Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Suzuki S-Cross: Kwalitatief buitenbeentje

Met de derde generatie S-Cross wil Suzuki ijzersterke technologieën verpakken in een expressieve koets. Autoscout24 ontdekt of het nieuwe recept blijft kleven.

Pro

Voordelen

  • Aandrijflijn
  • Uitrusting
  • Lage prijs
Contra

Nadelen

  • Materialen interieur
  • Samenhang design
  • Rommelig infotainment

De kans is groot dat als je een moderne Suzuki op de baan ziet rijden, het een S-Cross is. De kans is ook groot dat je er nog nooit je hoofd voor hebt omgedraaid. Zonde, want de Japanse crossover kan uitpakken met een leuk rijgedrag, een aangename motor én een respectabel prijskaartje. Alleen begonnen zijn zeven jaar oude looks wat in zijn nadeel te spreken. Generatie drie is hier om terug orde op zaken te zetten!

Facelift of generatiewissel?

Suzuki spreekt dan wel van “de nieuwe generatie”, stiekem is deze derde generatie S-Cross vooral een doorontwikkeling van zijn voorganger. Zo gebruikt hij hetzelfde platform, neemt hij de bestaande motor over en meet hij tot op de millimeter identiek. De grote nieuwigheid zit ‘m dan ook in een nagelnieuwe carrosserie en opgefrist interieur.

Dat hoeft niet negatief te zijn. De huidig generatie Volkswaen Golf is tenslotte ook een doorontwikkeling van zijn voorganger. Meer nog, waar die Duitser aan kwaliteit en gebruiksgemak inboet, gaat deze Japanner er net een serieus stuk op vooruit. Bijgepunt waar het nodig is dus.

Suzuki S-CROSS 2022

Mini RAV4

Visueel wisselt S-Cross alvast zijn afgeronde styling in voor een meer hoekig voorkomen. Daardoor lijkt hij wel wat op een klein broertje van de Suzuki Across. Best grappig, als je er over nadenkt, want die grote SUV van het merk is in essentie een Toyota RAV4 met Suzuki-badge. Een zelfzekere snuit en uitgesproken lichtblokken achteraan maken het plaatje af.

Binnenin speelt Suzuki een slim spelletje van budgetbeheer. Zo lijkt het er op dat deurpanelen, bovenzijde van het dashboard en middenconsole overgenomen worden van zijn voorganger. Je daarvan afleiden doet Suzuki met een 9-duims zwevend infotainmentscherm (standaard 7”) en een nieuwe sportieve tellerpartij. Ga je niet voelen aan de soms wat harde plastics, dan kan dit interieur visueel gerust wedijveren met spul van Ford, Hyundai en Renault.

Suzuki S-CROSS 2022

Geen keuze(stress)

Mensen met keuzestress zijn aan het juiste adres bij de S-Cross. Want voorin kan je kiezen uit… 1 motor! Het gaat over een 1.4-liter milde hybride viercilinder turbobenzine die we ook kennen vanuit de Swift Sport. Met zijn 129 pk en 235 Nm koppel is het een lekker vechtersbaasje dat wonderwel overweg kan met de S-Cross. Zonder twijfel met dank aan het lage gewicht van deze crossover. Want de vierpitter moet nog geen 1.2 ton in beweging brengen.

Het resultaat is een leuk rijgedrag dat zich meer toespitst op comfort dan sportiviteit. Toch merk je in de bochten dat de Japanners weten hoe een auto af te stellen. Stabiliteit viert de boventoon en dat schept vertrouwen. Wij reden de S-Cross trouwens met een voortreffelijke optionele zestraps automaat en voorwielaandrijving. Een handbak is standaard, vierwielaandrijving (Allgrip) optioneel.

Suzuki S-CROSS 2022

Concurrentie aftroeven

Met zijn afmetingen (4.3 meter lang, 1.78 meter breed) begeeft de S-Cross zich tussen twee segmenten. Tussen Renault Captur en Nissan Qashqai zeg maar. Desalniettemin kan de S-Cross pronken met een riante kofferruimte van 430 liter en meer dan genoeg binnenruimte.

Daarnaast probeert Suzuki kopers over de streep te trekken met zijn vanafprijs. Want waar concurrenten kaal al vlot richting de 30.000 euro gaan, kent deze S-Cross een basisprijs van 24.699 euro. Hoewel sommige concurrenten dat nog beter doen, zoals pakweg de SsangYong Korando, mag je niet vergeten dat deze S-Cross standaard komt met een milde hybridemotor (6.5 l/100 km en 119 g/km CO2) en een riante standaarduitrusting.

Suzuki S-CROSS 2022

Conclusie

Zoals het Japanse automerken betaamt schuift Suzuki met de S-Cross ijzersterke (en betrouwbare) technologieën naar voren. De aandrijflijn is pittig, de ophanging comfortabel en veiligheidsuitrusting uitgebreid. Zoek je een ruime en betaalbare crossover om jaren zorgeloos te rijden? Zoek niet verder!

Suzuki S-Cross

  • Motor: 1.4 i4 benzine, turbo
  • Vermogen: 129 pk
  • Koppel: 235 Nm
  • Overbrenging: 6-traps automaat
  • 0-100 km/u: 9.5 sec
  • Topsnelheid: 195 km/u
  • Verbruik: 6.5 l/100 km (Gemeten)
  • CO2-uitstoot: 129 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: Vanaf 24.699 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Suzuki Across 24

Suzuki Across: Toyota met een twist

Autotests · Suzuki
AS24 Swace banner

Suzuki Swace: dubbelganger (2021)

Autotests · Suzuki
Suzuki Swift Sport Mild Hybrid review

Suzuki Swift Sport 48V Mild Hybrid: Minder is beter

Autotests · Suzuki
Ontdek meer