Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
DB2021AU00699_large.jpg

Volkswagen Polo GTI

1 / 5
DB2021AU00699_large.jpg
DB2017AU01107_large.jpg
DB2017AU01115_large.jpg
DB2021AU00686_large.jpg
DB2021AU00687_large.jpg

Sterke punten

  • Pittige turbomotor
  • Dagelijks comfort
  • Knap interieur voor zijn klasse

Zwakke punten

  • Niet erg spannend
  • Banaal motorgeluid
  • Vrij duur

Volkswagen Polo GTI Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Polo GTI, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 27.550,-*
Tweedehands vanaf:€ 450,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.5 - 8.7s
Maximumsnelheid:125 - 240 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):128 - 186 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.6 - 7.8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3743 x 1632 x 1418 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:305 - 1079 liter
Aanhangergewicht:411 - 536 kg

De meest volwassene van de klas

De zesde generatie Volkswagen Polo GTI werd in 2017 voorgesteld en werd duidelijk volwassener dan zijn voorgangers, met een grotere turbomotor - die van de Golf GTI - maar ook meer aandacht voor dagelijks comfort. Dat maakt hem echter een minder spannende of extraverte keuze dan de concurrentie van Ford, Hyundai of Toyota.

Interesse in een Volkswagen Polo GTI

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Onder de motorkap krijgt de Polo GTI voor het eerst - als we de Polo WRC even buiten beschouwing laten - de grotere 2.0 TSI-turbobenzine van de Golf GTI, al heeft hij iets minder vermogen. Daarmee gaan de prestaties er flink op vooruit.

  • Ondanks zijn sportieve badge is de Polo GTI nog steeds erg geschikt voor dagelijks gebruik, met een ophanging die de schokken goed filtert en een aandrijflijn die enkel in de sportstand zich laat opjagen.

  • Deze zesde generatie Volkswagen Polo is ook qua interieur een stuk volwassener geworden, met comfortabele zetels en een hoogwaardige afwerking voor zijn klasse. Je waant je haast in een Golf qua comfort en luxe.

  • Zijn brave uiterlijk kan een nadeel zijn voor sportliefhebbers, maar ook een voordeel voor wie subtieler voor de dag wil komen in het verkeer.

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Polo GTI

Motoren

De zesde generatie Volkswagen Polo GTI krijgt voor het eerst de ‘grote’ 2.0 TSI-turbobenzine van de Golf GTI, al is hij iets minder krachtig dan zijn grote broer: 200 in plaats van 245 pk. Daarmee is hij slechts 8 pk krachtiger dan zijn voorganger, maar hij wint wel 70 Nm koppel (nu 320 Nm) en kan daarmee in 6,7 seconden van 0 naar 100 sprinten, met een topsnelheid van 238 km/u.

Met de facelift van de Polo kreeg de GTI ook iets meer vermogen: 207 pk. Hij wint ook twee tienden in de sprint naar 100 km/u, met een nieuwe topsnelheid van 240 km/u. De optie van een manuele versnellingsbak is echter vervallen met de facelift, voortaan heb je enkel een DSG-automaat met dubbele koppeling en 7 verzetten om te schakelen. Voorwielaandrijving is altijd aanwezig.

Afmetingen

De Volkswagen Polo GTI is 4,07 meter lang, 1,75 meter breed en 1,44 meter hoog. Hij heeft altijd 5 deuren en 5 zitplaatsen, terwijl de koffer 355 tot 1.125 liter groot is. Interessant is ook dat je er een trekhaak op kan monteren, die tot 1.200 kilo mag trekken. De Polo GTI zelf weegt leeg ongeveer 1.250 kilo. De brandstoftank van 40 liter geeft een rijbereik van ongeveer 550 tot 600 km bij een zuinige rijstijl.

Uitvoeringen

De Volkswagen Polo GTI is maar in één uitvoering te bestellen, die een vrij uitgebreide standaarduitrusting heeft (17-duims velgen, sportzetels, een sportstuur met schakelpeddels, noodremhulp, adaptive cruise control, een digitale cockpit en smartphonekoppeling). Toch moet je bijbetalen voor een metaalkleur, een licht- en regensensor, een automatische airco, zetelverwarming, een achteruitrijcamera en meer.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Volkswagen Polo GTI is nieuw te koop vanaf 34.670 euro, waarmee hij een stukje duurder is dan de Ford Fiesta ST Ultimate en de Hyundai i20 N. De Toyota GR Yaris is uitverkocht maar was een stukje duurder, maar die heeft ook vierwielaandrijving en 60 pk meer.

