Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Peugeot 2008

Sterke
  • Dynamisch rijgedrag
  • Meer ruimte dan de 208
  • Ook als elektrische e-2008
Zwakke
  • Hogere basisprijs
  • Zithouding vraagt gewenning
  • Veel concurrentie

Peugeot 2008: meer ruimte, meer lifestyle

Ben je op zoek naar een compacte SUV in het B-segment, dan heb je keuze te over. Peugeot was er destijds echter al vroeg bij met de eerste generatie van de 2008, en dat vertaalde zich in een grote populariteit. Die zet zich voort in de tweede generatie, die voor het eerst ook een zuiver elektrische aandrijflijn aanbiedt.

Technische gegevens

82 - 130 PS

Vermogen

4.3 - 6.5 l/100 km

Verbruik (gecombineerd)

99 - 150 g CO2/km

CO2-uitstoot (gecombineerd)Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.

168 - 200km/h

Top snelheid

9.3 - 16.6s

van 0 tot 100 km/u

Toon technische gegevens

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De nieuwe 2008 mag dan onderhuids verwant zijn aan de kleine 208 hatchback; dat zou je er niet meteen over zeggen. De crossover krijgt zijn eigen design mee, dat de nadruk legt op avontuurlijke, stoere lijnen.

  • Daarnaast meet de 2008 ook maar liefst 24 centimeter langer dan de hatchback, wat zich natuurlijk vertaalt in een aanzienlijk ruimer interieur.

  • Dat betekent echter niet dat de crossover daardoor veel minder dynamisch is om mee te rijden. Ook hier is Peugeot er namelijk in geslaagd om een goede balans tussen comfort en sportiviteit te behouden, mede dankzij het kleine, laag geplaatste stuurwieltje.

  • Wil je echter vooral milieubewust onderweg zijn, dan kan dat ook. Zo biedt Peugeot de crossover ook als e-2008 aan, waarbij hij een competente elektrische aandrijflijn met een actieradius tot 345 kilometer krijgt.

Belangrijke gegevens

Motoren

Het motorengamma van de Peugeot 2008 doet in zijn tweede generatie opnieuw sterk denken aan dat van de modellen waarmee hij zijn basis deelt, zoals de compacte 208. Daardoor vind je heel wat beproefde aandrijflijnen uit het voormalige PSA-concern onder de crossover.

Dat begint al bij de benzinemotorisaties, die allemaal gebaseerd zijn op één enkel blok. Zo krijgt iedere 2008 op benzine een 1.2-liter driecilindermotortje met turbo mee, maar varieert het vermogen naargelang de gekozen versie. De 1.2 PureTech 100 biedt namelijk 100 pk en in de 1.2 PureTech 130 produceert het blok – inderdaad – 130 pk. Aanvankelijk stond er ook een 1.2 PureTech 155 met 155 pk in het gamma, maar die is inmiddels niet meer verkrijgbaar. De motor stuurt het vermogen bij elke 2008 naar de voorwielen, en doet dat ofwel langs een handgeschakelde zesbak ofwel langs een achttraps automaat. De 100 pk sterke basisversie is daarbij enkel met manuele versnellingsbak verkrijgbaar terwijl de 1.2 PureTech 130 de keuze biedt. De topversie met 155 pk kon enkel gecombineerd worden met de automatische versnellingsbak.

Ook het dieselaanbod bestaat uit één motorblok met verschillende vermogens. Zo kan je de 1.5-liter BlueHDI-viercilindermotor bestellen met 110 pk of met 130 pk. In dat eerste geval stuurt die zijn vermogen naar de voorwielen langs een handgeschakelde zesversnellingsbak terwijl dat in het tweede geval gebeurt langs een achttraps automaat. Dezelfde motor stond ook even in de catalogus met 100 pk vermogen, gekoppeld aan de manuele versnellingsbak.

De opvallenste versie in het gamma is de e-2008, een zuiver elektrische variant van de crossover. Die behoudt op een paar wijzigingen na dezelfde carrosserie, maar wordt aangedreven door een enkele elektromotor op de vooras met 136 pk. Die haalt zijn stroom uit een accupakket van 50 kWh, waarmee de e-2008 zo’n 345 kilometer (WLTP) zou moeten afleggen op een volle lading.

Afmetingen

De Peugeot 2008 is in zijn tweede generatie flink gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Zo is hij maar liefst 14 centimeter langer dan de oude 2008, en ook 24 centimeter langer dan de Peugeot 208 waarmee hij zijn basis deelt. Die lengte zit voor een voornamelijk verscholen in de wielbasis, die ruim 6 centimeter langer is dan die van de hatchback, en in de overhang achteraan die ervoor zorgt dat de crossover aanzienlijk meer kofferruimte kan bieden. In de breedte verschillen de twee merkgenoten maar weinig: daar is de 2008 met zijn 1,77 meter slechts 2,5 centimeter breder.

De 2008 is dus duidelijk de ruimere van de twee. Hij mag niet alleen pronken met een meer bruikbare achterbank, maar ook met een mooie 434 liter koffervolume. Dat is een indrukwekkende 123 liter meer dan zijn hatchbackbroertje, en ook 74 liter meer dan de vorige generatie van de 2008. Vergelijken we dat volume met de concurrentie, dan biedt de 2008 meer volume dan bijvoorbeeld een Renault Captur (395 liter) maar moet hij het onderspit delven ten opzichte van een Volkswagen T-Cross die dankzij de variabele achterbank tot 455 liter volume kan bieden.

