Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Suzuki Swace: dubbelganger (2021)

Suzuki voegt de Swace toe aan zijn gamma. Als die hybride break je bekend voorkomt, is dat niet zo gek. Autoscout24 trok er al eens op uit.

We hebben al vaak geschreven dat 2020 een bijzonder jaar geweest is voor autoconstructeurs. Er was uiteraard de coronacrisis die alles overhoopgooide, maar daarnaast was er nog Europa, dat de uitstootregels gevoelig verstrengde. Merken van wie de verkochte auto’s gemiddeld meer dan 95 g/km aan CO2 uitstoten, staan forse boetes te wachten.

AS24 Swace statisch

Strengere regels, grote gevolgen

Die strengere regels zorgden ervoor dat er heel wat modellen verdwenen of grondig herwerkt werden, maar ook dat het aantal milde hybrides, plug-inhybrides en gewone hybrides exponentieel toenam. Om van het aantal volledig elektrische modellen nog maar te zwijgen. Als je je dus afvraagt waarom elk merk tegenwoordig met hybrides en elektrische auto’s uitpakt: omdat ze anders flink moeten dokken.

Suzuki is op dat vlak een kleine speler, die zijn gamma nog wel kan laten overschakelen op milde hybrides – wat het in 2020 trouwens volledig gedaan heeft – maar niet de middelen heeft om een stevigere hybride of elektrische aandrijflijn te ontwikkelen. Daarom sloot het enkele jaren geleden een partnerschap af met Toyota, en deze Suzuki Swace is daar de eerste vrucht van.

AS24 Swace bumper

Copy-paste

We hoeven er dus niet flauw over te doen: deze Suzuki Swace is eigenlijk gewoon een Toyota Corolla Touring Sports. Hoewel: niet helemaal. Suzuki ontwierp een andere voorbumper en wijzigde uiteraard de nodige logo’s. Vooral op de achterklep levert dat wat een knullig resultaat op, maar verder is het ontwerp van deze Suzuki Swace linea recta overgeheveld van de Toyota Corolla. Dat is niet noodzakelijk slecht, want met 596 liter aan kofferruimte is hij praktisch ingericht.

Onder de motorkap neemt Suzuki echter niet alles over. Geen 1.2 turbobenzine uiteraard, maar ook niet de moderne hybride aandrijflijn met 2.0-benzinemotor. De Swace krijgt wel de beproefde hybride aandrijflijn met 1.8-benzinemotor die zijn strepen onder meer verdiende bij de Prius. Die is 122 pk en 142 pk sterk, en is gekoppeld aan een continu variabele transmissie met planetair tandwielstelsel.

AS24 Swace achter

Onderweg

De aandrijflijn is allerminst gekalibreerd op prestaties, en doet er dus vooral alles aan om weinig te verbruiken. Een sprint naar 100 km/u in een dikke 11 seconden maakt er dus geen sprintwonder van, maar de uitstoot- en verbruikscijfers op papier compenseren dat. Suzuki geeft zelf 4,6 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 103 g/km volgens de WLTP-cyclus. Onze korte eerste kennismaking leverde een verbruik van een dikke 5 liter op.

In de praktijk mikt deze aandrijflijn dus volop op elektrisch rijden, en probeert de versnellingsbak de toerentallen binnen de perken te houden. De overgangen tussen verbrandingsmotor en elektromotor verlopen naadloos, zoals we bij Toyota gewend zijn. Maar vraag je meer vermogen voor bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre, dan laat de verbrandingsmotor zich wel horen. Schik je je rechtervoet wat naar de hybride aandrijflijn, dan valt er eigenlijk perfect samen te leven met deze Swace.

AS24 Swace rijdend

Uitrusting

De Toyota Corolla Touring Sports is er in verschillende uitvoeringen, inclusief een sportieve GR Sport en avontuurlijke Trek. Suzuki houdt het gamma van zijn Swace beperkt tot een GL+ en een GLX. Die overlappen niet helemaal met de uitvoeringen die Toyota aanbiedt op zijn Corolla, maar zijn wel min of meer gelijkaardig ingedeeld. De GL+ vertrekt met onder meer een adaptieve cruisecontrol, automatische airco, led-koplampen, zetelverwarming, verkeersbordherkenning en 16-duimsvelgen. De GLX voegt daar onder meer parkeersensoren, een dodehoekwaarschuwing, parkeerhulp en een rijkere aankleding aan toe.

Voor de GL+ betaal je bij Suzuki 28.250 euro, terwijl de GLX-versie 30.250 euro kost. Daarmee vraagt Suzuki voor zijn Swace iets meer dan een equivalente Corolla Touring Sports, maar het merk schermt traditiegetrouw met kortingen. Daardoor komt het dus aan op kijken en vergelijken.

AS24 Swace interieur

Conclusie

De Suzuki Swace steekt niet onder stoelen of banken dat hij in wezen een Toyota Corolla Touring Sports is. Daar is niets mis mee, want dat is een handige gezinsbreak en de hybride 1.8 is een beproefde aandrijflijn. Voor Suzuki-klanten is de ruime break een welgekomen aanvulling op het gamma. Toyota-klanten zullen echter niet meteen in twijfel gebracht worden.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Suzuki S-CROSS 2022

Suzuki S-Cross: Kwalitatief buitenbeentje

Autotests · Suzuki
Suzuki Across 24

Suzuki Across: Toyota met een twist

Autotests · Suzuki
Suzuki Swift Sport Mild Hybrid review

Suzuki Swift Sport 48V Mild Hybrid: Minder is beter

Autotests · Suzuki
Ontdek meer