Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Review: Renault Clio Hybrid E-Tech

Renault Clio

1 / 3
Review: Renault Clio Hybrid E-Tech
renault-clio-back
renault-clio (22)

Sterke punten

Hoogstaand comfort Modern interieur Ook als zelfopladende hybride

Zwakke punten

Krappe achterbank Geen breakversie meer Geen sportieve versie meer

Renault Clio Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Clio, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.8 - 17.1s
Maximumsnelheid:95 - 245 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):82 - 285 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.2 - 11.9 0
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3709 x 1628 x 1356 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:299 - 1380 liter
Aanhangergewicht:135 - 545 kg

De hatchback geoptimaliseerd

De Clio zit in zijn vijfde generatie, en daarin houdt Renault vast aan zijn veelgeprezen recept. Dat doen ze zelfs zo sterk dat het verschil met de voorganger van buitenaf moeilijk te zien is, maar dat maakt de Clio ruimschoots goed met een gebruiksvriendelijk interieur en het comfort van een grotere auto.

Interesse in een Renault Clio

Renault Clio tweedehands auto
Renault Clio nieuwe auto
Renault Clio dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Hoe gelijkaardig de nieuwe Clio er ten opzichte van zijn voorganger uitziet, zo vernieuwend is het model binnenin. Met zijn grote infotainmentscherm en digitaal instrumentarium waan je je in een duurdere auto.

  • Dat geldt ook voor het comfort, want de demping is zo verfijnd afgesteld dat je soms vergeet in een compacte hatchback te zitten.

  • Hoewel er geen sportieve RS-versie meer in de catalogus staat, werd de Clio ook op dynamisch vlak geoptimaliseerd. Daardoor kan je met de juiste motorisatie af en toe even wat fun beleven achter het stuur.

  • Toch maken al die voordelen van de Clio geen duur aanbod. Wel integendeel: hij is voordeliger in aankoop dan heel wat van zijn concurrenten.

  • Zoek je de zuinigste Clio, dan kom je uit bij de nieuwe hybrideversie. Die krijgt een compacte accu mee die zichzelf oplaadt met rem- en rolenergie, en weet zo zonder dat je het merkt wat brandstof te besparen.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Renault Clio houdt nog sterk vast aan zijn verbrandingsmotoren, maar pakt ook uit met een zelfopladende hybrideversie. Het grootste deel van het gamma bestaat dus nog uit reguliere benzine- en dieselblokken.

Om met de benzinemotoren te beginnen, kan je de Clio in drie smaakjes bestellen. De ‘SCe 65’ maakt gebruik van een 1.0-liter driecilinderblok zonder turbo, dat 67 pk naar de voorwielen brengt. Deze motor kan je enkel combineren met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Daarboven staat de ‘TCe 90’ met 91 pk uit dezelfde driecilinder, maar dan met een turbolader. Hier heb je de keuze uit een manuele zesbak of een traploze CVT-automaat. De benzinetopper is de ‘TCe 140’, met een 1.3-liter viercilinder turbomotor. Die stuurt 140 pk naar de voorwielen langs een handgeschakelde zesversnellingsbak. Vroeger stond diezelfde motor in de catalogus met 130 pk, gekoppeld aan een zeventraps automaat.

Het dieselgamma is wat overzichtelijker: tegenwoordig kan je de Clio er enkel vinden in combinatie met een 1.5-liter viercilinder turbomotor. Die ‘Blue dCi 100’ produceert 101 pk, en stuurt die naar de voorwielen langs een manuele zesversnellingsbak. Gedurende de eerste twee modeljaren stond ditzelfde blok in de catalogus met keuze uit ofwel 85 pk, ofwel 115 pk.

De meest interessante motorisatie is misschien wel de E-Tech-hybride. Die combineert een 1.6-liter viercilinder benzinemotor met een elektromotor voor een totaalplaatje van 145 pk. Daarnaast kan de auto korte afstanden zuiver elektrisch rijden wanneer er niet veel vermogen gevraagd wordt, dankzij zijn accu van 1,2 kWh. Met een verbruik van om en bij de 4 l/100 km is dit niet alleen de zuinigste Clio, het is ook de snelste met een 0-naar-100-tijd van 9,3 seconden. Tot 2022 stond diezelfde motorisatie in de catalogus met 140 pk, maar sinds een technische update is deze versie dus wat krachtiger geworden.

Afmetingen

De Clio staat tegenwoordig maar in één koetswerkvorm meer in de catalogus. Tot de vorige generatie waren er vaak driedeurs- en zelfs breakversies verkrijgbaar, maar nu kan je de auto enkel krijgen als vijfdeurs hatchback. Daardoor zijn de afmetingen van alle exemplaren identiek: de nieuwe Clio is 4,05 meter lang, 1,80 meter breed en 1,44 meter hoog. Daarmee leeft hij op gelijke voet met de Peugeot 208, de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo.

