Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Nissan Qashqai 1.6dCi 360 – Niet voor de 360

Met de compleet nieuwe Qashqai modeljaar 2014 in het vizier zet Nissan enkele superuitgeruste versies van het huidige model in de vitrine. Zoals deze Qashqai 360. Een koopje?

Een Nissan Qashqai met surround view? Pardon, around view. Wauw, klinkt veelbelovend! BMW heeft namelijk precies zo een systeem en daar zijn we wég van. Het videobeeld op het navigatiescherm toont immers perfect de positie van de wagen. Alsof er permanent een helikopter boven je zweeft. Dit zogenaamde 360°-zicht wordt verzekerd door vier camera’s: eentje in de snuit en de koffer en telkens eentje in de zijspiegels.

Schuinsparkeerders

Voor schuinsparkeerders is dit dan ook een supergadget. En dankzij deze speciale 360-versie nu dus ook binnen handbereik van de middenklassers. Tot zover het goeie nieuws … Want hoe nobel het idee en hoe fantastisch de technologie, de uitvoering is een teleurstelling. Het schermpje in de Qashqai is te klein, de resolutie te slecht en de lichtweerkaatsing te groot om het veelbelovende 360°-zicht deftig weer te geven. Bovendien had ons testexemplaar geen parkeersensoren. Die kosten vooraan 153,04 euro extra en achteraan 372,62 euro. Het gevolg? We voelen ons onzeker tijdens parkeermanoeuvres. Terwijl de reclamefilmpjes ons toch net het tegenovergestelde beloven … Van de navigatie op datzelfde schermpje valt anders niks verkeerds te zeggen: werkt zeer intuïtief, zoomt in op kruispunten en is makkelijk te bedienen dankzij de aanraaktechnologie.

Leuke extra’s

Natuurlijk blijft de Qashqai een wagen die gewoonweg goed in elkaar steekt. Hij ziet er leuk uit en hij overtuigt door zijn hoge en aangename zitpositie, veel ruimte binnenin en een aandrijflijn die weet wat rijplezier betekent. Geen wonder dus dat Nissans crossover de onbetwiste marktleider is. En gelukkig is deze speciale reeks ook uitgerust met enkele leuke extra’s die wél het verschil maken. Zoals een stel stoere zwartzilveren 18-duims lichtmetalen velgen, halflederen bekleding en een panoramisch zonnedak dat het interieur ophemelt. Nu ja, dat laatste mocht ook wel, want het dasboard presenteert zich oerdegelijk maar ook wel wat Volkswagen-grijs-saai. Ook inbegrepen is het Nissan Connect-systeem, met bluetooth, usb-aansluiting en geïntegreerde iPod/iPad-verbinding. Werkt allemaal prima.

Sterke allrounder

Zoals gezegd biedt de 130 pk sterke 1,6-liter diesel van Renault in combinatie met de manuele zesversnellingsbak zeer veel rijplezier tijdens alledaags gebruik. En hij is op de koop toe zuinig. Zeker voor een crossover: 6 liter gemiddeld tijdens onze testweek, met positieve uitschieters van 5,2 liter tijdens wat zuinigheidsritjes. Officieel geeft Nissan een gemiddeld van 4,5 liter op, met een CO2-uitstoot van slechts 119 gr/km. Deze tweewielaangedreven Nissan Qashqai 360 met 1.6 dCi en handgeschakelde zesbak is er vanaf 28.300 euro. Voor een dikke 2.000 euro minder heb je de Tekna-versie – weliswaar zonder 360° view, maar mét hetzelfde sterke allround karakter en aanstekelijke rijgedrag. Die is het koopje.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Nissan Qashqai e-Power (2023) banner

Nissan Qashqai e-Power: de hybride die elektrisch wil zijn

Autotests · Nissan
Nissan X-Trail (2022) banner

Nissan X-Trail: geen gewone hybride

Autotests · Nissan
AS24 Nissan Qashqai 2021 banner

Nissan Qashqai: de logica zelve

Autotests · Nissan
Ontdek meer