Hyundai IONIQ Hybrid te koop: tweedehands en nieuw

Hyundai IONIQ Hybrid

Carrosseriekleur

Hyundai Ioniq – elektrisch rijden met grote actieradius

Koop je een gebruikte Hyundai IONIQ, dan kun je voor een redelijke prijs in een elektrische auto rijden. Van de IONIQ zijn zowel hybrides, plug-in hybrides als elektrische auto’s te koop. Standaard is de IONIQ heel rijk uitgerust met o.a. airco, Lane Assist en achteruitrijcamera. De IONIQ biedt voldoende ruimte voor 4 personen en heeft een flinke actieradius, zodat je niet vaak hoeft op te laden. Daarmee is de IONIQ een goed alternatief voor bijvoorbeeld de Prius.

Model

De Hyundai IONIQ is een middelgrote, elektrisch aangedreven hatchback van het Zuid-Koreaanse Hyundai. De IONIQ Hybrid werd begin 2016 voor het eerst in Zuid-Korea gepresenteerd. De officiële introductie volgde in maart van dat jaar op de Autosalon van Genève. In november 2016 verklaarde de Amerikaanse EPA de IONIQ tot het meest zuinige voertuig. Met het gemeten verbruik van 1,7 l/100 km overtrof de Hyundai zelfs de BMW i3

De Hyundai IONIQ wordt geleverd in drie verschillende uitvoeringen: de Hybrid, de Plug-in Hybrid en de Electric. Hyundai heeft de IONIQ uitgebracht om te kunnen concurreren met de Toyota Prius.De IONIQ heeft een elektromotor en een lithium-ion batterij. In de hybride versies zit er ook nog een efficiënte 1.6 GDi-benzinemotor in.

De IONIQ is standaard rijk uitgerust .De instapversie heeft een automatische airconditioning, een 6-traps automaat met dubbele koppeling (DCT), een achteruitrijcamera, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels en een Supervision-cluster met 4,2-inch TFT-scherm.

Andere standaard functies zijn o.a.: 16 inch wielen, LED-richtingaanwijzers en achterlichten, aluminium motorkap en achterklep, een paddle shifter en regeneratief remmen (instelbaar). De IONIQ Plug-In heeft een actieradius van 50 km, als puur elektrisch gereden wordt. De Electric heeft een geschat bereik van meer dan 250 km.

De vanafprijs voor een nieuwe Hybrid is € 28.995. Een Plug-In Hybrid begint bij € 30.395 en het duurste model, de Electric, kost vanaf € 33.995.

De mini-facelift van de IONIQ

In 2019 werden de Hyundai IONIQ Hybrid en de Plug-in hybride gewijzigd. Beide modellen kregen een nieuw interieur en een nieuwe set bumpers. De voor- en achterkant werden ook aangepast, met o.a. anders geplaatste achterlichten en een nieuwe grille. Als extra optie kwam er een infotainmentscherm van 10,25 inch.

Hyundai IONIQ vs Toyota Prius

Qua uiterlijk verschillen de Toyota Prius en de IONIQ behoorlijk van elkaar. De IONIQ heeft een opvallende carrosserie, met een sportieve ronde daklijn die eindigt in een hooggeplaatste kofferbak. De compacte wielen lijken een beetje te klein in verhouding tot de carrosserie. De belijning voelt meer vertrouwd aan dan de belijning van de bijna buitenaards ogende Prius.

Aan de binnenkant is het een beetje hetzelfde. De Hyundai heeft een slim elektronisch scherm op het dashboard, waarop je kunt zien hoe het hybride systeem werkt. Toyota was in vergelijking veel vooruitstrevender bij het vormgeven van het interieur van de Prius. De auto heeft een glanzende witte bekleding op het stuur, centrale schermen voor de airconditioning en stereo. Het interieur van de Prius is hier duidelijk de winnaar.

De standaard Prius heeft 15-inch wielen en leuke gadgets, waaronder een telefoonoplader, een JBL-stereo met 10 luidsprekers, slimme toetsen, een head-up display en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun. Standaard ondersteuningssystemen zijn autonoom noodremmen,

De IONIQ heeft standaard 15 inch wielen, airconditioning, cruise control met snelheidslimiet, Apple Car Play, head up display, achteruitrijcamera, parkeersensoren, navigatiesysteem en verstelbare stoelen met lendensteun. De veiligheidsuitrusting is zeer compleet met o.a. Forward collision Avoidance assist, Lane Keeping Assist, noodstopsignalering, ESP en Hill Start Assist. En nog veel meer.

