Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Presentacion-Suzuki-Swift-Mild-Hybrid-(1)

Suzuki Swift

1 / 4
Presentacion-Suzuki-Swift-Mild-Hybrid-(1)
Presentacion-Suzuki-Swift-Mild-Hybrid-(6)
Presentacion-Suzuki-Swift-Mild-Hybrid-(3)
Presentacion-Suzuki-Swift-Mild-Hybrid-(8)

Sterke punten

  • Dynamisch rijgedrag
  • Lage gebruikskosten
  • Guitige Swift Sport

Zwakke punten

  • Afwerkingskwaliteit interieur
  • Slome automaat
  • Kleine koffer

Suzuki Swift Een overzicht

4,3 (103 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Suzuki Swift, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.1 - 14.2s
Maximumsnelheid:140 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):88 - 175 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.9 - 7.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3745 x 1590 x 1350 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:210 - 974 liter
Aanhangergewicht:400 - 535 kg

Charmante en budgetvriendelijke B-segmenter

In 2005 vond Suzuki zijn Swift opnieuw uit. De banale B-segmenter veranderde in een hippe kar, en dat recept passen de Japanners nu al drie generaties succesvol toe. Vandaag is de Swift standaard een milde hybride, terwijl sportievelingen hun gading vinden bij de prettige Swift Sport.

Interesse in een Suzuki Swift

Suzuki Swift tweedehands auto
Suzuki Swift nieuwe auto
Suzuki Swift dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De Suzuki Swift krijgt vandaag standaard milde hybride ondersteuning mee, waardoor de atmosferische 1.2-viercilinder nog zuiniger voor de dag komt.

  • De Japanse B-segmenter zet een leeggewicht van 1 ton op de weegschaal, en dat maakt van deze Swift een lichtvoetige en prettige stuurder.

  • Wie nog een stapje sportiever wil, kan kiezen voor de Swift Sport, die met zijn drukgevoede 1.4-viercilinder puike prestaties neerzet.

  • Een laag verbruik, dito onderhoudsprijzen en een degelijke betrouwbaarheid: de Suzuki Swift is een budgetvriendelijke keuze.

Alle belangrijke gegevens over de Suzuki Swift

Motoren

Het motoraanbod in de Suzuki Swift is uiterst beperkt. De gewone Swift doet een beroep op een 1.2 DualJet-viercilinder, die sinds 2020 standaard milde hybride ondersteuning krijgt met 12-voltcircuit. Het blok is 83 pk en 107 Nm sterk, en is combineerbaar met voor- of vierwielaandrijving, en met manuele vijfbak of continu variabele transmissie.

Voordien gebruikte de Swift de 1.2 DualJet zonder milde hybride ondersteuning. Die viercilinder was 90 pk en 120 Nm sterk. Daarnaast boden de Japanners ook een tijdje de 1.0 BoosterJet-driecilinder aan, een drukgevoed blokje van 111 pk en 170 Nm, dat eveneens beschikbaar was met milde hybride ondersteuning (SHVS).

De Suzuki Swift Sport gebruikt in zijn huidige generatie voor het eerst een turboblok: een 1.4-viercilinder van 129 pk en 235 Nm, die via een manuele zesbak de voorwielen aandrijft. Ook deze vierpitter is voorzien van milde hybride ondersteuning. Voor de update in 2020 deed de Swift Sport het zonder die ondersteuning en was hij iets krachtiger: 140 pk en 230 Nm.

Afmetingen

De huidige generatie van de Suzuki Swift is opmerkelijk genoeg kleiner dan zijn voorganger, al is het verschil minimaal. Met een lengte van 3,84 meter, breedte van 1,74 meter en hoogte van 1,50 meter is de Japanner een van de compactere modellen in het B-segment. Sinds deze generatie is hij er trouwens ook alleen nog maar als vijfdeurs.

Het is gezien de compacte afmetingen niet verwonderlijk dat het koffervolume van de compacte B-segmenter eveneens beperkt is. Met 265 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop is het desondanks ruimer dan dat van zijn voorganger. Klap je de rugleuning van de achterbank neer (dat gebeurt standaard in een 40/60-verhouding), dan maak je 579 liter vrij, en 947 liter als je stapelt tot aan het dak. In tegenstelling tot de compactere Suzuki Ignis is de achterbank van de Swift niet verschuifbaar.

Uitvoeringen

Tel je de Swift Sport even niet mee, dan biedt Suzuki zijn Swift vandaag aan in drie uitvoeringen. De basisuitvoering heet ‘GL’ en probeert vooral de veiligheidsuitrusting te verzorgen. De ‘GL+’ maakt de standaarduitrusting bijna royaal, met parkeersensoren en een achteruitrijcamera, Apple CarPlay en Android Auto, en zetelverwarming. De GLX voegt er automatische airco, navigatie en een dodehoekhulp aan toe. De Swift Sport combineert een volledige uitrusting met een sportieve aankleding.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Suzuki Swift beginnen bij 20.199 euro (GL). De GL+ begint vanaf 21.699 euro. Voor de automaat betaal je hier 1.000 euro meer, de vierwielaangedreven Swift GL+ kost 2.600 euro extra. De GLX heeft een catalogusprijs van 23.199 euro. De Swift Sport heeft op zijn beurt een prijskaartje van 27.999 euro.

