. De nieuwe dimensies zorgen voor 10% meer kofferruimte (252 liter). De meeste versies kunnen 5 passagiers vervoeren. De Europese verkoop begint in januari 2014.

Bijzonder voor deze tweede generatie is de verschijning van een nieuw model, de Grand i10. Dit voertuig valt te situeren tussen de eerste generatie i10 (die in Indië nog verder wordt geproduceerd) en de Hyundai i20. De wielbasis is 100 mm groter dan die van de Europese i10. Het voertuig maakt gebruik van een diesel- (1.1 I3), benzine- (1.2 I4) of LPG motor (1.0 I3). Voorts biedt de auto tal van snufjes aan, zoals een vergrote cabine, keyless sleutel en een start/stop knop. De automatische zijspiegels vouwen zelf open en dicht bij het openen en sluiten van de deuren. Achteraan zijn er uitlaten voor de airconditioning voorzien en de on board computer heeft 1GB opslagruimte veil voor je favoriete muziek. Beide kenmerken zijn vernieuwingen in dit specifieke marktsegment.

Hyundai i10 modellen en prijsklassen

In Europa heeft de Hyundai i10 4 verschillende versies: de Classic, de Style, de Comfort en de Eco Blue. Deze laatste versie heeft een kleinere 1.0 litermotor. Alle versies hebben elektrische ramen vooraan, ABS, airconditioning en een RDS radio/cd-speler. De Europese motoren zijn: een 1.0 benzinemotor met 3 cilinders en een kracht van 48 kw, een 1.0 LPG motor met 3 cilinders en een kracht van 49 kW, en een 1.2 benzinemotor met 4 cilinders en een kracht van 64 kW.

De Grand i10 is op zijn beurt beschikbaar met 4 uitrustingen. De basisuitrusting heet Era en bevat onder andere een chromen gril, een interieur in twee kleuren, elektrische stuurbekrachtiging, een manuele airconditioning en elektrische ramen. Daarnaast gaat het in stijgende lijn van de Magna, over de Sportz naar de Asta. De Magna heeft onder andere centrale vergrendeling, mistlampen vooraan, interieurverlichting, zakken in de achterstoelen, een make-up spiegel, een batterijoplader en uitlaten voor de airconditioning achteraan. De keyless sleutel is standaard. De Sportz versie maakt dan weer onder andere gebruik van een start/stop knop en Tilt stuur. Hij heeft een gekoelde handschoenenkast en elektrisch aanpasbare spiegels. In de Asta worden dampen automatisch van de achterramen verwijderd. Het stuur omvat alle bedieningen en is in leder gewikkeld. Er is een achterspoiler en alle stoelen kunnen in hoogte worden aangepast, net als hun leuningen.

Tot slot moet hier voor de volledigheid ook nog de Hyundai Grand i10X vermeld worden. Dit voertuig rijdt wel enkel in Indonesië, sinds 2015. Het is een cross-over variant van de Grand i10.

Beoordelingen voor Hyundai I10

76 Beoordelingen

4,5

Technische gegevens van de Hyundai I10

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens