Eerste contact: Peugeot 508 Facelift – Tweede kans (hopelijk)

Voor de Peugeot 508 is de tweede speelhelft begonnen. De eerste helft heeft niet echt het verhoopte resultaat gebracht. Peugeot hoopt dat een nieuw gezicht beterschap brengt.

Het is duidelijk: wanneer je niet met een Duits paspoort of premium-stempel geboren wordt in de categorie van de Peugeot 508, dan kom je benadeeld aan de start. De Peugeot 508 vormt geen uitzondering op die regel, hoewel hij een uitstekende afwerking en goede rijkwaliteiten kon voorleggen. Om hem te herlanceren, gooit Peugeot er bij de facelift meer snufjes tegenaan en fiscaal vriendelijker motoren. Aha.

Uitrusting

De 508 is er altijd in geslaagd de clichébeelden rond Franse auto’s te verdringen. Dat blijft behouden bij de facelift. Een geruststellend zacht geluid volgt wanneer je de deuren in het slot laat vallen, en je merkt dat er nog meer zorg aan de afwerking is besteed wanneer je de materialen van het interieur aanraakt. Dan merk je dat Frankrijk aan Duitsland paalt. De 508 haalt ook wat achterstand in, want hij krijgt eindelijk een aanraakscherm voor zijn infotainmentsysteem. Daarnaast beschikt hij ook nog steeds over dodehoekwaarschuwing, een achteruitrijcamera, head-up display in kleur, vier zones voor de airco, automatische lichtregeling en een internetverbinding die toegang geeft tot verschillende apps (Micheling, TripAdvisor, Coyote,…).

Status

Maar in een tijd waarin een auto er vooral duurder moet uitzien dan hij werkelijk kost, schoot de 508 wat tekort in zijn uitstraling. De designaanpassingen doen hun werk. Over het nieuwe bumperdesigns en de andere lichtblokken heb je weliswaar snel heen gekeken, maar de rechtere motorkap, de meer verticale grille, de nieuwe led-dagrijlichten en voor wie wil de full-led-koplampen in optie zorgen er voor dat de gefacelifte 508 effectief wat meer smoel krijgt. Hij heeft ook dat ene detail dat het hem doet: de leeuw. Die woog wat op de motorkap toen hij daar lag, maar hij mag fier terugkeren naar het midden van het radiatorrooster: zijn natuurlijke habitat.

Plezier en de fiscus

In tegenstelling tot Ford, dat recent toonde dat nieuwer soms ook minder leuk betekent, heeft Peugeot niets veranderd aan de instelling van de 508. Hij behoudt dus zijn uitstekende compromis tussen rijdynamiek en comfort. Daarin blijft hij de waardige opvolger van zowel de 407 als de 607. Maar onder de motorkap verschuift er een en ander met het oog op de Euro6-normen. De 1.6 THP benzine krijgt er een start/stop bij, en 10 pk extra (165 pk). Daarnaast vind je op de optielijst een uitstekende zestrapsautomaat. Bij de diesels komt een nieuwe 2.0 BlueHDi zijn opwachting maken. Met manuele zesbak heeft hij 150 pk, voor 105 gr/km CO2. Met de optionele zestrapsautomaat wordt dat 180 pk en 111 gr/km CO2. Daarnaast blijven de 1.6 e-HDi (115 pk), de 2.0 HDi (136 pk en 163 pk) en de 2.2 HDi (204 pk) behouden. Natuurlijk behoudt Peugeot de Hybrid4-versies (3,3 l/100 km, 88 gr/km CO2) in de 508 berline en de RXH. Die laatste alleterreinbreak komt trouwens ook met tweewielaandrijving en BlueHDI 180 pk, voor wie geen hybride hoeft.

Wij trokken op pak met de nieuwe BlueHDi met 150 pk en 370 Nm (4,1 l/100 km, 105 gr/km CO2). Lang moeten we niet rond de pot draaien, in onze herinneringen beet een simpele 2.0 HDi met 136 pk zich gretiger vast in zijn rol van vlotte, sportieve Peugeot. Het probleem ligt waarschijnlijk bij de langere verhoudingen van de versnellingsbak, die nodig zijn om het verbruik naar beneden te halen voor de Euro6-normen. Die normen blijken vaak verstikkend voor oude motoren. Dat maakt de 508 BlueHDi 150 nog geen astmatische schildpad. Maar wanneer u de keuze heeft om meer voor uw plezier te kiezen en minder voor uw fiscaal plezier, dan zijn er betere keuzes om dit onderstel tot zijn recht te laten komen.

De goedkoopste Peugeot 508 facelift heb je voor 23.034 euro. De THP 165 pk moet 25.635 euro kosten, terwijl de BlueHDi 150 aan 27.087 euro gefactureerd staat.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Peugeot 308 GTI – If it's not broken, don't fix it

Test: Peugeot 3008 – Niets te vrezen van de Tiguan

Eerste contact: Peugeot 308 GTi – Eindelijk, we beginnen opnieuw

Ontdek meer