Peugeot 208 te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot 208

Peugeot 208

Een zuinige en groene supermini

De Peugeot 208 is een stadsvoertuig uit het Europese B-segment. De auto wordt geproduceerd door de Franse bouwer Peugeot, een onderdeel van de PSA Groep. Het voertuig wordt gepresenteerd in maart 2012, op de Motor Show van Genève, en de eerste modellen zijn hatchbacks met 3 deuren. Ze worden gebouwd vanaf 2011, in de nieuwe PSA fabriek in Slowakije. In juni 2012 komt er ook een versie met 5 deuren op de markt en wordt de productie ook aangevat in de Franse fabrieken te Mulhouse en Poissy. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Peugeot 208 - Carrosseriekleur

Voor de Peugeot 208: de 207

De voorganger van de Peugeot 208 is de Peugeot 207, eveneens een supermini. Dit voertuig wordt geproduceerd tussen 2006 en 2014. Het rijdt dus nog even mee naast de 208, die in april 2012 al komt opdraven. Op zijn beurt is de 207 de opvolger van de 206.

Dit voertuig wordt gebaseerd op een aangepaste versie van het platform dat ook gebruikt wordt voor de Citroën C3. Er wordt gewerkt in Poissy (Frankrijk), Madrid (Spanje) en in de nieuwe fabriek van Trnava (Slowakije). Aanvankelijk worden er 3 benzinemotoren aangeboden: een 1.4 8V met 75 pk, een 1.4 16V met 90 pk (67 kW) en een 1.6 16V met 110 pk (82 kW). Vanaf het einde van 2006 worden deze modellen vervangen door een nieuwe 1.4 Vti van 71 kW en een 1.6 Vti van 89 kW, 2 Valvetronic motoren. Er komen dan ook 2 turbo’s met interkoeling bij, eentje van 112 kW en eentje van 130 kW. Deze motoren komen voort uit een samenwerking tussen PSA en de BMW groep. Ze zijn ook terug te vinden in de Mini Cooper S. Dieselmotoren zijn intussen een 1.4 van 70 pk en 52 kW of een 1.6 HDi met een maximale output van 82 kW (90 of 110 pk).

De 207 verschijnt daarbij als hatchback met 3 of 5 deuren, net zoals de 208. Er zijn verder ook nog de 207 SW (StationWagon), de 207 coupé en de 207 CC (Cabrio Coupé). Dit laatste model wordt gelanceerd in december 2006, als vervanger van de 206 CC. De motor is hier ofwel de 1.6 HDi ofwel de 1.6 Vti. Topmodel is de 207 GTI (RC genaamd in sommige markten). Hij heeft een THP175 1.6 turbomotor van 175 pk en 130 kW.

Een bijzondere versie is, tenslotte, de 207 GT (of Limitee), een beperkte editie met een glazen dak. Deze auto wordt enkel verkocht met de 1.6 THP150 turbomotor van 150 pk en 110 kW. Zowel de GTI als de GT worden enkel verkocht met manuele transmissies.

De Peugeot 208 technisch bekeken

De Peugeot 208 (codenaam A9) verschijnt in maart 2012. Hij wordt gebouwd in de Franse fabrieken van Mulhouse en Poissy. Daarnaast wordt er ook nog gewerkt in Porto Real (PSA Brazilië), Jakarta (Gaya Motor Indonesië), Gurun (NAM Maleisië), Trnava (PSA Slowakije) en Teheran (IKAP Iran). Ontwerper is Pierre Authier, die aan de slag gaat met het PSA PF1 platform voor B-segment voertuigen. De auto is zo verwant met de Citroën C3, de Citroën DS3 en de Citroën C4 Cactus. Het exterieur wordt ontwikkeld door Sylvain Henry.

Net als de 207 verschijnt de 208 als hatchback met 3 of 5 deuren. Het voertuig heeft een wielbasis van 2538 mm, een lengte van 3962 mm, een breedte van 1739 mm (exclusief zijspiegels) en een hoogte van 1460 mm. Hij weegt tussen 975 en 1295 kg. Dat is maximaal 173 en gemiddeld 110 kg lichter dan de 207, terwijl de 208 er tegelijk nochtans ook in slaagt om 5 cm meer zitruimte af te leveren dan zijn voorganger. Ook de kofferruimte is 15 liter groter dan die van de 207 en heeft nu een volume van 285 liter.

De voormotor wordt ondertussen aangedreven met de voorwielen. Er zijn 4 benzinemotoren en 2 diesels. De eerste reeks bestaat uit een 1.0 I3, een 1.2 I4, een 1.4 I4 en een 1.6 I4. De tweede reeks bestaat uit een 1.4 I4 en een 1.6 I4. Transmissies zijn manueel of automatisch. De manuele versie heeft 5 of 6 snelheden, de automatische 4. Het interieur is van de hand van Adam Bazydlo, terwijl kleuren en uitrustingen gekozen worden door Marie Sanou. De auto heeft onder andere een computerscherm voor alle meterstanden en een panoramisch, glazen zonnedak omringd door ledlampen. De weerstandscoëfficiënt van 0.29 verraadt een bovengemiddelde aerodynamica.

Peugeot 208 modellen en prijsklassen

Alle benzinemotoren van de Peugeot 208 voldoen aan de Euro 5 normen (ondertussen werkt men met Euro 6). De dieselmotoren hebben een CO2-uitstoot van minder dan 99 g/km. Naast de 4 I4 motoren van het startmodel (zie hierboven) worden vanaf september 2012 ook nog 2 nieuwe I3 motoren aangeboden met variabele kleptiming. Het zijn een 1.0 VTi van 68 pk en een 1.2 VTi van 82 pk. De 1.0 variant heeft een verbruik van 4,3 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot is beperkt tot 99 g/km. De 1.2 I3 kan met of zonder turbo besteld worden. De turbo is de PureTech 110 S&S, de andere is de PureTech 82 S&S. Deze motoren worden gekoppeld aan een manuele transmissie met 5 of een automatische met 6 snelheden.

De dieselmodellen starten met een 1.4 HDi I4, die oorspronkelijk nog uit de 207 van 2010 komt. In de 208 heeft hij een kracht van 50 kW en 67 pk. Het verbruik is beperkt tot 3,4 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot tot 87 g/km.

Net zoals de 207 heeft de 208, tot slot, ook nog een GTi topmodel. Dat hoeft niet te verwonderen, aangezien dit voertuig ook (best succesvol) actief is in de autosportwereld. De 208 GTi is een creatie van Peugeot Sport, de prestatieafdeling. Hij is uitgerust met een 1.6 turbo I4 van Prince. Die motor heeft een verzet van 1598 cc en een kracht van 197 pk. De transmissie is manueel en heeft 6 snelheden. De Prince is ook terug te vinden in de Mini en in verschillende Citroëns.

Beoordelingen voor Peugeot 208

24 Beoordelingen

4,5

Technische gegevens van de Peugeot 208

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens