Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
63625.jpg

Citroën C4 Cactus

1 / 6
63625.jpg
63627_0.jpg
65494.jpg
CL_17.073.017.jpg
CL17_073_010.jpg
INT_cam02_MetropolitanRed_v09.jpeg

Sterke punten

  • Vrolijk design
  • Laag gewicht
  • Zuinig

Zwakke punten

  • Ergonomie instrumenten
  • Originaliteit verdween deels met facelift
  • Beknibbelt op uitrusting

Citroen C4 Cactus Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen C4 Cactus, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.1 - 15s
Maximumsnelheid:166 - 208 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):82 - 119 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.1 - 5.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4157 x 1946 x 1480 mm
Portieren:5
Kofferruimte:348 - 1170 liter
Aanhangergewicht:415 - 475 kg

Het vrolijke Legoblokje op wielen

Toen Citroën in 2013 het Cactus-concept voorstelde, een vederlichte crossover die uitpuilde van de slimme designdetails, had niemand verwacht dat de productieversie van 2014 er zo dicht tegenaan zou leunen. Toch bleef zijn uiterst originele stijl behouden, met de Airbumps op de flanken, en had de Cactus een leeggewicht van minder dan een ton. In 2018 kreeg het model echter een facelift die een deel van deze originaliteit teniet deed, in 2020 was het over en uit voor het model.

Interesse in een Citroën C4 Cactus

Citroën C4 Cactus tweedehands auto
Citroën C4 Cactus nieuwe auto
Citroën C4 Cactus dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • De Citroën C4 Cactus is een vrolijke verschijning, zeker in de felle kleurtjes die beschikbaar waren, of met de two-tone kleurenstellingen.
  • De Cactus was de eerste Citroën die de Airbumps kreeg, luchtkussens op de flanken uit plastic die kleine schades, zoals een tik van een deur op een parking, konden opvangen zonder gevolgen.
  • Dankzij een zeer lichte bouw, onder meer door bepaalde minimalistische designkeuzes aan boord, bleef het gewicht van de C4 Cactus beperkt tot net onder de 1 ton, wat hem ook bijzonder zuinig maakt.
  • Ondanks dat lage gewicht was er aan boord wel heel wat ruimte voorhanden, met zelfs een zitbank voorin als je voor de automaat van voor de facelift koos!

Alle belangrijke gegevens over de Citroën C4 Cactus

Motoren

De Citroën C4 Cactus had door zijn lage gewicht ook niet veel vermogen nodig om vlot mee te kunnen met het verkeer, waardoor het motorenpalet beperkt was tot de zuinigste blokjes uit het PSA-gamma. Voor de facelift had je op benzine enkel de 1.2 PureTech-driecilinder met of zonder turbo, met vermogens van 75 tot 110 pk en een normverbruik van 4,3 tot 5,1 l/100 km - al was dit nog volgens de zeer optimistische NEDC-cyclus.

Op diesel had je enkel de 1.6 BlueHDi-viercilinder met 92 of 99 pk die nog lagere verbruikscijfers wist voor te leggen: 3,1 tot 3,6 liter/100 km! De zuinigste dieselmotor had zelfs een CO2-uitstoot van amper 82 g/km. Een manuele vijfversnellingsbak was standaard, optioneel kon je een EGS-robotbak met zes versnellingen kiezen die niet erg aangenaam zijn werk deed, maar je wel een zitbank gaf in plaats van twee aparte voorzetels.

Na de facelift werd het motorenpalet geüpdatet met een nieuwere 1.2 PureTech-benzinemotor van 82 tot 130 pk, en een 1.5 BlueHDi met 102 of 120 pk. Ook kwam er een nieuwe EAT6-automaat met zes verzetten die de oude robotbak verving, maar daarmee ook de mogelijkheid tot een zitbank voorin deed verdwijnen. De dieselmotor kreeg voor het eerst ook een manuele zesbak.

Afmetingen

De Citroën C4 Cactus staat op hetzelfde platform als de kleinere C3 en is 4,16 meter lang, 1,73 meter breed en 1,49 meter hoog. Aan boord is er plaats voor 5 personen. De koffer is 348 tot 1.170 liter groot, maar de achterbank klapt enkel in één stuk neer om gewicht (en kosten) te besparen, wat een negatief effect heeft op de moduleerbaarheid.

Naast zijn design is het speciaalste aan de C4 Cactus wel zijn lage gewicht, van 965 kilo voor de lichtste benzineversies tot ongeveer 1.050 kilo voor de turbodiesels. Dat zorgt voor een laag verbruik, en dankzij de brandstoftank van 50 liter haal je dus een best indrukwekkend rijbereik in deze klasse. Een keerzijde van dit lage gewicht is dat je maximaal 950 kilo kan trekken met de C4 Cactus.

Uitvoeringen

De instapversie van de Citroën C4 heette Live en had een aantrekkelijke basisprijs, maar miste ook heel wat uitrusting. Een stapje hoger stond de Feel, daarboven stond de Shine. De meeste opties werden gegroepeerd in pakketten, terwijl er ook nog uitgebreide personalisatiemogelijkheden waren qua exterieur en zelfs qua interieurbekleding.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Citroën C4 Cactus is sinds 2020 uit productie, maar was ook na zijn facelift (die hem 1.300 tot 1.500 euro duurder maakte) nog steeds beschikbaar voor een instapprijs van minder dan 20.000 euro. Daarvoor had je echt wel een kale basisversie, voor een correcter uitgerust exemplaar schurkte je dichter tegen de 25.000 euro aan.

Het tweedehandsaanbod start bij 6.500 euro voor het allergoedkoopste exemplaar, al begint de rest van het aanbod eerder bij 9.000 euro. Daarbij vind je zowel benzine- als dieselversies, al zijn de modellen met een dieselmotor doorgaans iets beter uitgerust. De faceliftversie van de Cactus is te vinden vanaf ongeveer 12.000 euro.

Design-highlights en interieur

De Citroën C4 Cactus is een van die wagens die niet enkel slim ontworpen is, maar zich ook onderscheidt met een leuk uiterlijk. Het ‘Legoblokje’ heeft zijn bijnaam te danken aan zijn Airbumps op de flanken, die hem een beetje speelgoedwagenallures geven. Er zijn grote verschillen tussen het model voor de facelift, dat meer als compacte crossover werd ingezet, en het model na de facelift, dat er conventioneler uitzag vanwege zijn kleinere airbumps, grotere lichtblokken en meer de look van een compacte middenklasser - deze versie moest dan ook tijdelijk instaan als vervanger voor de gewone C4.

Fauteuils en leuke stofjes

Aan boord had je 5 verschillende kleurcombinaties om uit te kiezen en vooral heel zachte zetels, die amper zijdelingse steun boden maar wel zorg droegen voor je bips. Speciaal aan de Cactus was ook zijn ‘voorbank’, waarbij de voorste zitplaatsen tegen elkaar zaten dankzij de kleine versnellingsknop van de gerobotiseerde versnellingsbak, al had je met deze voorbank helaas geen drie zitplaatsen voorin zoals bij de Fiat Multipla of Honda HR-V. Met een handbak had je wel gewoon twee zetels, na de facelift verdween deze mogelijkheid ook vanwege de andere automaatpook. Speciaal aan de Cactus zijn ook zijn minimalistische digitale tellers (er is geen toerenteller!), zijn klapraampjes achterin en zijn in één stuk neerklapbare achterbank om gewicht te besparen, al werd dat laatste euvel ook verholpen met de facelift.

Rijhulp en veiligheid

De Citroën C4 Cactus werd in 2014 getest door Euro NCAP en kreeg toen 4 sterren, met goede scores voor de bescherming van inzittenden en voetgangers, maar een iets lagere score voor het aanbod aan veiligheidssystemen. De facelift bracht daar een grote verbetering met zich mee, met een noodremhulp, rijstrookassistent, dodehoekmonitor en meer.

Alternatieven

De Citroën C4 Cactus is vrij uniek in zijn aanpak, aangezien hij een beetje tussen de compacte berlines als de VW Golf, Opel Astra en Ford Focus en de crossovers als de Peugeot 2008, Dacia Duster en de Ford Puma. Ook was hij nieuw goedkoper dan al deze rivalen, al kan je goede alternatieven vinden op de tweedehandsmarkt.

FAQ

Hoe groot is de koffer van de Citroën C4 Cactus?
De koffer van de C4 Cactus is 348 tot 1.170 liter groot. Voor de facelift was de achterbank enkel in één stuk neerklapbaar, na de facelift in twee stukken.
Hoeveel kost een Citroën C4 Cactus?
Nieuw is de C4 Cactus niet meer te koop, maar tweedehands vind je nette exemplaren vanaf 9.000 euro.
Waarom heeft de C4 Cactus plastic op de zijkanten?
Het plastic op de C4 Cactus zijn Airbumps, bedoeld om kleine schades op te vangen zoals van een inslaande deur op een parking.

Beoordelingen voor Citroen C4 Cactus

11 Beoordelingen

4,5