Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volkswagen Polo (Mk.6)

Sterke
  • Uitermate comfortabel
  • Stil in de omgang
  • Degelijk uitgerust in de basis
Zwakke
  • Droog rijgedrag
  • Afwerking interieur
  • Geen koopje

Jouw volgende Golf is… een Polo!

Niet enkel de Golf is al decennialang een succesmodel voor Volkswagen, ook de in 1975 gelanceerde Polo kan er wat van. Het kleinere broertje van de Golf weet zich generatie na generatie in de spotlight te rijden. Ondertussen zitten we aan generatie zes en die kan je meer dan ooit zien als een alternatief voor de Golf.

Technische gegevens

55 - 220 PS

Vermogen

4.1 - 7.9 l/100 km

Verbruik (gecombineerd)

94 - 188 g CO2/km

CO2-uitstoot (gecombineerd)Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.

152 - 243km/h

Top snelheid

6.4 - 17.5s

van 0 tot 100 km/u

Toon technische gegevens

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Kleintjes worden groot, zo ook de Polo. De zesde generatie heeft meer binnenruimte dan de Golf Mk.4 én een grotere koffer dan de vijfde generatie Golf.

  • Onderhuids rolt de Polo Mk.6 op het MQB-platform. Daardoor heeft hij toegang tot de meest moderne (veiligheid)snufjes van de VW Group.

  • Het is opvallend stil binnenin de Polo, wat zorgt voor extra comfort tijdens lange ritten.

  • Volkswagen beknibbelt niet op veiligheidsuitrusting voor de Polo, zelfs niet op de basisversie.

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Polo (Mk.6)

Motoren

Bij zijn lancering in 2017 werd de zesde generatie Polo tot aan de facelift in 2021 naar voren geschoven met verschillende motorkeuzes. Daarbij is er sprake van diesel, benzine en aardgas.

De dieselmotor van dienst is een 1.6 TDI viercilinder turbodiesel die beschikt over 80 pk of 95 pk. Een manuele zesbak is daarbij de norm.

Op benzinevlak schuift Volkswagen drie motoren naar voren. Het gaat dan over een 1-liter driecilinder, een 1.5-liter viercilinder en een 2-liter viercilinder voorbehouden voor de GTI. De 1.0 komt er zonder turbo met 65 en 75 pk, met turbo stijgt het vermogen richting 95 en 115 pk als 1.0 TSI. Krachtigere motoren vinden we in de vorm van een 150 pk sterke 1.5-liter viercilinder turbobenzine (1.5 TSI) en een 200 pk sterke 2-liter viercilinder turbobenzine voorin de sportieve Polo GTI.

Alternatieve brandstof tekent ook present in de Polo in de vorm van een 1-liter driecilinder turbomotor die op aardgas en benzine loopt. Dat blok is 90 pk sterk.

Na de facelift in 2021 werd het motorenpalet van de Polo serieus ingeperkt. Zo verdwenen de diesels, de 1.5-liter turbobenzine en de turboloze versies van de 1-liter driecilinder. Anders gezegd; vanaf 2021 kan je de Polo krijgen met een 1.0 TSI van 95 of 110 pk en met de 1.0 TGI aardgasmotor (90 pk). De Polo GTI ziet zijn vermogen dan weer stijgen richting 207 pk na de facelift.

Afmetingen

Er bestaat geen twijfel dat Volkswagen fier is op kleine kornuit Polo. Want doorheen zijn jaren is hij uitgegroeid tot een volwassen knaap. Dat zie je ook aan zijn dimensies. Want met een lengte van 4,07 meter, een breedte van 1,75 meter en een hoogte van 1.45 meter neemt hij in je garage de plaats in van een Volkswagen Golf Mk.4. Of anders gezegd; je kan de Polo tegenwoordig nog moeilijk een kleine auto noemen. Niet in het minst omdat de wielbasis van 2,55 meter best riant is (met dank aan het MQB-platform).

Dat zorgt dan weer voor comfortabele binnenruimte voor 4 volwassenen. Het koffervolume van de Polo Mk.6 geniet ook van de groeispurt. Zo bedraagt het volume 355 liter en stijgt dat tot 1.125 liter met de rugleuning van de achterbank neergeklapt. Daarmee doet de Polo het beter dan zijn voornaamste concurrenten. Enkel alternatief Seat Ibiza kan gelijkaardige waarden voorleggen. Al is dat geen verrassing, gezien het feit dat de Ibiza een technisch verwant neefje van de VW Polo is.