De Prius en IONIQ zijn allebei high-tech auto’s met weinig emissie. Kijken we naar de prijzen en uitrusting, dan krijg je met een IONIQ meer waar voor je geld. Hoewel sommigen toch bewust meer zullen betalen voor de betrouwbare aandrijflijn van de Toyota.

Hyundai IONIQ en de Nissan Leaf

De IONIQ en de Nissan Leaf hebben ongeveer evenveel ruimte in het interieur. De laadruimte van de Leaf heeft een forse tildrempel. Bovendien heeft de Leaf geen vlakke laadvloer, terwijl de IONIQ die wel heeft.

De Nissan rijdt prima. Je zit wel wat hoog in de auto en het stuur kan niet in diepte versteld worden. De Leaf is wel een snelle auto en heeft met 150 pk de krachtigste motor van de 2. De Hyundai is ook snel, maar je hoort de rijwind en de banden wel erg goed. De stoelen zitten goed, maar de besturing is wat gevoelloos.

De Leaf heeft een accupakket van 40 kWh en een theoretische actieradius van 378 kilometer. De IONIQ heeft 105 pk en een bereik van 280 kilometer. De IONIQ heeft het het kleinste accupakket, maar kan binnen 30 minuten aan de snellader opgeladen worden. De betrouwbare actieradius, snelle laadtijd en talrijke instelmogelijkheden maken de IONIQ de beste van de 2.

Motoren

De IONIQ is verkrijgbaar met 3 aandrijflijnen: volledig elektrisch, hybride en als plug-in hybride. De Hybrid en Plug-in Hybrid gebruiken een zuinige 1.6-liter GDi benzinemotor van 77 kW (105 pk) en een lithium-ion batterij die tijdens het remmen opgeladen wordt. Het maximale koppel van 170 Nm is direct vanuit stilstand beschikbaar.

De IONIQ Plug-in hybride kan 50 kilometer volledig elektrisch rijden met de elektromotor van 44,5 kW, waarna de 1.6 GDi benzinemotor bijspringt. De auto heeft ook nog een lithium-ion-polymeerbatterij van 8,9 kWh. Het totale bereik is volgens Hyundai 1.100 kilometer.

Bij de IONIQ Electric wordt alleen gebruik gemaakt van een elektrische motor. Deze heeft een koppel van 295 Nm en een vermogen van 88 kW. In de sportmodus accelereert de auto binnen 9,9 seconden van 0 naar 100 km/u. In de normale modus duurt dit 10,2 seconden. De IONIQ Electric heeft een lithium-polymeer accupakket van 28 kWh. De actieradius is 280 km en de topsnelheid is 165 km/u.

Uitrusting en opties

De Hyundai IONIQ is dus verkrijgbaar met 3 verschillende aandrijflijnen: Plug-in, Hybrid of Electric. De Plug-in hybride is er als I-motion uitvoering met o.a:

  • Volautomatische airconditioning met 2 zones
  • Cruise control met snelheidslimiet
  • Achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen
  • Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • ECO Driving Assist System
  • Achteruitrijcamera

Dit model is er ook als Comfort met o.a.

  • Infinity Sound System met 7 luidsprekers (incl. subwoofer)
  • Regensensor
  • semi-LED achterlichten
  • Start/Stop systeem

Tenslotte is er de Premium met:

  • Schuif/- kanteldak, elektrisch bedienbaar
  • Navigatiesysteem met 8.0-inch scherm
  • Pedalenset in aluminiumlook
  • Stoelverwarming achter

De Ioniq Hybrid en de Ioniq Electric zijn alleen verkrijgbaar in de Comfort en Premium uitvoering.

Tegen meerprijs zijn o.a. de volgende opties op alle modellen verkrijgbaar:

  • Met leer bekleed stuurwiel
  • Uitstapverlichitng
  • Parkeersensoren voor
  • Diefstalalarm

Rijk uitgeruste elektrische auto

Wie graag elektrisch wil rijden en een auto wil aanschaffen met weinig CO2 emissie, die zit goed met de Hyundai IONIQ. Deze auto is groot genoeg voor 4 personen en je hebt keuze uit verschillende aandrijflijnen. Zo kun je deze auto gebruiken voor korte afstanden, maar ook voor langere afstanden, omdat de actieradius behoorlijk groot is. Een gebruikte Hyundai IONIQ heeft een relatief lage prijs en toch een hele rijke standaarduitrusting.

Beoordelingen voor Hyundai IONIQ Hybrid

2 Beoordelingen

4,5

Technische gegevens van de Hyundai IONIQ Hybrid

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens