Peugeot 2008 te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot 2008

Peugeot 2008

Compacte SUV in de economyklasse

De Franse autofabrikant Peugeot heeft een lange staat van dienst, die teruggaat tot de voorbereidende pioniersjaren van de auto-industrie. Het merk presenteerde zijn eerste automobiel namelijk in 1889: de op stoom rijdende driewieler Type 1. Sindsdien zijn Peugeots in alle segmenten verschenen en werden tientallen miljoenen exemplaren verkocht. Een belangrijk en toonaangevend model was de compacte hatchback 205 uit 1983. De succesvolle B-klasser bleef tot 1998 in productie. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Peugeot 2008 - Carrosserievorm

Peugeot 2008 - Carrosseriekleur

Peugeot 2008 - Actueel aanbod

Peugeot 2008 -

Peugeot 2008, de single stapt over naar een gezin

In die periode werden er 5,3 miljoen van gebouwd. Via de 206 en de 207 leidde de uit de 205 voortgekomen modellenlijn in 2012 tot de lancering van de Peugeot 208. In tegenstelling tot zijn directe voorgangers werd van deze hatchback echter geen stationwagon uitgegeven. Daarom ontwikkelde Peugeot de 2008, een in het B-segment vallende compacte 5-deurs cross-over met een hoge instap.

De onthulling van het conceptmodel vond plaats tijdens de Parijse autobeurs Mondial de l’Automobile in oktober 2012. Maart 2013 was de uiteindelijke 2008-versie van de partij op de Autosalon van Genève. De auto verscheen op het juiste moment. Ook andere merken richtten zich op cross-overs in de economyklasse en het segment bleek een echte groeimarkt. Ondertussen zijn zo’n 400.000 exemplaren van de 2008 Peugeot geproduceerd. In 2015 werd het motorengamma van de auto aangepast, terwijl begin 2016 een facelift van de carrosserie en het interieur plaatsvond. Hiermee kreeg de Peugeot 2008 een meer SUV-achtige look. Dankzij de Grip Control-feature van het hoger geprijsde model beschikt de voorwielaangedreven auto over 4x4-rijcomfort.

Technische gegevens Peugeot 2008

Niet alleen de naam maar ook de techniek van de 2008 is nauw verwant met de Peugeot 208. Zo is bijvoorbeeld een deel van de motoren overgenomen uit deze nog altijd in productie zijnde B-klasser. Onder andere de benzinemotoren van 1,2 en 1,6 liter en de diesel van 1,6 liter zijn tevens te vinden onder de motorkap van de 208. Net als bij deze auto hebben de benzinemotoren van de 2008 Peugeot een maximumvermogen van respectievelijk 82 en 120 pk. Ook de diesels bleven met 92 pk met een 5-traps manuele transmissie en een 115 pk met een 6-traps handgeschakelde bak ongewijzigd. Wel dient te worden opgemerkt dat in de loop van de tijd motoren met een overeenkomstige cilinderinhoud werden ontwikkeld die een andere pk-waarde hadden. Met de upgrade van het motorenaanbod van de Peugeot 2008 in 2015 kwamen er benzinevarianten van 110 en 130 pk bij. De 1,6-liter diesel onderging een uitbreiding met exemplaren die 100 en 120 pk leverden.

Aan de diverse motoren zijn verschillende schakelsystemen gekoppeld, die zowel traditionele als moderne automobilisten bedienen. De 82-pk 1,2-liter benzinemotor wordt geleverd met een halfautomatische 2-tronic, waarbij een koppelingspedaal dus overbodig is. Het benzine-exemplaar van 110 pk is leverbaar met een 5-traps handgeschakelde versnellingsbak en een automatische 6-traps. De benzinemotor van 130 pk beschikt over een 6-traps handgeschakelde transmissie. Ook de 1,6-liter diesels van 100 en 120 pk zijn gekoppeld aan een dergelijke bak. In het dieselassortiment zijn dit de enig overgebleven opties voor de Peugeot 2008.

Peugeot 2008 versus eerdere modellen

Omdat de 2008 als stationwagon van de Peugeot 208 is ontwikkeld, ligt het voor de hand om de auto te vergelijken met de stationwagons die eerder in de 200-serie uitkwamen. De voorganger van de 2008 was de Peugeot 207. Dit model werd tussen 2006 en 2014 geproduceerd en de stationwagonversie ervan kwam qua formaat grotendeels overeen met de 2008 Peugeot. Waar dit laatste model lengte- en breedtematen heeft van 4159 x 1739 mm, lagen deze afmetingen bij de 207-stationwagon op 4164 x 1748 mm. De twee auto’s waren allebei dan ook op het PSA PF1-platform gebouwd. Het belangrijkste uiterlijke verschil tussen de twee Peugeots zit hem in de hoogte. De daklijn van de 207-stationwagon bevond zich op 1472 mm, terwijl het dak van de Peugeot 2008 op een hoogte van 1556 mm begint. Hieraan heeft het gefacelifte model van 2016 dan ook zijn meer op een SUV lijkende voorkomen te danken.

Motorisch liet de 207 ook niet al teveel verschillen zien. Met 1,4- en 1,6-liter diesel- en benzinemotoren vertoonde de 207 wat betreft de cilinderinhoud echter iets minder grote variaties dan zijn opvolger. Verder terug in de tijd komen we de stationwagonuitvoering van de Peugeot 206 tegen. Dit oorspronkelijk als 5-deurs hatchback uitgebrachte type was zeer succesvol en bleef van 1998 tot 2013 in productie, zij het dat hij vanaf 2009 als 206+ te boek stond. Met een dikke 8 miljoen exemplaren geldt de 206 als best verkochte Franse auto ooit. Van 2002 tot 2007 werd een stationwagon aan de 206-modellencatalogus toegevoegd. Deze was opvallend compacter dan zijn nakomelingen 207 en Peugeot 2008, en had afmetingen van 4028 x 1652 x 1460 mm. De wielbasis van de 206-stationwagon had een lengte van 2442 mm. De auto was leverbaar met 1,1-, 1,4-, 1,6- en 2,0-liter benzinemotoren, en 1,4-, 1,6- en 2,0-liter diesels.

Prijsvergelijkingen en varianten Peugeot 2008

De 2008 Peugeot is er in een zestal uitrustingsniveaus. Het model Active is het voordeligst en heeft naast een groot aantal andere standaardfeatures onder meer stalen 16-inchvelgen, halogeenkoplampen met led-dagrijverlichting en een in hoogte en diepte verstelbaar stuur. De wat duurdere Blue Lion beschikt over veel gekozen opties als cruisecontrol, touchscreen, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een parkeerhulp achter en een met leder bekleed stuur. Voor de goedkoopste variant van de daaropvolgende Peugeot 2008 Blue Lease moet iets meer worden betaald. Dit model heeft stalen velgen van 16 inch, een gekoeld dashboardkastje en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. De Blue Lease Executive heeft extra’s als lichtmetalen 17-inch velgen en een glazen panoramadak. Het uitrustingsniveau Allure is wat hoger geprijsd en beschikt over lichtmetalen 16 inch-velgen, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een in hoogte aan te passen bestuurdersstoel. De duurste uitvoering van de Peugeot 2008 is de GT-Line. De hogere prijs wordt gerechtvaardigd door exclusieve bekleding, een van een leer, stiksels en chroom voorzien sportstuur, extra getinte achterste zijruiten en lichtmetalen 17 inch-velgen. De GT-Line heeft verder het vermelde Grip Control-systeem, dat de auto een betere wegligging geeft op een besneeuwd of zanderig wegoppervlak.

Beoordelingen voor Peugeot 2008

12 Beoordelingen

4,2

Technische gegevens van de Peugeot 2008

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens