Hyundai IONIQ Hybrid te koop: tweedehands en nieuw

Hyundai IONIQ Hybrid

Hyundai IONIQ Hybrid - Carrosseriekleur

Hyundai Ioniq: Hybrid, Electric en Plug-in

De Hyundai Ioniq is een compacte hatchback met vijf deuren. De auto wordt geproduceerd door Hyundai sinds 2016. Hij verschijnt daarbij meteen in drie versies: de Hybrid, de Electric en de Plug-in. De eerste versie is een hybride elektrisch voertuig (HEV), de tweede is een elektrisch voertuig (EV) en de derde is een plug-in hybride elektrisch voertuig (P-HEV). De Hybrid debuteert daarbij in Zuid-Korea, in 2016. Datzelfde jaar verschijnen de drie versies samen ook nog op de Auto Shows van Genève en New York. Eind 2016 is de 2017 Ioniq het meest efficiënte voertuig van de USA, met een verbruik van amper 1,7 liter per 100 km (EPA). De naam Ioniq is een portmanteau voor Ion en Uniek (Unique).

De Hyundai Ioniq Hybrid

De Hyundai Ioniq Hybrid deelt zijn krachttrein met de Kia Niro, een hybride cross-over. De auto wordt aangedreven door een 1.6 Kappa motor van 78 kW en 105 pk. Die motor wordt op maat gemaakt voor hybride applicaties en gecombineerd met een dubbele transmissie met zes snelheden. De elektrische motor levert ondertussen een geschatte kracht van 32 kW. Hij rijdt met een lithium/ion polymeerbatterij van 1,56 kWh. Ze wordt gepositioneerd onder de achterbank. Samen met de 1.6 motor levert het systeem een geschatte totale output van 104 kW. In vergelijking met andere hybrides maakt de Ioniq geen gebruik van een lood/acid hulpbatterij van 12 V. Dit zorgt voor een afname in gewicht van ongeveer 12 kg. Een lichtere 12 V batterij is wel toegankelijk via de kofferbak. Het uitvoerig gebruik van aluminium zorgt voor een verdere gewichtsreductie van 12 kg (in vergelijking met conventioneel staal). De keuze levert vooralsnog geen meetbare nadelen op qua geluidshinder of vibratie. Ondertussen helpt het aerodynamisch design de weerstandscoëfficiënt te beperken tot 0,24 cd. Verder overtollig gewicht wordt zoveel mogelijk tegengegaan door het gebruik van staal met hoge treksterkte in structurele componenten, en opnieuw aluminium in niet-structurele componenten. Met 15” wielen heeft de auto zo een verbruik van amper 4,1 liter per 100 km. De CO2-uitstoot ligt tussen 68 en 70 g/km (EPA). Ter vergelijking verbruikt de Toyota Prius 4,2 liter per 100 km met een CO2-uitstoot van 67 g/km. De Ioniq Hybrid wordt aangeboden in twee uitrustingen: HEV en HEV Plus.

De Hyundai Ioniq Electric

De Hyundai Ioniq Electric is het EV van de reeks. De auto maakt gebruik van een lithium/ion polymeerbatterij van 28 kWh en een bereik van 200 km. (Verwacht wordt dat dit bereik in 2018 320 km zal bedragen.) De elektrische motor van 88 kW kan voor 80% opgeladen worden in 33 minuten bij 50 kW of in 24 minuten bij 100 kW. Met de In-Cable Control Box (ICCB) kan het voertuig zelfs in gewone stopcontacten opgeladen worden, maar het wordt aangeraden om dit enkel in noodgevallen ook daadwerkelijk te doen. De plug bevindt zich waar de benzinetank zich normaal gezien bevindt. Met een pedaal kunnen bestuurders overschakelen naar vier verschillende niveaus van regeneratief remmen. Volgens EPA verbruikt de Ioniq Electric gemiddeld 1,7 liter per 100 km. Dat is 1,6 liter per 100 km in de stad en 1,9 liter per 100 km op de snelweg. De energieconsumptie bedraagt 15,7 kWh per 100 km. In november 2016 is de auto zo het meest efficiënte EPA-voertuig ooit. Hij doet het bijvoorbeeld beter dan de BMW i3 (201416), en zelfs de Toyota Prius Prime uit 2017 moet het afleggen. In zijn EV rijmodus is dat nochtans de meeste efficiënte plug-in hybride aller tijden.

De Hyundai Ioniq Plug-in

De Hyundai Ioniq Plug-in tot slot is de plug-in hybride versie van het voertuig. De auto wordt voorgesteld in februari 2017 en maakt gebruik van een lithium/ion polymeerbatterij van 8,9 kWh. Die heeft een elektrisch bereik van 50 km en wordt gecombineerd met een elektrische motor van 45 kW en een 1.6 GDI Kappa motor van 78 kW/105 pk. In de elektrische rijmodus wordt een verbruik van 17,1 kWh per 100 km verwacht. De plug-in oplader bevindt zich aan de linkerzijde van de bestuurder. Bijzonder is vooral de transmissie, die dezelfde is als die in de Ioniq Hybrid. Dit is een voorname manier waarop de Hyundai zich weet te onderscheiden van de meerderheid van zijn concurrenten op de hybride en plug-in hybride markt. Meestal gebruiken zij namelijk CVT’s, die vaak gebrekkig presteren op het gebied van acceleratie. Met de Hyundai transmissie worden efficiëntie en dynamische rijvaardigheid echter subtiel verbeterd. De bestuurder kan daarbij kiezen tussen de rijmodus sport en eco. De eerste modus blijft langer in lagere versnellingen en combineert de krachten van de traditionele en de elektrische motor om maximale prestaties af te leveren. De eco-modus concentreert zich op energie-efficiëntie tijdens het schakelen en gaat daarom sneller naar een hogere versnelling, met een onnavolgbaar zuinig brandstofverbruik tot gevolg.

Beoordelingen voor Hyundai IONIQ Hybrid

2 Beoordelingen

4,5

Technische gegevens van de Hyundai IONIQ Hybrid

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens