Hyundai I10 te koop: tweedehands en nieuw

Hyundai I10

De Hyundai i10 verschijnt in 2008 als opvolger van de Atos

Toen de Zuid-Koreaanse voertuigconstructeur Hyundai zijn compacte model Atos in de jaren ’90 voor het eerst presenteerde, viel de kleine sedan op door haar hoogte van bijna 1,62 meter. Aangezien de Hyundai Atos bovendien nog geen anderhalve meter breed was deden zijn proporties aan een MPV in miniatuurformaat denken. Deze maten kwamen de hoofdruimte van de passagiers ten goede, maar voor knieën en schouders was een dergelijke bouwwijze daarentegen niet optimaal geschikt . Daarom werden de opvolgers geleidelijk lager en breder. De groei van de lengte en de wielbasis zorgden ervoor dat het interieur meer ruimte bood. In 2008 introduceerden de Zuid-Koreanen onder een heel andere typebenaming de opvolgende generatie Hyundai i10. Daarmee deed de Atos dan definitief afstand van zijn mini-MPV imago.


De vijfdeurs Hyundai i10 wordt in India voor de wereldmarkt geproduceerd

De naamswijziging van Atos naar Hyundai i10 volgde na een reorganisatie van bijna alle modelseries van de fabrikant. Het begon al in 2007 met het compacte model Hyundai i30, terwijl de tussen deze en de Hyundai i10 gepresenteerde Hyundai i20 eveneens in 2008 in de economyklasse gepresenteerd werd. Als nieuw model in de miniklasse was de Hyundai i10 voortaan bijna 1,60 meter breed; dat was bijna zeven centimeter groter dan de voorganger. Aan de lengte van 3,56 meter veranderde niks. Om voor een harmonischere proportionering te zorgen verloor de Hyundai i10 wel nogmaals drie centimeter aan hoogte. Een bijzonder kenmerk van de kleine vijfzitter: hij werd uitsluitend in een carrosserieversie met vijf deuren geproduceerd. Maar er was nog iets opvallends bij de productie, iets wat in deze tijd nog lang niet gebruikelijk was. De Zuid-Koreanen lieten de Hyundai i10 in hun fabriek in India bouwen en exporteerden hem vanaf daar naar onder meer Europa.


Twee benzinemotoren voor de Hyundai i10

De Hyundai i10 werd in twee prestatieniveaus en met een cilinderinhoud van 1,1 en 1,2 liter geproduceerd. Voor beide motoren was er de keuze uit een handmatige vijfversnellingsbak en een automaat met vier versnellingen. In de basisversie had de Hyundai i10 een prestatievermogen van 49 kW (67 pk) en een maximumsnelheid van circa 150 kilometer per uur. In de grotere versie had hij een prestatievermogen van 57 kW (78 pk) en een maximumsnelheid van 164 km/u. In beide versies had de Hyundai i10 volgens de fabrikant een gecombineerd brandstofverbruik van vijf liter Super. Dat kwam overeen met een CO2-uitstoot van 119 g/km. In combinatie met een automatische versnellingsbak steeg deze waarde naar 139 g/km.


De Hyundai i10 is ook verkrijgbaar met een aandrijving voor vloeibaar gas voor alle motoren

Naast de twee benzineversies boden de Zuid-Koreanen de Hyundai i10 vanaf de fabriek ook aan met een aandrijving voor vloeibaar gas. Dit LPG-alternatief stond voor alle prestatieniveaus en aandrijvingssoorten ter beschikking. Het gebruik van vloeibaar gas zorgde ervoor dat de CO2-uistoot bij de versies met een handschakeling afnam, daarmee kwam deze op 105 g/km. Bij de met LPG-tanks uitgeruste automaten verhoogde deze waarde zich tot 122 g/km.