Dat maakt er natuurlijk niet de ruimste auto ter wereld van, al zijn de binnenmaten niet verkeerd voor een hatchback in het B-segment. Zo zit je vooral voorin riant terwijl het op de achterbank wat krapper is. Dat komt de kofferruimte dan wel ten goede, want met een volume van 340 liter biedt hij meer bagageruimte dan bijvoorbeeld de Peugeot 208 of Ford Fiesta. De Volkswagen Polo doet het wel nog net iets beter. Kies je echter voor een E-Tech-hybride, dan wordt het volume beperkt tot 254 liter door de plaatsing van de accu.

Uitvoeringen

Je kan de nieuwe Renault Clio in vijf uitrustingsniveaus bestellen: als Equilibre, Evolution, Techno, R.S. Line en E-Tech Engineered. De Equilibre is daarin de basisversie, en die moet het stellen met manueel bediende klimaatregeling, stalen wielen met sierdeksels en de zwakste benzinemotor. Verder krijg je wel cruise control, een rijstrookassistent, een infotainmentscherm van 7 inch en licht- en regensensoren mee. De Evolution voegt daar 16-inchvelgen en LED-koplampen aan toe, net als navigatie, parkeersensoren achteraan en toegang tot de overige motorisaties. De Techno zet daarboven in op technologie met een rijmodusschakelaar, automatische airco, een digitaal bestuurdersdisplay en een achteruitrijcamera. De R.S. Line zoekt het sportieve op met enkel toegang tot de sterkste motoren en strakkere demping, maar ook 17-inchvelgen en zijn eigen bumperkit. Tot slot is er de E-Tech Engineered, die vrijwel full option uitgerust wordt en enkel verkrijgbaar is als hybride.

Prijzen

Ga je naar de Renault-dealer voor een nieuwe Clio, dan krijg je er eentje mee vanaf 17.700 euro. Voor die prijs heb je de auto in zijn Equilibre-versie, met de SCe 65-benzinemotor zonder turbo. Dat is tevens de enige motor die je in dit uitrustingsniveau kan krijgen dus indien je meer vermogen zoekt, moet je upgraden. Dan betaal je minstens 20.50 euro voor een Evolution met TCe 90-blok. De duurste motorisatie is de E-Tech-hybride, die je vanaf het Evolution-niveau mee krijgt voor 24.650 euro. In zijn absolute topversie, de E-Tech Engineered, kost zo’n Clio hybride 28.300 euro.

Ga je tweedehands op zoek naar een Renault Clio van de huidige generatie, dan moet je minstens 12.500 euro op zak hebben. Voor dat geld vind je doorgaans vroege exemplaren met een dieselmotor of een zwakkere benzinemotor. Zoek je een E-Tech-hybride, dan kijk je tegen een prijskaartje van minstens 20.000 euro aan. Dat ligt niet alleen aan de moderne techniek, maar ook aan het feit dat de hybrideversie een jaar later dan de reguliere Clio gelanceerd werd en dus minder lang op de markt is.

Design

Buitenzijde

De overgang van de vorige naar de nieuwe generatie van de Renault Clio valt eerder als een evolutie dan als een revolutie te omschrijven. Zo mag dan wel ieder carrosseriepaneeltje nieuw zijn, toch blijft het model trouw aan het lijnenspel van zijn voorganger. Reken dus op een scherpe, sportieve vorm met een kort neusje en brede heupen. Het ontwerp werd wel klaargestoomd voor een nieuwe generatie, want de Clio pronkt nu met de typische, C-vormige LED-koplampen die ook andere modellen inmiddels vertonen.

Binnenzijde

Vanbinnen merk je pas echt dat deze Clio helemaal in het nieuw steekt. Zo wordt het interieur gedomineerd door een rechtopstaand aanraakscherm, en vind je in het instrumentarium van de hogere uitrustingsniveaus een tweede scherm dat je ritinformatie weergeeft. Verder heeft het dashboard een dynamisch design, en wordt het interieur naargelang de versie bekleed met kwalitatieve, aangename materialen.

Veiligheid

Dat de Renault Clio een kleine auto is, hoeft niet te betekenen dat het een onveilige auto is. Zo haalde het model bij zijn lancering in 2019 nog de volle vijf op vijf sterren in zijn Euro NCAP-crashtests. Dat dankt de Clio niet alleen aan een rist airbags, maar ook aan heel wat standaard aanwezige actieve veiligheidssystemen. Zo wordt ieder exemplaar voorzien van een noodremfunctie, een rijstrookassistent en zelfs cruise control.

Alternatieven

De Renault Clio positioneert zich tussen de hatchbacks van het B-segment, en dat zijn er heel wat. Zo kan je ook kiezen voor een Peugeot 208 of Opel Corsa, beleef je iets meer rijplezier in een Ford Fiesta of Mini Cooper en kan je voor meer binnenruimte terecht bij de Volkswagen Polo en consorten. Voor al die concurrenten geldt echter dat ze doorgaans iets duurder zijn dan de Renault, waardoor deze Clio een uitstekend aanbod is in zijn segment.

Beoordelingen voor Renault Clio

269 Beoordelingen

4,3