Op de tweedehandsmarkt vind je deze generatie Polo GTI terug vanaf 20.000 euro, waarbij het nooit gaat om exemplaren met een hoge kilometerstand gezien de nog jonge leeftijd van het model. De faceliftversie van de vorige generatie, met de 1.8 TSI, is te vinden vanaf 14.000 euro.

Design-highlights en interieur

De Volkswagen Polo GTI gebruikt het standaardrecept om zich te onderscheiden van zijn bravere broertjes: een iets verlaagde koets, sportieve velgen, andere bumpers, dubbele uitlaatpijpen en een rood lijntje in de grille en koplampen. Het is geen verkeerd recept, maar de brave vorm van het standaardmodel gaat er niet door verloren, waardoor je zelfs in de GTI nog steeds vrij anoniem rondrijdt. En daar verandert het neutrale motorgeluid niets aan. De facelift van 2021 gaf de Polo een iets scherpere snoet en een meer unieke voorbumper, terwijl de achterlichten werden verbreed.

Volwassen voor zijn formaat

Aan boord is de Volkswagen Polo GTI bijzonder volwassen, met een keurig dashboard dat de nieuwste technologie van VW combineert met nog steeds fysieke toetsen voor de bediening van onder meer de klimaatcontrole en de rijmodi - een pluspunt ten opzichte van zijn grote broer, de Golf. Je krijgt wel sportzetels en rode accenten in de GTI, maar verder krijg je niet het gevoel in een sportieve versie onderweg te zijn. Wel leuk: er is nog steeds een traditionele handrem aanwezig! De facelift bracht een update voor het infotainmentscherm met zich mee, net als een nieuw stuurwiel met aanraakgevoelige toetsen.

Rijhulp en veiligheid

De zesde generatie Volkswagen Polo kreeg in 2017 en in 2022 de maximale 5 sterren van Euro NCAP, met vooral een zeer goede score voor de bescherming van volwassen inzittenden. Een deel van de actieve veiligheidssystemen is standaard op de Polo GTI, zoals noodremhulp en adaptive cruise control, maar je moet bijbetalen voor een rijstrookassistent en voor parkeerhulp.

Alternatieven

De grootste rivalen voor de Volkswagen Polo GTI zijn de Mini Cooper S, Ford Fiesta ST en de Hyundai i20 N. De Mini Cooper S is een stuk steviger afgesteld en geeft meer rijplezier, maar verliest wat betreft comfort en dagelijks gemak. De lollige Fiesta ST is aan het einde van zijn carrière begonnen en is nieuw enkel nog te bestellen als complete Ultimate, maar dan nog is hij wat goedkoper dan de Polo GTI. Ook de Hyundai i20 N heeft een lager prijskaartje dan de Polo, maar slaat het midden tussen de Ford en de VW wat betreft rijplezier en volwassenheid. De Toyota GR Yaris is ook een geduchte concurrent in deze klasse, maar de gelimiteerde reeks is reeds uitverkocht en de Yaris was bovendien nog een beetje duurder dan de rest van dit gezelschap door zijn vierwielaandrijving en zijn nog krachtigere turbomotor. De Peugeot 208 GTi zat vroeger in hetzelfde segment, maar is intussen niet meer in productie.

FAQ

Hoe krachtig is de nieuwe Polo GTI?
De zesde generatie Volkswagen Polo GTI krijgt voor het eerst de ‘grote’ 2.0 TSI-turbobenzine van de Golf GTI, met 200 pk voor de facelift. In 2021 kreeg het model 207 pk.
Hoeveel kost de Polo GTI?
De Volkswagen Polo GTI is nieuw te koop vanaf 34.670 euro, waarmee hij een stukje duurder is dan de Ford Fiesta ST Ultimate en de Hyundai i20 N.
Hoeveel verbruikt de Polo GTI?
Volgens de WLTP-cyclus heeft de Volkswagen Polo GTI een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km.

Beoordelingen voor Volkswagen Polo GTI

11 Beoordelingen

4,7