Tweedehandsprijzen van de Suzuki Swift beginnen bij zo’n 12.000 euro. Voor de Swift Sport mag je rekenen op tweedehandsprijzen die rond de 19.000 euro beginnen. Kijk je naar de vorige generaties Swift, dan vind je daar exemplaren met niet al te exuberante kilometerstanden vanaf 5.000 à 6.000 euro.

Voor de Suzuki Swift betaal je in Vlaanderen minstens 93,87 euro aan BIV en 161,46 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. Voor de Swift Sport gaat het om respectievelijk 179,83 euro en 212,66 euro. In Brussel en Wallonië betaal je minstens 61,50 euro aan BIV en 219,38 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting voor de gewone Swift, en 61,50 euro en 271,39 euro voor de Swift Sport.

Design-highlights en interieur

De Suzuki Swift houdt er zijn herkenbare, hippe stijl op na, met grote lichtblokken, zwarte stijlen en eventueel een contrasterende dakkleur. Binnenin is het geheel wat minder kleurrijk en de sfeer wat strenger. De Swift Sport combineert een sportief jasje aan de buitenkant met een dynamischere aankleding met rode accenten aan de binnenkant.

Zwarte stijlen

Sinds de wedergeboorte van de Swift in 2005 is deze generatie van de compacte Japanner de derde generatie die voortborduurt op de compacte, hoekige en trendy stijl. De verticale lichtblokken vooraan lopen opnieuw door in de motorkap, de achterlichten monden ook nu weer net onder de C-stijl uit. Over de stijlen gesproken: de A- en B-stijl krijgen opnieuw een zwarte kleur voor een zwevend effect van het dak, dat optioneel in een contrasterende kleur kan worden gespoten. De Swift is er alleen nog als vijfdeurs; de deurgrepen van de achterste portieren zijn verborgen in de C-stijl.

Harde plastics

Suzuki heeft geprobeerd de Swift zo licht mogelijk te houden, waardoor de gebruikte materialen in het interieur ook lichter maar eveneens minder kwalitatief aanvoelen dan voordien. Goedkope, harde plastics voeren de boventoon, terwijl het dashboard de horizontale boordplank probeert op te fleuren met ronde vormen (voor de tellers, de ventilatieroosters en de bediening van de klimaatregeling). De Swift houdt er zoals steeds een relatief hoge rijpositie op na, het stuur is voor het eerst ook verstelbaar in de diepte.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2017 kreeg de huidige generatie van de Suzuki Swift een dubbele score in de crashtests van de Euro NCAP: drie sterren in zijn basisuitvoering, vier sterren met het optionele ‘Radar Brake Support’-pakket. Dat pakket biedt Suzuki voortaan standaard aan, net als een snelheidsregelaar en cruise control. In de hogere uitvoeringen voegen de Japanners parkeerhulp toe in de vorm van sensoren en een achteruitrijcamera, en een dodehoekhulp.

Alternatieven

Zoek je bij Suzuki zelf een compact alternatief voor de Swift, dan kom je bij de opvallende Ignis terecht. Die houdt er weliswaar nog kleinere afmetingen op na, maar is goedkoper en eveneens beschikbaar als milde hybride en met vierwielaandrijving. Verder komt de Swift uit in een van de populairste segmenten, dus zijn de alternatieven legio: van de Peugeot 208, Renault Clio en Opel Corsa over de Citroën C3, Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabio tot de Hyundai i20, Ford Fiesta, Kia Rio, Dacia Sandero en Toyota Yaris. Zelfs de Mini Hatch is een alternatief.

FAQ

### Is de Suzuki Swift een hybride?
Suzuki gebruikt standaard **milde hybride ondersteuning** op basis van een 12-voltcircuit. Dat betekent dat de elektrohulp ondersteuning biedt bij het starten en accelereren, en wordt bijgeladen bij het uitbollen en afremmen. Elektrisch rijden kan je dus niet, qua verbruik is zo’n milde hybride maar een fractie zuiniger.
### Hoeveel kost de Suzuki Swift?
De Suzuki Swift heeft een **startprijs van 20.199 euro**. Daarbij vertrekt de Japanse stadsauto wel meteen van de uitvoering GL, die een trapje hoger staat dan de oorspronkelijke basisuitvoering GA. Die laatste wordt niet meer aangeboden.

Meer informatie

Modellen