Nissan Micra te koop: tweedehands en nieuw

Nissan Micra

Nissan Micra

Een super mini

De Nissan Micra is een minivoertuig. De auto wordt gemaakt door de Japanse bouwer Nissan sinds 1982. In Zuid-Amerika en in de meeste Aziatische landen heet hij Nissan March. Verder wordt hij ook wel eens als Renault Pulse verkocht. Het voertuig is niet beschikbaar in Korea of Zuid-Azië. In het thuisland, Japan, vervangt de Micra de Nissan Cherry. Tot 1999 gebeurt dat exclusief door de Nissan Cherry Store, een onafhankelijke keten van Nissan dealers. Vanaf 1999 wordt dat netwerk samengevoegd met andere netwerken tot de Nissan Red Stage. Dat duurt tot in 2003. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Nissan Micra - Carrosserievorm

Nissan Micra - Carrosseriekleur

Totdat Nissan ook mini’s van andere bouwers gaat herwerken, is de Micra/March de kleinste Nissan op de markt. In 2017 start de vijfde generatie (K14). De eerste generatie (K10) rijdt tussen 1982 en 1992, de tweede (K11) tussen 1992 en 2003. De derde generatie (K12) loopt tussen 2002 en 2010, de vierde (K13) tussen 2010 en 2017.

Nissan Micra technieken

De originele Nissan Micra (chassis K10) wordt geïntroduceerd op de Japanse markt in oktober 1982. Hij is bedoeld als directe concurrent van de Honda City, de Daihatsu Charade, de Suzuki Cultus en de Toyota Starlet. Binnen het Nissan aanbod is hij zo de opvolger van de Nissan Cherry, die met elke (Europese) generatie wat groter geworden is. Met de Micra zoekt Nissan dus ook gewoon naar een nieuw mini.

Technisch gezien profiteert de auto daarvoor enorm van Nissans aankoop van de Prince Motor Company (1966). Prince heeft onder andere de Cherry ontwikkeld. De Prince voormotor met voorwielaandrijving zorgt nu in de Micra voor een bijzonder laag verbruik. Daarvoor is hij speciaal op maat gemaakt en blijft hij exclusief. In Europa is het resultaat zo een zeer verfijnde aluminium motor, de MA10S SOHC. De transmissie is manueel en heeft 5 snelheden. Daarnaast kan ook gekozen worden voor een automatische (Nissanmatic) transmissie met 4 of 5 snelheden. Ook deze transmissies kunnen trouwens gezien worden als vernieuwingen binnen het segment van de supermimi’s. Zowel automatische transmissies (op zich) als manuele transmissies met 5 snelheden zijn er tot dan ongewoon te noemen. Verder heeft de Micra opvallend uitgebreide, premium uitrustingen en het gewicht is uitzonderlijk laag (630 kg voor Europese modellen).

In Europa wordt de auto voorgesteld in juni 1983. Aangezien Nissan dan nog volop bezig is om de merknaam Datsun uit te faseren, heet de auto aanvankelijk soms nog Datsun-Nissan Micra. Eind 1984 is de Datsun badge echter overal verdwenen. In 1983 is de Micra overigens niet de enige belangwekkende mini met een Europese lancering. Dat jaar verschijnen namelijk ook nog de Fiat Uno, de Peugeot 205, de Opel Corsa (1982)/Vauxhall Nova, en de tweede generatie Ford Fiesta. De Micra carrosserie wordt oorspronkelijk zelfs ontworpen voor Fiat, dat op zoek is naar een vervanger voor de Fiat 127, maar uiteindelijk dus voor de Uno van Giugiaro kiest.

Temidden dit kleine geweld slaagt de Micra er prima in om een van de populairste importvoertuigen van zijn tijd te worden. In het UK worden er in 1989 alleen al bijvoorbeeld meer dan 50000 exemplaren verkocht.

De nieuwe generatie Nissan Micra

In de vierde generatie Nissan Micra (K13) wordt een nieuw platform geïntroduceerd, Type V. Ook de motor is nieuw, de 1.2 HR12DE (XH5) I3 van 59 kW en 79 pk. De 3 cilinders zijn een primeur voor het voertuig. Eind 2011 introduceert Nissan dan ook nog een turboversie van deze motor. In Europa heet hij Micra 1.2 DIG-S.

Dat levert opnieuw een zuinige auto op, die met 1 liter benzine al gauw 18 km verder geraakt. Een nieuw Idling Stop System zou daarvoor alvast 2 liter per kilometer weten te besparen. Ook het weerstandscoëfficiënt van de Micra is eerder laag (0.32), met name dankzij een verbeterde aerodynamica. Hiervoor zorgen onder andere een glijdend dak en een verhoogde achterkant. Zij zorgen op hun beurt dan weer voor een optimale luchtstroom langs de zijkanten van het voertuig, waar verdere componenten (zoals de zijspiegels en de grote voorspoiler) ontwikkeld zijn om hier zo min mogelijk tegengewicht aan te bieden. Ook het lichte dak past in dit systeem en helpt bovendien om het gewicht van de auto te beperken tot 915 kg.

De vijfde generatie Micra (K14) bouwt wezenlijk voort op de vierde generatie. Het voertuig wordt gepresenteerd op de Motor Show van Parijs, in 2016. Hoewel het bouwplatform hetzelfde gebleven is, zijn exterieur en interieur volledig nieuw. Er zijn hierdoor meteen ook meer kleuren en kleuraanpassingen mogelijk. Verder wordt een aantal nieuwe systemen aangeboden, zoals trace control, dat ondersturing tegengaat. De motoren worden dan weer geleend van de vierde generatie Renault Clio.

De Europese verkoop begint in maart 2017. Vanaf 2018 wordt het voertuig ook weer aangeboden in Thailand en Indonesië, als Nissan March. Net zoals de vierde generatie wordt ook deze generatie vervolgens vanuit Thailand naar thuisland Japan geïmporteerd. De Micra wordt niet verkocht in Australië en Nieuw-Zeeland.

Nissan Micra modellen

In de vierde generatie Nissan Micra worden aanvankelijk 2 Micra modellen/motoren aangeboden. Het eerste is de Micra 1.2 I3 (HR12DDR) van 1198 cc en gekoppeld aan een manuele transmissie of VCT met 5 snelheden. Het tweede model is de Micra 1.2 DIG-S I3 turbo (HR12DDR), ook van 1198 cc en gebruikmakend van dezelfde transmissies.

In 2013 komen daar nog 3 andere modellen bij, de New Micra’s. Het zijn de New Micra Visia, de New Micra Acent en de New Micra Tekna.

De vijfde generatie Nissan Micra wordt enkel aangeboden als hatchback met 5 deuren. Hij is verwant aan de Renault Clio IV (waarmee hij dus onder andere zijn motoren deelt) en aan de Renault Captur (een compacte cross-over). De auto wordt aangeboden met een 1.5 dieselmotor van 90 pk en met een 0.9 benzinemotor. Die heeft dezelfde kracht, maar beschikt ook nog over een turbofunctie, die de motor kan opdrijven naar 95 pk. Basismodel is een 1.0 benzinemotor van 70 pk en mogelijk wordt ook nog een Nismo versie geïmplementeerd van de 1.6 Clio RS motor.

Beoordelingen voor Nissan Micra

167 Beoordelingen

4,4