Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-fiesta-st-front

Ford Fiesta ST

1 / 4
ford-fiesta-st-front
ford-fiesta-st-back
ford-fiesta-st-side
ford-fiesta-st-interior

Sterke punten

  • Dynamisch rijgedrag
  • Stoere looks
  • Verrassende driecilindermotor

Zwakke punten

  • Beperkte binnenruimte
  • (Te) sterke gelijkenis met voorganger

Ford Fiesta Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Ford Fiesta, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.5 - 17.6s
Maximumsnelheid:152 - 232 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):82 - 179 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.2 - 7.4 0
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3828 x 1634 x 1334 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:290 - 1093 liter
Aanhangergewicht:288 - 884 kg

De nieuwe generatie compact rijplezier

De Ford Fiesta zit middenin zijn zevende generatie, en daarin mag een sportieve ST-afgeleide niet ontbreken. Zoek je dus een A-klasse waarmee je buiten de bebouwde kom ook nog wat fun kan beleven, dan is deze Ford je antwoord.

Interesse in een Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST tweedehands auto
Ford Fiesta ST nieuwe auto
Ford Fiesta ST dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Ford Fiesta is een compact A-klasse model met afmetingen die je zo in elk parkeerplekje kwijt kan. Dat combineert hij echter met dynamische rijeigenschappen, en daarvoor moet je zelfs niet noodzakelijk een ST kopen.

  • Doe je dat wel, dan wacht je een waar festijn aan puur rijgenot. Ford heeft zijn Fiesta ST namelijk door weten te ontwikkelen tot één van de fijnste betaalbare hothatches op de markt.

  • Sinds de modelwijziging mag de Fiesta ST dan over een driecilindermotor beschikken, de 1.5 EcoBoost verdringt zijn viercilindervoorgangers zowat naar de vergetelheid met zijn koppelrijke, speelse karakter.

  • Zelfs in zijn sportievere ST- of ST Line-vormen weet de Fiesta een bepaalde bruikbaarheid en zelfs flink wat comfort te behouden, dankzij zijn doordachte onderstel.

Belangrijke gegevens

Motoren

Het motorengamma van de reguliere Ford Fiesta is tegenwoordig best overzichtelijk. Zo kan je de auto enkel bestellen met benzinemotoren, en dat zijn ook allemaal driecilinders. Hetzelfde geldt voor de snelle ST, want die hothatch maakt gebruik van een 1.5-literversie van de EcoBoost-driecilinder. Dat blok produceert met dank aan een flinke turbolader een mooie 200 pk, goed voor een 0-naar-100-tijd van 6,5 seconden.

Afmetingen

De Ford Fiesta bevindt zich in het B-segment, en speelt qua afmetingen mooi mee met de concurrentie. Met een lengte van 4,05 meter is hij bijna precies zo groot als een Peugeot 208, Renault Clio of Volkswagen Polo. De ST-versie verandert daar niets aan, en kan dus op gelijke voet gezien worden met pakweg de Polo GTI als het op afmetingen aankomt. Net als die Polo is de Fiesta binnenkort trouwens uitsluitend verkrijgbaar met vijf deuren, want de driedeursvariant wordt vanaf modeljaar 2023 uitgefaseerd.

Die vijf deuren komen de instap natuurlijk ten goede, al moet wel gezegd dat een Volkswagen Polo doorgaans meer binnenruimte biedt. De koffer van de Fiesta is met zijn inhoud van 311 liter ook niet de allergrootste. Dat cijfer is identiek aan dat van de Peugeot 208, maar een Polo of Clio doen het ook daar net beter. Desondanks biedt de Ford natuurlijk meer dan voldoende ruimte voor de dagelijkse boodschappen.

