Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Suzuki Swace, wie a zegt... (2023)

De Toyota Corolla werd vernieuwd, en dat betekent dat zijn tweelingbroer volgt. Ook de Suzuki Swace krijgt dus een update, met aangepaste looks en meer vermogen. Autoscout24 doet de test.

In het kort

De Suzuki Swace is een goed uitgeruste gezinsbreak die mikt op een zo laag mogelijk verbruik. De update maakt het totaalpakket iets efficiënter, maar de Swace slaagt er moeilijk in om uit de schaduw van zijn tweelingbroer te treden...

Pro

Voordelen

  • Geoptimaliseerde aandrijflijn
  • Mussendorst
  • Betrouwbaar imago
Contra

Nadelen

  • Sombere sfeer
  • Motoren en uitvoeringen beperkt
  • Minder garantie dan Toyota

De Suzuki Swace op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Als relatief kleine autoconstructeur heeft Suzuki het in Europa niet makkelijk met de strenger wordende uitstootnormen. Daarom aanvaardde het in 2020 gretig de uitgestoken hand van Toyota, waarmee de Japanners een partnerschap hebben. Suzuki kreeg twee hybride modellen, de RAV4 en de Corolla Touring Sports, en mocht die onder eigen vlag en onder een eigen naam uitbrengen: als de Across en als deze Swace.

Vandaag zijn we drie jaar verder, en zijn beide modellen vernieuwd. Daarmee volgen ze netjes de lijn van de Toyota-modellen, die dit jaar eveneens een opfrisbeurt kregen. En wie a zegt, moet b zeggen, dus dat betekent dat deze Suzuki Swace zowat integraal de veranderingen overneemt die de Toyota Corolla Touring Sports te beurt vielen.

Suzuki Swace (2023) static, front view

Exterieur

Op de integratie van het Suzuki-logo op de kofferklep na jammer genoeg, want dat blijft er nogal knullig uitzien. Alsof de Japanners last-minute voor de productieband startte beseften dat ze nog een logo waren vergeten te vervangen. Hoe dan ook blijft het ‘Hybrid’-opschrift op de flanken de Toyota-stempel dragen. Suzuki gaf zijn Swace wel een iets andere voorbumper dan de Corolla, en die laten de Japanners bij deze update onaangeroerd.

De ledkoplampen en de ledachterlichten krijgen wel opgefriste looks, net als de achterbumper. Daar zorgden de designers voor wat meer chroom, zodat er nu een dubbele uitlaat wordt gesuggereerd. Overbodig wat ons betreft, maar we hebben al opzichtigere exemplaren gezien. De updates zitten dus in de details, waardoor je nog steeds goed moet kijken om deze Swace niet te verwarren met de Corolla Touring Sports van je buurman.

Suzuki Swace (2023) static, rear view

Interieur

Dat geldt ook voor het interieur. Daar gaat het spelletje “zoek de verschillen” dus gewoon verder. De Swace heeft recht op hetzelfde opgefriste digitale instrumentenpaneel als de Corolla, en ook het infotainmentsysteem ondergaat dezelfde update. Suzuki beperkt de schermgrootte hier weliswaar tot 8 duim, maar laat Apple CarPlay ook hier voortaan draadloos bedienen. Voor Android Auto heb je wel nog een kabel nodig. Ook het zitmeubilair krijgt een fris design en de rijhulp enkele nieuwe functies.

Dat neemt niet weg dat het interieur van de Swace nog steeds streng en somber overkomt, en op een lederen bekleding voor de zetels na geen ruimte voor personalisatie biedt. De assemblagekwaliteit is wel feilloos. De schuine achterklep zorgt voor een minder ideaal zicht naar achteren, maar het koffervolume blijft wel praktisch: 596 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop. Een lage laaddrempel en vlakke laadvloer zorgen daarbij voor nog wat extra praktisch gemak.

Suzuki Swace (2023) boot

Motor

Bij zijn debuut drie jaar geleden kreeg de Swace van Toyota natuurlijk niet alles cadeau. Zo mocht Suzuki de krachtigere en efficiëntere versie van Toyota’s hybride aandrijflijn op basis van de 2.0-viercilinder niet gebruiken. Hoewel die motor bij de facelift van de Corolla Touring Sports werd geoptimaliseerd, is dat verbod vandaag nog steeds van kracht. De beproefde hybride 1.8 blijft gelukkig wel van de partij, en krijgt in deze Suzuki dezelfde update als bij Toyota.

De Swace ziet zijn systeemvermogen dus stijgen tot 140 pk, dankzij een nieuwe, 17 kW (23 pk) en 22 Nm krachtigere elektromotor. De Japanse break wordt daardoor in de eerste plaats 1,7 seconden sneller, met een sprint naar 100 km/u die nog maar 9,4 seconden in beslag neemt. Maar hij wordt vooral iets efficiënter en dus zuiniger: Suzuki geeft een gemiddelde CO2-uitstoot op van 102 g/km (103 g/km voordien) en een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km (4,6 l/100 km voordien).

Suzuki Swace (2023) interior

Rijgedrag

Wij deden tijdens onze testweek zelfs nog iets beter: 4,4 l/100 km, zonder echt veel moeite te doen. De Toyota-ervaring in de ontwikkeling van dit soort full hybrid-systemen schemert dus door, en dat maakt ook dat deze Suzuki Swace voortdurend van krachtbron wisselt zonder dat je het zelf nog door hebt. De continu variabele transmissie met planetair tandwielstelsel probeert ook het toerental zo laag mogelijk te houden, waardoor er in de praktijk best nog goed mee te leven valt. Dat was vroeger bij dit soort versnellingsbakken wel even anders...

Dat is ook anders wanneer je de Swace op z’n staart trapt: dan mikt de versnellingsbak op een flink hoger toerental en laat de vierpitter zich duidelijk horen. Je merkt dus meteen dat deze Suzuki geen sportieve aspiraties heeft. Spring dus gerust relaxter om met je rechtervoet, en je merkt hoe de aandrijflijn de batterij bijlaadt, de verbrandingsmotor wordt uitgeschakeld en je verbruik daalt. We zeiden het al: hier komt de Toyota-ervaring bovendrijven...

Suzuki Swace (2023) dynamic, front view

Prijs

Suzuki vraagt minstens 33.499 euro voor zijn Swace (GL+), al komt die wel meteen met een zo goed als volledige standaarduitrusting voor de dag. Voor 35.499 euro rij je buiten in de topuitvoering (GLX), die naast sfeerverlichting en een inductielader voor smartphones vooral extra rijhulp toevoegt.

Dat is minder dan de quasi identieke Toyota Corolla Touring Sports (36.330 euro), al schermen beide merken nog wel met kortingen om de startprijs te verzachten. Toyota kan weliswaar counteren met een aantrekkelijker garantiepakket van 10 jaar (5 jaar bij Suzuki) en meer uitrustingsniveaus en motoren om de Corolla Touring Sports te personaliseren.

Suzuki Swace (2023) dynamic, rear view

Besluit

Onbekend maakt onbemind: de Suzuki Swace is hét perfecte alternatief voor de Toyota Corolla Touring Sports. Het is namelijk niets meer of minder dan een Corolla Touring Sports met een ander logo. Maar daar is niks mis mee: de Swace profiteert van dezelfde updates, dezelfde hyperefficiënte aandrijflijn en dezelfde betrouwbaarheid. Tegen een iets zachtere prijs, maar met iets minder keuzevrijheid.

Specificaties:

  • Motor: 1.8 viercilinder benzine + elektromotor
  • Vermogen: 140 pk
  • Koppel: 230 Nm
  • Overbrenging: Automaat, continu variabele transmissie
  • 0-100 km/u: 9,4 s
  • Topsnelheid: 180 km/u
  • Koffervolume: 596 l – 1.606 l
  • Verbruik: 4,4 l/100 km (gemeten)
  • CO2-uitstoot: 102 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 33.499

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Suzuki Across 24

Suzuki Across: Toyota met een twist

Autotests · Suzuki
AS24 Swace banner

Suzuki Swace: dubbelganger (2021)

Autotests · Suzuki
Suzuki Swift Sport Mild Hybrid review

Suzuki Swift Sport 48V Mild Hybrid: Minder is beter

Autotests · Suzuki
Ontdek meer