Hyundai I20 te koop: tweedehands en nieuw

Hyundai I20

Hyundai I20

Fluidic Sculpture 2.0

De Hyundai i20 is een compact voertuig uit het Europese B-segment, een zogenaamde supermini. De auto wordt geproduceerd door Hyundai, sinds 2008, en zijn publiek debuut vindt plaats in oktober van dat jaar, op de Motor Show van Parijs. In vrijwel alle wereldmarkten is de i20 de vervanger van de Hyundai Getz. Nochtans wordt die zelf nog niet stopgezet in 2008, maar pas in 2011. De i20 is sinds augustus 2014 aan zijn tweede generatie toe. Hij wordt niet verkocht in zijn eigen thuismarkt, Zuid-Korea, en ook niet in Noord-Amerika en de Filippijnen. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Hier rijdt de Hyundai Accent. In Indonesië stopt de i20 verder al in 2012, wanneer ook daar de Accent verschijnt, maar dan als Grand Avega.

De Europese i20 wordt samengesteld in de İzmit fabriek in Turkije. Azië en Oceanië worden bediende van in Sriperumbudur, Indië. Het is een van de auto’s die maximaal scoort op de Euro NCAP veiligheidstests (5 sterren). Met name voor veiligheidsassistentie scoort het voertuig erg goed met 6 op 7 te verdienen punten. Topscorers zijn de gordelherinnering en het ESP (Elektronisch StabiliteitsProgramma), dat het risico op slippen inperkt door alle wielen apart te remmen.

De Hyundai i20 technisch bekeken

In het aanbod van zijn bouwer bevindt de Hyundai i20 zich tussen de i10 en de i30. Er bestaan versies met 3 en 5 deuren, telkens aangedreven via de voorwielen. Voor deze layout gebruikt Hyundai een volledig nieuw platform. Dat is een creatie van het Europese technisch centrum, werkzaam in Rüsselsheim (Duitsland). Ondanks zijn compacte aard heeft de i20 een genereuze wielbasis van 2525 mm. Hierdoor voelt de passagierscabine ruim aan. De ophanging gebeurt volgens de mini normen en met MacPherson veren vooraan. De eerste generatie i20 biedt in het totaal 7 motoren met 4 cilinders aan, 3 benzines en 4 diesels. Twee van die diesels zijn exemplaren van 1396 cc, een van 55 kW en 74 pk, en een van 66 kW en 89 pk. De andere diesels hebben 1582 cc en leveren 85 kW en 113 pk, en 94 kW en 126 pk. Deze motoren worden gekoppeld aan een manuele transmissie met 5 snelheden. Voor modellen met de 1.4 benzinemotor is optioneel een automatische versnellingsbak met 4 snelheden mogelijk. De 1.6 motor wordt gekoppeld aan een manuele transmissie met 6 snelheden.

De nieuwe generatie Hyundai i20

Een eerste upgrade van de Hyundai i20 verschijnt in maart 2012, in Indië. Hij heet iGen i20 en heeft ondermeer anders getunede motoren, lichtjes veranderde koplampen, een nieuwe voorgril, nieuwe achterlampen en mistlampen. Hiermee wordt de i20 ingelijfd in de nieuwe Hyundai designfilosofie, Fluidic Sculpture. In augustus 2014 volgt nog een tweede generatie van dit voertuig, de Elite i20. Die auto komt ook naar Europa, via de Motor Show van Parijs, en verschijnt sinds dan in de i20 reeks.

In november van datzelfde jaar, 2014, verschijnt in Europa dan de tweede generatie i20, die in Indië al vanaf augustus rondrijdt. Het exterieur en het interieur zijn nieuw. Er zit ook een nieuwe 1.4 dieselmotor in het aanbod. Verder staat het voertuig iets hoger van de grond: 170 mm in vergelijking met de 165 mm van de vorige generatie. De kofferruimte heeft een volume van 285 liter.

Het design achter de nieuwe i20 heet Fluidic Sculpture 2.0. Hiertoe behoren onder andere de trapeziumvormige mistlampen, het zwarte C-pilaar compartiment, de achterlampen die zich rond het achtereinde van het voertuig wikkelen, de nieuwe koplampen en de hexagonale voorgril.

Hyundai i20 modellen en prijsklassen

In 2017 krijgt de Hyundai i20 een interessante update, vanuit het oogpunt van de koper. De ingreep gebeurt namelijk vooral om te kunnen concurreren met de scherpe prijzen aangeboden door de i20 concurrentie. De auto krijgt zo bijvoorbeeld standaard ABS, 6 airbags en een parkeercamera. Tegelijk wordt de prijs dus scherpgesteld.

Ook de Hyundai Elite i20 krijgt hierbij enige upgrades (binnen en buiten) en kan nu meer opties aanbieden. Er worden in het totaal 10 varianten gelanceerd (in Indië). De benzineversies zijn de Hyundai Elite i20 ERA 1.2 P, de Hyundai Elite i20 Magna 1.2 P, de Hyundai Elite i20 SPORTZ 1.2 P, de Hyundai Elite i20 SPORTZ 1.2 P, de Hyundai Elite i20 Asta 1.2 P en de Hyundai Elite i20 Asta (O) 1.2 P. De dieselvarianten zijn de Hyundai Elite i20 ERA 1.4, de Hyundai Elite i20 Magna 1.4 D, de Hyundai Elite i20 Sportz 1.4 D, de Hyundai Elite i20 Sportz (O) 1.4 D en de Hyundai Elite i20 Asta 1.4 D.

Daarnaast is er ook nog een cross-over i20, de i20 Active. Hij wordt gelanceerd op 17 maart 2015 en is gebouwd op het Elite i20 platform. Ook het interieur volgt het Elite i20 schema, zij het met andere kleurenopties; net als de motoren, die overgedragen worden met beperkte aanpassingen. Zo hebben de benzinemotoren van de Active 6% meer trekkracht dan die van de Elite, en de diesels 11%. ABS is standaard bij hogere modellen. In vergelijking met de Elite staat de Active verder ook 20 mm hoger van de grond (190 tegenover 170 mm) en zijn wielen zijn speciaal (opnieuw) ontwikkeld.

Verder zijn er nog 2 i20’s die hier wat aandacht verdienen, de i20 N en de i20 WRC, een prestatievariant. WRC klinkt voluit als World Rally Car. Hyundai ontwikkelt het voertuig dan ook voor het World Rally Championship van 2014. De auto is het werk van Hyundai Motorsport, de prestatieafdeling van het huis, gevestigd in Frankfurt (Duitsland). De première vindt plaats op de Motor Show van Parijs, in 2012. Het rally debuut is de Monte Carlo Rally van 2014. De race leidt Hyundai’s comeback in naar het WRC, na een afwezigheid van 10 jaren.

De i20 N is, tenslotte, nog geen feit, maar een mogelijkheid sinds de lancering van de i30 N. Via de lancering van een i20 N zou Hyundai beter kunnen concurreren met de nieuwe Ford Fiesta ST, de Peugeot 208 GTI, de Toyota Yaris GRNM, de Renault Clio Sport en de VW Polo GTI.