Uitvoeringen

Op het moment van schrijven kan je de Ford Fiesta ST slechts in één uitrustingsniveau bestellen: de ST Ultimate. Die krijgt standaard een interieurbekleding in leer en alcantara mee, net als 18-inchvelgen, LED-koplampen, verwarmde zetels en een verwarmd stuurwiel. Daarnaast kan je deze uitrusting nog aanvullen met allerhande pakketjes, zoals het Driver Assistance Pack voor bijvoorbeeld een noodrem- en rijstrookassistent en het Performance Pack, dat een sperdifferentieel van Quaife en launchcontrol bevat.

Er zijn ook een aantal speciale edities van de Fiesta ST geweest, zoals de Performance Edition die niet naar België kwam en later de ST Edition die we hier wel kregen. Die pakten veelal uit met sportievere aanpassingen, waarbij de ST Edition bijvoorbeeld lagere ophanging, lichtere velgen, zwarte exterieuraccenten en Recaro-sportstoelen kreeg.

Prijzen

Ga je naar de dealer voor een gloednieuwe Ford Fiesta ST, dan moet je minstens 30.285 euro meenemen. Daarmee is hij aanzienlijk goedkoper dan een Volkswagen Polo GTI, waarvoor je ten minste 34.670 euro moet neertellen. Hij bevindt zich dan weer op gelijke voet met de Hyundai i20 N van 30.990 euro, die even fijn is om mee te scheuren maar natuurlijk wel wat minder naamsbekendheid geniet.

Kijk je daarentegen op de tweedehandsmarkt voor een Ford Fiesta ST van de huidige generatie, dan mag je rekenen op minstens 15.000 euro voor een vroeg exemplaar met een iets hogere kilometerstand. Ga je op zoek naar een jonger model, dan moet je zo’n 25.000 euro opzij houden.

Design

Buitenzijde

In de overgang van zijn zesde naar zijn zevende generatie maakte de Fiesta vanbuiten eerder een evolutie door dan een revolutie. Zo zou de leek het huidige model wel eens kunnen verwarren voor het oudere exemplaar, of gewoon vermoeden dat het om een uitgebreide facelift gaat. Niets is echter minder waar, want de Fiesta werd op alle vlakken vernieuwd. De ontwerpers hebben zijn herkenbare lijnenspel daarbij verfijnd zodat de auto weer klaar is voor een aantal jaar concurrentie. Daarbij komt hij nog steeds als één van de sportiever ogende B-segmenters voor de dag, ondanks zijn ietwat verouderde styling.

Binnenzijde

Terwijl de verschillen met de vorige generatie van buitenaf gezien beperkt blijven, hebben de ontwerpers zich vanbinnen niet ingehouden. Dat was ook nodig, want voorheen leed de Fiesta nog wat aan de knopjesziekte van de jaren 2000. Tegenwoordig vind je daarentegen enkel nog de broodnodige knoppen in het interieur, terwijl de minder relevante functies verborgen worden in Fords handige SYNC-infotainmentsysteem.

Veiligheid

De Ford Fiesta mag dan klein zijn, dat betekent niet dat het een onveilig blik is. Bij zijn laatste Euro NCAP-crashtests ging de B-segmenter naar huis met een score van vijf op vijf sterren. Die beoordeling kreeg hij wel in 2017, wanneer bijvoorbeeld een automatisch noodremsysteem en rijstrookassistent nog niet vereist waren om de topscore te behalen. Dat is dan ook niet standaard aanwezig op de Fiesta, al kan je dit wel allemaal toevoegen in relatief betaalbare pakketten.

Alternatieven

Ben je op zoek naar een betaalbare hothatch in het B-segment, dan vind je heel wat uiteenlopende opties. De meest betaalbare is de Suzuki Swift Sport, maar die biedt dan ook aanzienlijk minder vermogen dan de Fiesta ST. De Volkswagen Polo GTI en Mini Cooper S komen dichter in de buurt, maar die kosten dan weer wat meer. De grootste concurrent van de Ford is echter ook de nieuwste aanvulling in het segment: de Hyundai i20 N. Die biedt een gelijkaardig vermogen en net zoveel rijplezier tegen een bijna identieke nieuwprijs.

Beoordelingen voor Ford Fiesta

556 Beoordelingen

4,4

Meer informatie