Volkswagen Polo te koop: tweedehands en nieuw

Volkswagen Polo

Volkswagen Polo

Wereldauto van het jaar 2010

De Volkswagen Polo is een compact voertuig. De auto wordt geproduceerd door de Duitse bouwer Volkswagen (VW). Dat gebeurt al sinds 1975, 6 generaties lang. Deze generaties zijn: de Typ 86 (1975-1981), de Typ 86C (1981-1994), de Typ 6N/6KV (1994-2003), de Typ 6Q/9N/9N3 (2002/09) en de Typ 6R/6C/61 (2009/17). De zesde generatie wordt gelanceerd in 2017, voor het modeljaar 2018. De Polo wordt al die tijd wereldwijd verkocht als hatchback (waarbij koffer- en zitruimte in hetzelfde bouwvolume zijn opgenomen), sedan en stationwagon. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Volkswagen Polo - Carrosserievorm

Volkswagen Polo - Carrosseriekleur

Gerelateerde modellen (ook gebouwd door de VW Groep) zijn de Škoda Fabia, de SEAT Ibiza en de Audi A1. In 2010 wordt de Volkswagen Polo uitgeroepen tot World Car of the Year.

De techniek van de Volkswagen Polo

De Volkswagen Polo is een compact voertuig met een traditionele, transversale motor en voorwielaandrijving. De eerste generatie maakt gebruik van benzinemotoren met 4 cilinders. Vanaf de tweede generatie wordt er in bepaalde markten ook een dieselmotor aangeboden. Andere markten moeten hierop wachten tot het verschijnen van de derde generatie. De huidige Polo’s rijden met een benzine-, gas- of dieselmotor met 3 of 4 cilinders. De vroegste versies hanteren een manuele transmissie met 4 snelheden. Huidige modellen hebben ofwel een manuele transmissie met 6 snelheden of een automatische transmissie met 5 snelheden. Het ophangsysteem is volledig onafhankelijk en maakt gebruik van MacPherson veren vooraan. De meeste modellen gebruiken verder schijfremmen vooraan en trommelremmen achteraan. Sommige nieuwe modellen gebruiken enkel ronde schijfremmen.

In wezen is de eerste generatie Polo overigens een hernoemde Audi 50. De auto’s hebben zelfs dezelfde interne aanduiding, Typ 86. De verschillen tussen beiden zijn dan ook miniem. Wel kan gezegd worden dat de Polo in vergelijking meer basic is en dus goedkoper. Beide voertuigen worden lange tijd trouwens samen verkocht, maar omdat de Audi 50 nooit zo goed verkoopt als de Polo, wordt hij in 1978 teruggetrokken.

Rond 1979 zijn er wereldwijd een half miljoen Polo’s geproduceerd. Dat gebeurt in de VW fabrieken van Wolfsburg.

De nieuwe generatie Volkswagen Polo

De eerste facelift van de Volkswagen Polo vindt al plaats in 1979. Dit voertuig wordt soms aangeduid als Mk IF. Het heeft plastieken bumpers, een nieuwe voorgril en een herzien dashboard. Op de Derby variant worden de ronde koplampen vervangen door vierkanten modellen. Zo lijkt de auto nu meer op de gelijkaardige, maar grotere VW Jetta.

De tweede generatie Polo wordt geïntroduceerd in oktober 1981. Hier komen 2 nieuwe modellen in de reeks, de Wagon en de Coupé. Het eerste model heeft een haast verticaal achterraam. Het tweede model lijkt meer op de eerste generatie en heeft een diagonaal achterraam. De sedan versie wordt nu Polo Classic genoemd. De Derby wordt stopgezet. In 1983 wordt de miljoenste Polo geproduceerd. In 1986 wordt de kaap van 2 miljoen exemplaren gerond.

De vijfde en uitgaande generatie Polo (6R) is een prijsbeest. Hij wordt eerst getoond op de Motor Show van Genève, in maart 2009. Voor de eerste keer in de geschiedenis wordt deze versie de Europese Auto van het Jaar 2010. In datzelfde jaar wordt hij ook nog verkozen tot World Car of the Year op de Internationale Auto Show van New York. Het magazine What Car? verkiest hem dan weer tot Supermini van het jaar en in Japan wordt hij de Importauto van het Jaar (201011). De Polo Mk5 deelt zijn platform met de SEAT Ibiza Mk4 en de Audi A1. In het design is de zesde generatie VW Golf te herkennen. De nieuwe Polo is daarbij 44 mm langer en 32 mm breder dan zijn voorganger. De zitplaatsen liggen 13 mm lager. De kofferruimte is met 10 liter vergroot naar 280 liter (en 952 liter met plat gevouwen stoelen). Het voertuig is verder 7,5% lichter dan zijn voorgangers en nieuwe Thorax airbags helpen het mee aan een maximale EuroNCAP veiligheidsscore van 5 sterren.

In 2014 wordt de Polo 6R gefacelift. Dit model wordt de 6C genoemd. Aan de buitenkant wordt een aantal subtiele wijzigingen doorgevoerd. Zo krijgen de bumpers een nieuw design. Het interieur wordt grondig opgefrist met onder andere een nieuw touchscreen (standaard) en een nieuw stuur. Tegelijk wordt nu standaard een aantal nieuwe technieken opgenomen zoals een automatisch remsysteem dat de nasleep van een aanrijding opvangt (Automatic Post-Collision Braking System). Sinds juni 2015 heeft het voertuig ook CarPlay en Android Auto Support.

In vergelijking met deze uitgaande generatie brengt de nieuwe Polo (modeljaar 2018) verbeteringen aan de cabine, motoren en binnentechnologie. Het voertuig heeft een nieuwe 1.5 TSI EVO motor van 148 pk, een nieuwe 1.0 TGI gasmotor van 89 pk en een nieuwe 2.0 TSI (voor de GTI sportmodellen). De kofferruimte is zo’n 25% vergroot naar 351 liter. Optioneel wordt de tweede generatie van de Active Info Digital Display Cockpit aangeboden, een primeur in dit marktsegment. Verder is het voertuig standaard uitgerust met een detectiesysteem voor frontale aanrijdingen, blindspot assistentie en een noodstop. Er zijn 14 carrosserie kleuren, 17 dashboard kleuren en er is heel wat maatwerk mogelijk. De auto wordt gelanceerd in Berlijn, op 16 juni 2017 en op de Motor Show van Frankfurt, in september 2017. Ondertussen wordt overigens ook gewerkt aan een zesde generatie Polo Sedan. Dit voertuig zal allicht Virtus of Vento heten.

Volkswagen Polo modellen en prijsklassen

Vanaf de vijfde generatie Volkswagen Polo kan gekozen worden uit 4 uitrustingen. Van laag naar hoog zijn dat: Easyline, Trendline, Comfortline en Highline. In het najaar van 2013 worden deze namen veranderd in Easyline, Edition, Edition Plus en Highline.

Op 2 januari 2012 stelt VW verder ook nog de Polo BlueMotion voor. Met name in Nederland doet deze uitrusting het erg goed. Dit heeft voornamelijk te maken met een groot aantal belastingvoordelen. Zo moet er hier op deze auto wegenbelasting noch aanschafbelasting betaald worden. Bovendien krijgen de kopers ook nog eens 14% fiscale bijtelling. Tussen 2010 en 2011 is het dan ook geen wonder dat de Volkswagen Polo de best verkopende auto van Nederland is.

Beoordelingen voor Volkswagen Polo

840 Beoordelingen

4,4