Uitvoeringen

Peugeot biedt de 2008 aan in de uitrustingsniveaus Active, Style, Allure en GT. Ondanks het feit dat de Active de goedkoopste versie is, krijgt die toch al een knappe basisuitrusting mee. Zo zijn cruise control, parkeersensoren achteraan, een rijstrookassistent en een noodrem, automatische lichten en ruitenwissers en een infotainmentscherm met smartphoneconnectiviteit standaard inbegrepen. Het Style-pakket voegt daar 16-inchvelgen en LED-koplampen aan toe en de Allure maakt daar 17-inchvelgen met verchroomde afwerking van, naast de toevoeging van gelijkaardig getinte dakrails. De GT is de topversie, die de 2008 een sportieve toets geeft en heel wat toeters en bellen toevoegt. Reken dus op Peugeots i-Cockpit-bestuurdersdisplay met 3D-functie, parkeerhulp voor- en achteraan met achteruitrijcamera en automatische klimaatregeling.

Prijzen

Dat de Peugeot 2008 standaard zo goed uitgerust is, hangt deels samen met zijn prijskaartje. Zo is de nieuwprijs van de crossover best hoog in vergelijking met zijn directe concurrenten, al bieden die dan vaak minder basisuitrusting. De goedkoopste 2008, de Active met 1.2 PureTech 100-motor, kost minstens 27.515 euro. Een Renault Captur kost is de basis zo’n 5.000 euro minder, en ook Volkswagen is in zekere zin toegankelijker met zijn vraagprijs van 24.965 euro voor de goedkoopste T-Cross. De duurste motorisatie vinden we natuurlijk in de zuiver elektrische e-2008. Die start aan 40.515 euro en zit voor die prijs in de Allure-aankleding.

Ga je tweedehands op zoek naar een Peugeot 2008 van de tweede generatie, dan vind je exemplaren met de benzinemotor vanaf ongeveer 20.000 euro. De laatste exemplaren van de vorige generatie kosten aanzienlijk minder, aangezien de huidige generatie nog maar recent op de markt gekomen is. Zo eentje vind je gemakkelijk voor zo’n 14.000 à 15.000 euro. Zoek je specifiek naar een zuiver elektrische e-2008, dan liggen de prijzen wat hoger. Reken op zeker 30.000 euro, al zijn de gebruikte exemplaren dan vaak ook knap uitgerust gezien de hogere nieuwprijs.

Design

Buitenzijde

Peugeot heeft op zijn zachtst gezegd stappen gezet in de overgang van de eerste naar de tweede generatie van de 2008. Voordien was de auto wat ongemakkelijk en bol vormgegeven, terwijl de crossover zich nu presenteert als een stoere miniatuur-SUV. Dat dankt hij aan zijn hoog geplaatste koplampen met kenmerkende LED-slagtanden, de verticaal georiënteerde grille en de hoge gordellijn aan de flanken. Dat zijn allemaal zaken die de compacte crossover leent van zijn grotere SUV-broertjes: de 3008 en 5008.

Binnenzijde

Als het op interieurs aankomt, mag Peugeot tegenwoordig gerust gezien worden als één van de creatiefste vormgevers. Ze zetten al jaren de toon met hun futuristische dashboards, die gekenmerkt worden door de hoge plaatsing van de tellerpartij en het compacte stuurtje dat er niet voor maar wel onder gemonteerd zit. Dat is in de 2008 niet anders, en ook de bouwkwaliteit is van een verrassend hoog niveau voor een auto in dit segment. Betaal je wat extra, dan monteert de constructeur de zogenaamde i-Cockpit in je auto die de snelheid, het toerental en alle andere ritinformatie weergeven in een dynamische 3D-presentatie.

Veiligheid

De Peugeot 2008 scoorde niet slecht in zijn Euro NCAP-botsproeven met een score van vier op vijf sterren. Hij verloor één ster omdat zijn botspreventiesysteem enkel gebaseerd is op een camera en niet op een radar, waardoor het vooral ’s nachts moeilijkheden heeft om bijvoorbeeld fietsers te detecteren. Daar hoort echter de kanttekening bij dat deze tests uitgevoerd werden in 2019 en de Euro NCAP-vereisten steeds strenger worden. Op vlak van bescherming van de inzittenden was er dan ook niks op de Peugeot 2008 aan te merken: daar beschikt hij over ruim voldoende airbags en structurele kreukelzones.

Alternatieven

De Peugeot 2008 is een knap model, maar hij heeft het ongeluk om momenteel in één van de drukste segmenten te spelen. Zowat iedere constructeur biedt tegenwoordig een crossover/SUV in het B-segment aan, van Audi met de Q2 tot Dacia met de Sandero Stepway. Die laatste is meteen de goedkoopste die je kan vinden aan bijna de helft van de prijs van de Peugeot 2008. Zoek je echter een gelijkaardig imago, dan kom je al snel uit bij een Volkswagen T-Cross, een Ford Puma of een Renault Captur. Ook in eigen huis is de concurrentie echter stevig, want naast deze Peugeot heeft het Stellantis-concern ook de Opel Mokka en de DS 3 op hetzelfde platform staan.

Beoordelingen voor Peugeot 2008

12 Beoordelingen

4,2