Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-peugeot-rifter_07.jpeg

Peugeot Rifter

1 / 7
AS24-modelpagina-peugeot-rifter_07.jpeg
AS24-modelpagina-peugeot-rifter_06.jpeg
AS24-modelpagina-peugeot-rifter_05.jpeg
AS24-modelpagina-peugeot-rifter_04.jpeg
AS24-modelpagina-peugeot-rifter_03.jpeg
AS24-modelpagina-peugeot-rifter_01.jpeg
AS24-modelpagina-peugeot-rifter_02.jpeg

Sterke punten

  • Onklopbare interieurruimte
  • Beschikbaar met 7 plaatsen
  • Koffervolume e-Rifter ongewijzigd

Zwakke punten

  • Nieuw alleen nog als EV te koop
  • Relatief hoog verbruik benzinemotoren
  • Beperkt elektrisch rijbereik

Peugeot Rifter Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot Rifter, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:11.6 - 19.2s
Maximumsnelheid:153 - 185 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):108 - 129 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.1 - 5.6 0
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4403 x 1921 x 1837 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:775 - 1900 liter
Aanhangergewicht:473 - 626 kg

Gezinsfavoriet gaat alleen nog elektrisch

De Peugeot Rifter neemt sinds 2018 zijn vaste topplek bij de bestelbreaks in. Voordien ging hij immers door het leven als Peugeot Partner, vandaag dus als Rifter. Of liever: e-Rifter, want de Franse bestelbreak is nieuw alleen nog als elektrische auto te koop.

Interesse in een Peugeot Rifter

Peugeot Rifter tweedehands auto
Peugeot Rifter nieuwe auto
Peugeot Rifter dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goeie redenen

  • Met twee lengtes (4,40 meter en 4,75 meter) kun je kiezen tussen zoveel mogelijk zitplaats of zoveel mogelijk kofferruimte.
  • Beide lengtes van de Peugeot Rifter zijn bovendien combineerbaar met een extra zetelrij, waardoor de bestelbreak tot zeven plaatsen kan aanbieden.
  • Het koffervolume is gigantisch: 775 tot 3.500 liter in de gewone versie, 1.050 tot 4.000 liter in de lange versie.
  • De reputatie van bestelbreaks als ‘veredelde bestelwagen’ is achterhaald: de Rifter combineert een gedegen rijcomfort met een aangename afwerking.

Alle belangrijke gegevens over de Peugeot Rifter

Motoren

Gedurende het grootste deel van zijn carrière was de Peugeot Rifter beschikbaar met twee benzinemotoren en drie diesels. De benzinemotoren waren de PureTech 110 en 130, op basis van een 1.2-driecilinder turbobenzine met respectievelijk 110 en 130 pk. De versie met 110 pk kreeg een manuele zesbak, die met 130 pk de EAT8-automaat.

Aan dieselkant beschikte de Rifter over de BlueHDi 75, 100 en 130, met in de basis alle drie dezelfde 1.5-viercilinder en logischerwijs met vermogens van 75, 100 en 130 pk. De twee eerste dieselmotoren kregen een manuele vijfbak, de BlueHDi 130 een manuele zesbak met de EAT8-achttrapsautomaat in optie.

Sinds 2021 verkoopt Peugeot zijn Rifter alleen nog als elektrische versie, de e-Rifter. Die koppelt een elektromotor van 100 kW (136 pk) aan een lithium-ionbatterij van 50 kWh en houdt er volgens de WLTP-cyclus een relatief beperkt elektrisch rijbereik van 280 kilometer op na.

Afmetingen

De Peugeot Rifter en e-Rifter zijn verkrijgbaar in twee versies, met verschillende wielbasis en dus ook verschillende lengte. De Standard heeft een wielbasis van 2,79 meter, lengte van 4,40 meter, breedte van 1,85 meter en hoogte van 1,84 meter. De Long verlengt de wielbasis tot 2,98 meter, de lengte tot 4,75 meter en de hoogte tot 1,86 meter. De breedte blijft identiek. De technisch verwante Citroën Berlingo, Opel Combo Life en Toyota Proace City Verso hebben identieke afmetingen, maar zijn net als deze Rifter iets minder lang dan hun grote concurrenten, de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy.

Het koffervolume van de Peugeot Rifter en e-Rifter blijft door de doordachte plaatsing van de batterij identiek. Met vijf zitplaatsen houdt de Standard er 775 liter op na (tot aan het dak), dat toeneemt tot 3.500 liter wanneer je de rugleuning van de achterbank en de voorste passagierszetel platlegt. De Long is op zijn beurt goed voor respectievelijk 1.050 liter (tot aan het dak) en 4.000 liter. Daarmee doet Peugeot (en dus ook Citroën, Opel en Toyota) iets beter dan Renault en Volkswagen.

Uitvoeringen

De Peugeot e-Rifter is vandaag in vier uitvoeringen te krijgen. De basisuitvoering Active ziet het vooral functioneel, en houdt het op één zijdelingse schuifdeur. De Allure voegt er een extra schuifdeur aan toe en kleedt het interieur iets comfortabeler aan, de Allure Pack doet er op dat laatste vlak nog een klein schepje bovenop. De GT gaat tot slot voor een iets dynamischer uiterlijk en maakt de basisuitrusting behoorlijk volledig. De oorspronkelijke basisuitvoering van de Peugeot Rifter, Access, wordt op de elektrische e-Rifter niet meer aangeboden.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Peugeot e-Rifter beginnen vandaag bij 37.680 euro (Active) voor de Standard, en lopen daar op tot 42.810 euro (GT). De Long is maar in één versie te krijgen en heeft een catalogusprijs van 42.930 euro (Allure Pack). Peugeot biedt de nodige leasing- en financieringsmogelijkheden aan, zowel voor particuliere als professionele klanten.

De tweedehandsprijzen liggen door het geschrapte aanbod van verbrandingsmotoren relatief hoog, zeker omdat het gros van de Rifter-kopers nog niet op elektrisch rijden wil of kan overschakelen. De prijzen van de Peugeot Rifter op de tweedehandsmarkt beginnen vanaf 21.000 euro voor de basisbenzine in de Standard-uitvoering. Voor de Long mag je rekenen op een vanafprijs van zo’n 25.000 euro.

In Vlaanderen is de Peugeot e-Rifter vrijgesteld van BIV en jaarlijkse verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië betaal je het minimumtarief van 61,50 euro (BIV) en 92,93 euro (verkeersbelasting). Voor de Rifters met verbrandingsmotoren moet je in Vlaanderen rekenen op minstens respectievelijk 375,90 euro BIV en 172,92 euro aan verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië bedragen de tarieven respectievelijk minstens 61,50 euro en 219,38 euro.

Design-highlights en interieur

De Peugeot Rifter bouwt voort op het design van de klassieke bestelbreak, maar geeft er een kleine crossovertwist aan. De e-Rifter houdt de visuele verschillen met de gewone Rifter tot het uiterste minimum beperkt. Binnenin pakt de Peugeot uit met twee grote troeven: opbergvakken en binnenruimte.

Crossovertwist

Het silhouet van de bestelbreak is universeel herkenbaar, waardoor Peugeot de Rifter visueel relatief zachtjes laat evolueren ten opzichte van de Partners van weleer. De huidige generatie krijgt het moderne Peugeot-front, weliswaar met het klassieke Peugeot-logo. De bumpers, wielkasten en flanken krijgen een eigen uitvoering in beschermende kunststof om de crossoverlook van de Rifter te beklemtonen. Standaard staat de Peugeot op stalen 16-duimswielen met wieldoppen en krijgt hij één schuifdeur mee. Vanaf de versie Allure komt er een schuifdeur bij, Allure Pack voegt 16-duimsvelgen toe en een achterruit die afzonderlijk van de grote achterklep opent. De GT zet de Rifter op 17-duimsvelgen.

I-Cockpit

Binnenin is de i-Cockpit de blikvanger in deze Rifter, de typische Peugeot-combinatie van een klein stuur en een hoog op het dashboard geplaatste tellerpartij. Vanaf de versie Allure krijg je een hoge middenconsole met groot opbergvak en ventilatiemonden voor de tweede rij, die vanaf deze versie over drie afzonderlijke zitplaatsen beschikt. De derde zitrij is alleen beschikbaar op de uitvoeringen Allure Pack en GT, net als het aan te raden Zenith-dak, dat over de hele lengte van het plafond een centrale strook met sfeerverlichting toevoegt, een opbergvak op de derde rij, en een panoramadak.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2018 kreeg de Peugeot Rifter vier sterren in de crashtests van de Euro NCAP, met opmerkingen over de bescherming van kwetsbare weggebruikers en de veiligheidsuitrusting. Zo beschikken de drie plaatsen op de achterbank wel over Isofix-aansluitingen, maar de twee plaatsen op de derde zitrij niet over gordelverklikkers. Een snelheidsregelaar en –begrenzer, rijstrookhulp en verkeersbordherkenning behoren tot de standaarduitrusting.

Alternatieven

Als lid van de Stellantis-groep deelt Peugeot het ontwerp en de techniek van zijn Rifter en e-Rifter met stalgenoten Citroën en Opel. De Citroën Berlingo (en ë-Berlingo) en de Opel Combo (en Combo-e Life) zijn dus identiek. Als onderdeel van een samenwerking met Toyota gebruikt ook de Toyota Proace City Verso het ontwerp en de techniek van de Peugeot Rifter. Wie graag trouw blijft aan zijn merk of dealer, weet dus waar naartoe. De grote concurrenten zijn de onlangs vernieuwde Renault Kangoo, en Volkswagen Caddy en Caddy Maxi. Wie iets harder op zijn budget wil letten, kan eventueel ook tweedehands uitwijken naar de Dacia Dokker of kiezen voor een nieuwe Dacia Jogger.

FAQ

Kan ik de Peugeot Rifter nog met een benzinemotor bestellen?
Nieuw is dat niet meer mogelijk. Sinds 2021 verkoopt Peugeot de Rifter alleen nog als elektrisch model, de e-Rifter. Ook Citroën doet hetzelfde met zijn Berlingo en Opel met zijn Combo Life. Alleen de technisch identieke Toyota Proace City Verso is nog beschikbaar met een verbrandingsmotor.
Hoe groot is het koffervolume van de Peugeot Rifter?
De Standard slikt 775 liter met twee zitrijen en de achterbank op zijn plek, en 3.050 liter als je de rugleuning van de achterbank en de voorste passagierszetel neerklapt. De Long beschikt over respectievelijk 1.050 liter en 4.000 liter aan koffervolume. Let wel: Peugeot meet het volume niet tot onder de hoedenplank, wel tot aan het dak.