Peugeot Partner te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot Partner

Peugeot Partner

Peugeot Partner: busje of LAV, al dan niet elektrisch

De Peugeot Partner is een paneelbus. De auto verschijnt tegelijk ook als Leisure Activity Vehicle (LAV), Peugeot Partner Combi genaamd. Inmiddels bestaan er ook een pick-uptruck met 2 deuren, een CNG en een elektrische (plug-in) versie. Het voertuig rijdt daarbij steevast samen met de identieke Citroën Berlingo bus en het Citroën Berlingo Multispace LAV. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Beide voertuigen worden dan ook samen geproduceerd door de Franse bouwer PSA Peugeot Citroën. Dat gebeurt al sinds 1996. Er bestaan 2 generaties: Partner/Berlingo I (1996–2012) en Partner/Berlingo II (vanaf 2008). In Italië wordt de eerste generatie daarbij aangeduid als Peugeot Ranch. In Mexico wordt dat Peugeot Grand Raid. Verder is de auto ook wel bekend als Doninvest Orion M.

De Peugeot Partner technisch bekeken

De Peugeot Partner en Citroën Berlingo worden gebaseerd op het vloerplan en de mechanieken van de Peugeot 306 en de Citroën ZX station wagons. Met hun rechthoekig laadvolume en aerodynamische voorkant kunnen ze verder ook beschouwd worden als nakomelingen van de Citroën 2CV (AK400) van. De auto wordt gelanceerd, als busje, in juli 1996, op de Mondial de l’Automobile te Parijs. Tegelijk wordt hier ook een reeks conceptauto’s getoond: de Partner/Berlingo Coupé de Plage, de Berline Bulle en de Grand Large. De Bull is daarbij een ruimtelijke doch compacte auto, die kan gezien worden als de voorloper van de Citroën C3. De Grand Large zal uiteindelijk de LAV versie van de Partner worden. Hij krijgt de naam Peugeot Partner Combi of Citroën Berlingo Multispace. Dat LAV heeft 5 deuren. Het busje heeft 4 of 5 deuren. De transmissie is steevast manueel en heeft 5 snelheden.

De nieuwe generatie Peugeot Partner

Een herziene versie van de Peugeot Partner verschijnt in december 2002. Hij heeft een nieuw interieur en een nieuwe voorkant. In 2004 volgt een tweede, kleinere facelift, waarbij de gril en de lichtclusters worden aangepakt. Tussen 1998 en 2005 is nu ook een eerste elektrische versie van het voertuig beschikbaar, de Citroën Berlingo Electrique. De batterij is hier een Saft NiCd variant van 162 Volt. Ze voedt een elektrische Leroy Somer motor van 28 kW. De topsnelheid bedraagt 95 km/u, het bereik is 95 km. De auto is zo de vervanger van de C15 électrique en wordt onder andere gebruikt door de Franse postdiensten.

In 2008 vervangen 2 verschillende modellen de eerste generatie Partner/Berlingo. De kleinere variant heet Citroën Nemo en wordt ontwikkeld in samenwerking met Fiat en Tofaş. Deze versie, die uiteindelijk een aparte, eigen reeks krijgt, is gebaseerd op het Fiat Grande Punto platform en wordt gebouwd in Turkije. Hij wordt ook verkocht als Peugeot Bipper en als Fiat Fiorino. De Peugeot en Citroën varianten zijn daarbij (opnieuw) haast identiek. De Fiat heeft een andere (Fiat) dieselmotor. Deze Nemo/Bipper wordt zo het kleinere en goedkopere alternatief voor de nieuwe Partner/Berlingo.

Die Partner/Berlingo II zelf wordt uiteindelijk gestyled door Gilles Vidal. De auto wordt nu gebaseerd op het PSA Platform 2, dat gedeeld wordt met de Citroën C4. Daarom is hij iets groter en (dus ook) aanzienlijk duurder dan zijn voorganger. De motoren zijn soortgelijk als die in andere PSA Groep modellen van het moment. De generatie wordt officieel gepresenteerd in januari 2008. In Mexico en een aantal andere landen blijft de eerste generatie daarbij gewoon doorrijden, naast de tweede. Ze heet er dan Grand Raid of Partner Origin.

Vanaf 2013 wordt ook weer een elektrische versie beschikbaar gesteld. In maart 2017 krijgt die nu zelfs ook een LAV versie met 5 zitplaatsen, de E-Partner/E-Berlingo Combi/Multispace.

Peugeot Partner modellen en prijsklassen

De Peugeot Partner of Citroën Berlingo is een busje met 4 of 5 deuren of een LAV met 5 deuren. De Partner verschijnt daarbij ook nog als pick-uptruck met 2 deuren. De motoren zijn een 1.6 16V I4 of een 1.6 I4 (Blue) HDi. De transmissie is nog steeds manueel en heeft nog steeds 5 snelheden. Er is slechts 1 benzinemodel, de 1.6i 16V I4 van 1587 cc en 90 PS (66 kW en 89 pk aan 5800 rpm). Van de dieselmotor worden daarentegen 6 modellen afgeleid: de 1.6HDi 16V I4 van 1560 cc en 75 PS (55 kW en 74 pk aan 4000 rpm), de 1.6HDi 16V I4 van 1560 cc en 90 PS (66 kW en 89 pk aan 4000 rpm), de 1.6HDi 16V I4 van 1560 cc en 110 PS (81 kW en 108 pk aan 4000 rpm), de 1.6 BlueHDi 8V I4 van 1560 cc en 75 PS (55kW en 74 pk), de 1.6 BlueHDi 8V I4 van 1560 cc en 100 PS, en de 1.6 BlueHDi 8V l4 van 1560 cc en 120 PS. De plug-in versie rijdt met een Berlingo Electric motor van 49 kW en 66 pk.