Hyundai I30 te koop: tweedehands en nieuw

Hyundai I30

Hyundai I30

Hyundai's compacte model krijgt in 2007 de naam Hyundai i30

Toen de Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai zich begin jaren Â'90 op de Europese markt begon te vertegenwoordigen, moest er eerst flink wat geld in reclame geïnvesteerd worden om de voor Europeanen ongewoon klinkende bedrijfsnaam populair te maken. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Hyundai‘s compacte model krijgt in 2007 de naam Hyundai i30

Toen de Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai zich begin jaren ’90 op de Europese markt begon te vertegenwoordigen, moest er eerst flink wat geld in reclame geïnvesteerd worden om de voor Europeanen ongewoon klinkende bedrijfsnaam populair te maken. De namen van de Hyundai modelseries hadden deze taalkundige problemen daarentegen niet. De Zuid-Koreanen hadden er bij de benaming van een nieuw voertuig namelijk steeds op gelet dat hun producten een mondiaal karakter kregen. Bij de kleine wendbare stadsauto’s paste Hyundai Pony of Hyundai Getz. Een naam als Hyundai Sonata of Hyundai Grandeur onderstreepte het comfortabele imago van de middenklassemodellen. En de Hyundai Galloper of Santa Fe weerspiegelden in hun naam de eigenschappen die verbonden werden aan terreinwagens en SUV’s. In zoverre was het dan ook consequent om in het aanbrekende tijdperk van de “intelligente” auto, waarin elektronische rijhulpen een steeds belangrijkere rol gingen spelen, een geheel nieuwe terminologie in te voeren. De fabrikant maakte een begin in de compacte middenklasse met de in 2007 geïntroduceerde Hyundai i30, de opvolger van de Hyundai Lantra.


De Hyundai i30 is het eerste Europese model van de Zuid-Koreanen

Maar voor de Zuid-Koreaanse constructeur begon met de Hyundai i30 echter niet alleen  wat betreft de benaming van de automodellen een nieuw tijdperk. Het in 2007 allereerst alleen als vijfdeurs sedan aangeboden compacte model stond tegelijkertijd symbool voor een nieuwe strategie waarbij de Zuid-Koreanen zich meer op Europa focusten. Het design van de Hyundai i30 werd door de Hyundai designafdeling in Duitsland ontworpen en toen de nieuwe fabriek in Tsjechië klaar was rolde de Hyundai i30 daar vanaf 2009 als eerste Europese model van de band.


De Hyundai i30 komt in 2008 als combi op de markt

De techniek en basis van de auto deelde de Hyundai i30 met de gelijktijdig op de markt verschenen Kia cee´d van Hyundai-dochter Kia. Ook qua uiterlijk leken de twee compacte modellen op elkaar, met uitzondering van het logo en de koplampen. De vormgeving van de 4,25 meter lange en 1,80 meter brede carrosserie van de Hyundai i30 was ondanks de modelnaam die voor moderniteit en innovatie staat georiënteerd aan de mainstream van de compacte middenklasse. Alleen de grote achterlichten die bijna tot aan het dak liepen getuigden van een iets moedigere vormgeving. In 2008 werd de collectie uitgebreid met een combi op basis van de Hyundai i30. Deze had een lengte van iets minder dan 4,50 meter en bij een overeind staande achterbank had hij een laadvolume van 415 liter. Wanneer men de achterbank neerklapte werd het laadvolume vergroot tot circa 1400 liter.


De motoruitrusting van de Hyundai i30

De Hyundai i30 werd aangeboden in zes motorvarianten. De benzinemotoren die ter beschikking stonden waren een 1,4 liter motor met 80 kW (109 pk), een motor met een cilinderinhoud van 1,6 liter en 93 kW (126 pk) en de grote benzinemotor met een cilinderinhoud van 2,0 liter en 105 kW (143 pk). De kleinste dieselmotor voor de Hyundai i30 had een cilinderinhoud van 1,6 liter en een prestatievermogen van 66 kW (90 pk). Daarna volgde van dezelfde cilinderklasse een motor met 85 kW (115 pk). De 2,0 liter topdiesel had een prestatievermogen van 103 kW (140 pk) en verschafte de Hyundai i30 een topsnelheid van 205 km/u. De kleinste dieselmotor nam genoegen met 172 km/u.


Vanaf 2009 is de Hyundai i30 verkrijgbaar met start-stopsysteem

In 2009 werd de Hyundai i30 blue met start-stopsysteem geïntroduceerd. Deze was aanvankelijk alleen verkrijgbaar in combinatie met de 1,4 liter en 1,6 liter benzinemotoren. De kleinste benzinemotor verbruikte daarmee gemiddeld 5,7 liter. Dat kwam overeen met een CO2-uitstoot van 135 g/km. Ter vergelijking: hetzelfde model zonder start-stopsysteem consumeerde gemiddeld 6,1 Liter (145 g/km CO2). De zuinigste Hyundai i30 modellen met de 1,6 liter commonrail motoren hadden een gecombineerd brandstofverbruik van 4,5 liter diesel (119 g/km CO2).