Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Peugeot Traveller jpg 3.jpg

Peugeot e-Traveller

1 / 4
Peugeot Traveller jpg 3.jpg
Peugeot Traveller jpg 4.jpg
Peugeot Traveller jpg.jpg
Peugeot Traveller jpg 2.jpg

Sterke punten

  • Veel en flexibele binnenruimte
  • Zachte en stille aandrijflijn
  • Tot 9 zitplaatsen

Zwakke punten

  • Beperkt rijbereik
  • Hoge prijs t.o.v. dieselbusjes
  • Niet erg krachtige motor

Elektrisch busje met nieuwe neus

De Peugeot e-Traveller is het grootste personenbusje dat je kan krijgen bij het Franse merk en is afgeleid van de Expert-bestelwagen. Hij is altijd volledig elektrisch, biedt plaats aan 9 personen, heeft een rijbereik tot 350 km en kreeg eind 2023 een facelift die hem weer in lijn brengt met de rest van het recente Peugeot-gamma.

Interesse in een Peugeot e-Traveller

Goede redenen

  • De Peugeot e-Traveller is een van de beste keuzes als je én veel personen én veel bagage wil vervoeren, met ruimte voor 8 passagiers en nog een grote koffer.
  • Er zijn ook heel wat configuraties mogelijk om je e-Traveller naar wens aan te kleden, met twee lengtematen en tal van zetelconfiguraties voor het interieur.
  • De binnenruimte van de e-Traveller is ook erg modulair: je kan de zetels verschuiven, draaien en zelfs verwijderen. Er zijn ook tal van opbergruimtes aanwezig aan boord.
  • De volledig elektrische aandrijflijn van de Peugeot e-Traveller zorgt voor extra rust aan boord, wat vooral aangenaam is in en rond de stad.

Alle belangrijke gegevens over de Peugeot e-Traveller

Motoren

De Peugeot e-Traveller is maar met één motorisatie leverbaar: een 100 kW (136 pk) en 260 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Qua batterijen heb je wel de keuze tussen twee opties: 50 of 75 kWh (45 of 68 kWh netto). Dat levert een theoretische WLTP-autonomie op van 230 tot 350 km voor de kleinere koetswerkversie. In de praktijk mag je zelfs met de grotere batterij echter eerder rekenen op zo’n 250 km, of misschien een kleine 300 km in zomerse omstandigheden als je weinig op de snelweg rijdt. Eind 2023 kondigde Stellantis een facelift aan van al zijn elektrische bestelwagens. Hoewel dezelfde motor-batterijcombinaties behouden blijven, is er toch wat winst geboekt qua autonomie dankzij een efficiënter beheer en een standaard warmtepomp.

Opladen kan tot 100 kW aan een snellader en duurt dan 38 (50 kWh) tot 45 minuten (75 kWh) om van 10 tot 80% bij te laden. Aan een gewone laadpaal haal je maximaal 11 kW.

Afmetingen

De Peugeot e-Traveller is in twee formaten te krijgen: Standard (4,96 meter lang) of Long (5,31 meter lang). Vroeger was er ook nog een compactere XS-versie van 4,61 meter, maar die zit vandaag niet meer in het gamma. Het busje is 1,92 m breed en vooral 1,90 m hoog, waardoor je nog in de meeste parkeergarages past. Aan boord krijg je standaard 8 zitplaatsen, maar je kan ook kiezen voor 6 individuele comfortzetels met armsteunen en een klaptafel voor meer comfort, of 9 zitplaatsen om bijna een hele voetbalploeg mee te kunnen nemen.

De achterzetels staan op rails en kunnen verschoven, gedraaid en verwijderd worden, terwijl je ook met de drie zitrijen overeind nog een koffer van maximaal 1.500 liter (Large) hebt. Dat volume neemt toe tot 4.900 liter in het geval van de Long met alle achterzetels verwijderd, waardoor je dit personenbusje ook als bestelwagen kan gebruiken in geval van nood.

Uitvoeringen

De standaarduitrusting van de Peugeot e-Traveller is in orde, maar je kan het busje een pak luxueuzer maken door voor de Business VIP-uitvoering te kiezen. Dan krijg je 6 lederen luxezetels met een klaptafeltje, die je ook naar elkaar kan draaien in een ‘vergaderopstelling’. Je kan de e-Traveller zelfs als campervan krijgen, met alle uitrusting die je nodig hebt om ‘off-grid’ te kunnen slapen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Peugeot e-Traveller is te koop in België vanaf 59.290 euro. Dat is een pak duurder dan de Traveller op diesel was, maar die versie is helaas niet meer te krijgen in het Belgische gamma van Peugeot. Voor een Long-versie betaal je 1.200 euro extra en ook de grotere batterij vraagt een opleg van 6.000 euro.

Op de tweedehandsmarkt is de elektrische e-Traveller erg zeldzaam, het aanbod op diesel is een pak groter. In België vind je al een elektrische Traveller vanaf 33.000 euro met de kleinere batterij van 50 kWh.

Design-highlights en interieur

De Peugeot e-Traveller gaat alweer sinds 2016 mee, maar het model heeft eind 2023 een facelift gekregen die hem weer helemaal up-to-date brengt qua looks. Nieuw zijn onder meer de voorbumper, met een licht verbeterde stroomlijn, de LED-koplampen met de drieklauwige lichtsignatuur van het merk en de unieke grille met het nieuwe logo van Peugeot. Daarmee onderscheidt de e-Traveller zich voortaan ook iets meer van zijn technische tegenhangers van bij Opel, Citroën, Fiat en Toyota.

Nieuw dashboard

De facelift heeft ook zijn impact op het interieur, waar het volledige dashboard is vernieuwd. Zo krijg je onder meer digitale tellers – tot voor kort had je zelfs in de elektrische Traveller nog analoge wijzers – en een nieuw 10-inch aanraakscherm met de laatste versie van Peugeots infotainmentsysteem, inclusief draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Het nieuwe stuurwiel kan verwarmd worden en er zijn ook nieuwe materialen voor de bekleding voor extra comfort. Verder blijft alles bij het oude, met heel veel ruimte, comfortabele zetels en tal van opbergmogelijkheden (zelfs iets meer dan vroeger) voor al je spullen.

Rijhulp en veiligheid

De facelift van modeljaar 2024 brengt ook een update voor de actieve veiligheidssystemen met zich mee: een waarschuwing voor vermoeidheid, verkeersbordherkenning, rijstrookassistent, noodremhulp met voetganger- en fietserherkenning en adaptive cruise control zijn voortaan allemaal te krijgen.

Alternatieven

Vind je je gading niet bij de Peugeot e-Traveller, maar ben je wel gecharmeerd door het model, dan kan je ook kiezen voor de technisch identieke Citroën ë-Spacetourer, de Opel Zafira Life Electric, de Fiat E-Ulysse of de Toyota Proace Verso Electric. Wil je liever iets van een ander concern, dan brengt Ford in de zomer van 2024 de nieuwe E-Tourneo Custom uit. Volkswagen heeft ook nog de ID. Buzz, die desgewenst ook met een lange wielbasis en 7 zitplaatsen beschikbaar is, maar die de modulariteit mist van een traditioneel personenbusje.

FAQ

Hoe ver kan de Peugeot e-Traveller rijden?
Qua batterijen heb je in de Peugeot e-Traveller de keuze tussen twee opties: 50 of 75 kWh (45 of 68 kWh netto). Dat levert een theoretische WLTP-autonomie op van 230 tot 350 km voor de kleinere koetswerkversie. In de praktijk mag je zelfs met de grotere batterij echter eerder rekenen op zo’n 250 km.
Hoeveel kost de Peugeot e-Traveller?
De Peugeot e-Traveller is te koop in België vanaf 59.290 euro.
Vanaf wanneer is de Peugeot e-Traveller facelift?
De facelift van de Peugeot e-Traveller geldt voor modeljaar 2024 en is vanaf het voorjaar van 2024 in productie. Je herkent hem aan zijn nieuwe voorkant met LED-koplampen en het nieuwe Peugeot-logo.