Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kia XCeed AS24 3.jpg

Kia XCeed

1 / 4
Kia XCeed AS24 3.jpg
Kia XCeed AS24 4.jpg
Kia XCeed AS24 1.jpg
Kia XCeed AS24 2.jpg

Sterke punten

  • 7 jaar garantie
  • Hogere instap
  • Ook als plug-inhybride

Zwakke punten

  • Hoger verbruik dan Ceed
  • Geen vierwielaandrijving
  • Stevig geveerd

Kia XCeed Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Kia XCeed, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De Ceed zoekt het hogerop

Al drie generaties lang biedt het Koreaanse Kia de Ceed aan in het compacte C-segment. Hoe populair die inmiddels ook mag zijn, het àllerpopulairst blijven SUV’s. Daarom kreeg ook de Ceed een crossover-kuur, en zo werd de XCeed geboren.

Interesse in een Kia XCeed

Kia XCeed tweedehands auto
Kia XCeed nieuwe auto
Kia XCeed dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Kia XCeed mag dan wat meer kosten dan een gelijkaardige Ceed, maar ook als crossover blijft hij één van de goedkopere spelers in het segment.

  • Toch weet het model vooral sinds de laatste facelift te overtuigen met zijn kwaliteit en zijn design, waardoor je tegenwoordig allesbehalve het gevoel hebt met een budgetproduct te rijden.

  • Dat geldt al zeker wanneer je de XCeed met zijn plug-inhybride aandrijflijn bestelt, die bijna 50 kilometer elektrisch kan rijden.

  • Kia biedt bovendien zeven jaar garantie op elk van hun modellen, en dus ook op deze XCeed.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Kia XCeed beschikt over een uitgebreid palet aan diesel- en benzinemotoren, dat hij grotendeels overneemt uit de reguliere Ceed. Hij is dan ook helemaal mee met zijn tijd met dank aan een mildhybride en zelfs een plug-inhybride aandrijflijn.

De grootste keuze vind je op benzinevlak, waar de Kia XCeed beschikt over drie verschillende motoren. Het aanbod begint er met een 1.0-liter driecilindermotor met turbo, goed voor 120 pk. In dat geval passeert het vermogen steeds langs een handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarnaast kan je de XCeed sinds de facelift van 2022 bestellen met een 1.5-liter viercilindermotor met 160 pk, die het 1.4-literblok van voor de update vervangt. Die biedt de keuze uit een manuele zesversnellingsbak of een zeventraps automaat. Tot slot is er de ** 1.6-liter viercilindermotor**, goed voor 204 pk en een 0-naar-100-tijd van 7,5 seconden. Sinds de facelift is deze topversie enkel verkrijgbaar met de zeventraps automaat, maar voorheen kon je die ook met handbak krijgen. Alle XCeeds sturen hun vermogen naar de voorwielen.

Dat geldt ook voor de dieselversie, waarvan er slechts één in de catalogus staat. Die wordt aangedreven door een 1.6-liter viercilindermotor die in combinatie met mildhybride ondersteuning 136 pk produceert. Ook hier krijg je de keuze uit een manuele zesbak of een zeventraps automaat.

Daarnaast kan je de XCeed ook bestellen met een plug-inhybride aandrijflijn, die een 1.6-liter benzinemotor combineert met een elektromotor en een accu. Die laatste is 8,9 kWh groot, waarmee de XCeed PHEV zo’n 48 elektrische kilometers moet kunnen afleggen. De verbrandingsmotor kan op zich 105 pk leveren en de elektromotor 61 pk, en het samenspel van de twee piekt op 141 pk.

Afmetingen

De Kia XCeed baseert zich onderhuids dus sterk op de reguliere Ceed, en dat gedlt ook voor het uiterlijk. Zo is de wielbasis identiek met 2,65 meter, en voegt de XCeed in alle richtingen een paar centimetertjes toe met dank aan ruiger bumperwerk en hogere ophanging. Daarmee is deze Kia 4,39 meter lang, 1,83 meter breed en 1,49 meter hoog, of 8 centimeter langer, 3 centimeter breder en 6 centimeter hoger dan de Ceed hatchback.

In tegenstelling tot de gewone Ceed is de XCeed er niet als langere, ruimere break. Je kan hem dus enkel krijgen in een vijfdeursvorm die grofweg overeen komt met die van de Ceed hatchback, al biedt de XCeed wel standaard iets meer kofferruimte. Zo is er achterin plaats voor 426 liter aan bagage, tegenover 395 liter in de Ceed. Als je de XCeed als plug-inhybride bestelt, moet je wel flink wat inboeten op kofferruimte. Dan blijft er slechts 291 liter volume over.

Varianten

Kia biedt zijn XCeed aan in vier uitrustingsniveaus: Pure, Pulse, GT-Line en Business Line. De Pure is daarin het basismodel, maar die krijgt wel een relatief bruikbare standaarduitrusting mee. Reken bijvoorbeeld op de aanwezigheid van cruise control, automatische dim- en grootlichten, een achteruitrijcamera en smartphoneconnectiviteit. De Pulse voegt wat meer luxe toe met onder andere lichtmetalen velgen, parkeersensoren en LED-achterlichten terwijl de GT-Line kiest voor sportiviteit met 18-inchvelgen, dynamische pinkers, een specifieke grille en een sportstuur. De Business Line wordt tot slot enkel geleverd op de Ceed PHEV, en die biedt een aantal handige zaken zoals automatische klimaatregeling, keyless entry en -go en adaptieve cruise control.

Prijzen

Ga je naar de Kia-dealer voor een nieuwe XCeed, dan betaal je er minstens 25.290 euro. Voor dat geld krijg je hem in het uitrustingsniveau Pure mee naar huis, voorzien van de 1.0-liter benzinemotor met 120 pk. Daarmee is hij 1.500 euro duurder dan een reguliere Ceed en exact even duur als de Ceed SW, de ruimere breakversie. Moet het een plug-inhybride zijn, dan betaal je tenminste 37.990 euro voor een XCeed PHEV in Business Line-uitvoering.

Zoek je tweedehands naar een Kia XCeed van de huidige generatie, dan vind je al flink wat mogelijkheden. Het aanbod begint bij ongeveer 18.000 euro voor een vroeg exemplaar met een dieselmotor, en gaat door tot zo’n 33.000 euro voor gebruikte XCeed PHEV’s.

Design

Buitenzijde

Kia maakt er geen geheim van dat de XCeed zijn inspiratie haalde bij de Ceed, en daar is niks mis mee. De Ceed heeft namelijk doorheen zijn drie generaties grote stappen gezet, van een ietwat inspiratieloos alternatief tot een dynamische hatchback met Kia’s iconische Tiger Nose Grille. Daardoor komt ook de XCeed sportief voor de dag met zijn slanke LED-verlichting en – indien je hem als GT-line bestelt – LED-achterlichten in een honinggraatmotief. Deze crossover giet daar echter een avontuurlijk sausje over dankzij hogere ophanging en talrijke stootstrips in hardwerend plastic rondom.

Binnenzijde

Ook binnenin is deze XCeed sterk gebaseerd op de Ceed. Het interieur bestaat daardoor voornamelijk uit aangename en kwalitatieve materialen, en ook de vormgeving is er met rasse schreden op vooruitgegaan ten opzichte van Kia-producten van weleer. Zo komt het stuur met zijn dikke rand dynamisch voor de dag, en is de auto helemaal mee met zijn tijd dankzij een infotainmentscherm van sinds de facelift 10,25 inch groot.

Veiligheid

Omdat de modellen zo gelijkaardig zijn, krijgt de Kia XCeed dezelfde veiligheidsscore als zijn broertje, de Ceed. Bij zijn laatste botsproeven in 2019 wist die de volle vijf op vijf sterren te scoren, maar die score geldt maar voor bepaalde modellen. Het geteste model beschikte namelijk over het Drive Assist-pakket, dat een noodremassistent bevat die ook voetgangers en fietsers herkent. Zonder dat pakket kende Euro NCAP de Ceed vier op vijf sterren toe – nog steeds geen slechte score. Zo is ieder model wel standaard voorzien van een rijstrookassistent, een minder geavanceerde noodstopfunctie en een vermoedheidswaarschuwing.

Alternatieven

Ben je op zoek naar een betaalbare crossover zoals de Kia XCeed, dan zijn er een aantal andere modellen op de markt. Bij Fiat is er in hetzelfde segment de Tipo Cross, en bij Ford de Focus Active. De XCeed laat zich echter het beste vergelijken met crossovers uit een lager segment. Zo biedt Hyundai voor minder geld de Kona aan, die er eveneens als hybride is maar wel wat minder binnenruimte biedt. Daarnaast is er bij Renault de Captur, bij Peugeot de 2008 en bij Volkswagen de T-Roc. Ook Kia zelf biedt een interessant alternatief, want hun Niro is er eveneens als (plug-in) hybride.

FAQ

Heeft de Kia XCeed minder kofferruimte als hybride?
De Kia XCeed biedt standaard 426 liter kofferruimte, maar dat volume zakt indien je hem als plug-inhybride bestelt. Die biedt namelijk slechts 291 liter. De kofferruimte van de mildhybride diesel blijft wel gewoon onveranderd.
Hoeveel garantie biedt Kia op de XCeed?
Kia is één van de marktleiders als het op garantie aankomt. Ze bieden namelijk maar liefst 7 jaar garantie op al hun modellen. Enkel Toyota doet het beter met tot 10 jaar garantie, al moet je daarvoor dan wel jaarlijks binnen het dealernetwerk op onderhoud blijven gaan.