Uitvoeringen

Tussen 2017 en 2021 werd de zesde generatie Polo geleverd als Trendline, Comfortline, Highline en R Line. Extra pakketten zijn er in de vorm van Beats en IQ.Drive. Die eerste rust de Polo uit met een geluidssysteem van 300 watt (en striping op de carrosserie) terwijl IQ.Drive een rist rijhulpsystemen introduceert op de B-segmenter. Vanaf de facelift in 2021 hanteert Volkswagen de termen Life, Style en R Line. Pakket Business zegent de Polo dan weer met de voornaamste opties die gevraagd worden op de zakelijke markt zoals navigatie, achteruitrijcamera en airco.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Volkswagen Polo Mk.6 beginnen bij 14.990 euro (na facelift 22.750 euro) en lopen door tot 33.390 euro voor de Polo GTI.

De tweedehandsprijzen van de Volkswagen Polo Mk.6 profiteren van het sterke Duitse merkimago, waardoor tweedehandsexemplaren hun waarde goed weten te behouden. Basisversies uit de eerste productiejaren kosten gemiddeld minstens 10.000 euro. Dieselmodellen lijken weinig last te hebben van de verminderde interesse in de brandstof: ook hier is 14.000 euro een normale startprijs.

Design-highlights en interieur

Niet enkel qua dimensies groeit de Polo steeds dichter richting grote broer Golf, ook qua design loopt de Polo Mk.6 meer in tred. Het interieur van de zesde generatie geniet dan weer van een digitaal festijn, een snuifje kleur en de nodige opties die je eerder enkel tegenkwam in een hogere klasse.

Van zakenpak tot sportoutfit

Bij Volkswagen weten ze uitermate goed dat de Polo een breed spectrum aan klanten moet bedienen. Van grootmoeder, over kleine ondernemer tot rasechte autofan. Daardoor gaat de Polo uit van een tijdloos design dat via uitvoeringen kan uitgedost worden. Zo voegt uitvoering Style een streepje premium toe aan de Polo terwijl R Line resoluut voor sportiviteit gaat. Het pakket Beats pleziert dan weer de muziekliefhebbers met een geluidsinstallatie van 300 Watt, terwijl IQ.Drive inspeelt op klanten die zoeken naar verfijning en sofisticatie. De GTI is tenslotte de übersportieveling die de autofans onder ons kan plezieren met zijn krachtige, 207 pk sterke benzinemotor.

Ergonomie met een digitaal sausje

Het verkooppunt van de zesde generatie Polo is niet één of ander gigantisch infotainmentsysteem of exotische motor. Nee, de Polo Mk.6 weet indruk te maken door zijn ruim interieur. Met gemak transporteert hij vier volwassen in alle stilte door de stad of op verre reizen. Extra onderstreept door de koffer van 330 liter die de Polo bovenaan zijn klasgenoten zet. Toch stelt de Polo ook op digitaal vlak niet teleur. Met een digitale cockpit (standaard vanaf de facelift) en de nodige connectiviteit.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2017 kreeg de Volkswagen Polo de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. De veiligheidsuitrusting in de Polo is op z’n minst omvangrijk (maar wel deels optioneel). Het gaat dan over zaken zoals een rijstrookassistent, uitgebreide en preventie beschermingsmaatregelen voor zwakke weggebruikers, vermoeidheidsdetectie en en wegrijhulp.

Alternatieven

Hoewel de crossover sterk aan populariteit wint, blijft het compacte B-segment één van de bestsellers in Europa. Daardoor geen gebrek aan alternatieven voor deze Volkswagen Polo. Denk maar aan de sportiever rijdende Ford Fiesta, de standaard beter uitgeruste Hyundai i20, neefje Seat Ibiza, Franse rivalen Peugeot 208 & Renault Clio en Duits alternatief Opel Corsa. Zowat elke massaconstructeur heeft wel een B-segment hatchback in haar gamma staan.

Beoordelingen voor Volkswagen Polo (Mk.6)

840 Beoordelingen

4,4