Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Nissan Juke – Alternatief plezier

De klassieke vijfdeurs stadswagens als de VW Polo, Renault Clio of Peugeot 207 hebben er een te duchten concurrent bij. Na zijn eerdere succes met de Quashqai, probeert Nissan hetzelfde nu een segment lager met deze Juke. Die waait als een frisse wind door een vaak stoffig segment.

Nissan voelt zich natuurlijk gesterkt door het succes van zijn Quashqai als buitenbeentje in een wereld vol VW Golfs. De Japanners zien wel brood in hun crossovers – Nissan deponeerde deze term bij de lancering van zijn Murano – en breien er nu een nieuw hoofdstuk aan met de Juke. Die rust op het B-platform van de Renault-Nissan alliantie, dat je ook terugvindt onder de Renault Clio en de Nissan Note. Net als met de Quashqai, die liefst 80% van zijn kopers naar hun eerste Nissan lokte, wil Nissan met de Juke een heel nieuw publiek aanboren. Een voornamelijk Europees publiek, want Nissan verwacht 60% van zijn Jukes bij ons te slijten.

SUV- en sportmix

Een van de sterkste troeven van de Juke is zijn opvallende uiterlijk. Het designteam van Nissan koppelde een typische SUV-onderbouw – grote wielen, meer bodemspeling, robuuste look – met een sportieve bovenbouw, gekenmerkt door een hoge gordellijn, een daklijn die aan die van een coupé doet denken en kleine achterruiten. Achteraan zijn de deurgrepen in de raamstijlen ingewerkt, zoals bij de Alfa Romeo 147 het geval was.

Vooraan valt het lachende gezicht van de Juke op. In de hoge lichtblokken zitten de richtingaanwijzers ingewerkt. De echte koplampen vind je lager in de ronde schijnwerpers in de hoeken van het radiatorrooster. Door zijn gespierde voorkomen gaan zijn ware proporties wat verloren. Met een lengte van 4,10 meter is hij nauwelijks 10 cm langer dan een Clio. Dat terwijl je binnenin het gevoel krijgt in een grotere auto te zitten. Daar heeft de hogere zit achter het stuur natuurlijk ook mee te maken. Jammer wel dat die binnenruimte ten koste gaat van een iets kleinere koffer (251 l).

De ‘eyecatcher’ aan de binnenkant is natuurlijk de middenconsole die doet denken aan de benzinetank van een motor. Je kan hem in verschillende kleuren bestellen, en geeft een originele toets aan de Juke. Daarnaast debuteert het Nissan Dynamic Control System (NDCS), waarmee je kan wisselen tussen 3 rij-instellingen: Sport, Normaal en Eco. Hij deelt zijn infoscherm met de aircobediening.

Slechts één 4x4

Als ‘stadscrossover’ stelt de Nissan Juke zich tevreden met voorwielaandrijving, behalve voor de topversie. De 1.6 DIG-T beschikt over een All Mode transmissie met actief achterdifferentieel. Hij is de facto uitgerust met een traploze CVT versnellingsbak. Zijn prijs ligt wel hoog: 25.150 euro. Daarnaast voorziet Nissan nog in 2 andere motorisaties: een 1.6 benzine (117 pk) en een 1.5 dCi (110 pk). Het is de diesel die de hoofdbrok van de verkoop voor zijn rekening zal nemen in ons land. Nissan maakt hem beschikbaar vanaf 18.150 euro.

Met zijn manuele zesbak komt de diesel vlot uit de hoek. Het is zelfs verbazend hoe goed hij omspringt met de 1,6 ton zware Juke, en toch slechts 6,5 l/100 km aangeeft op de boordcomputer. Op asfalt blijft de Juke stabiel en stuurt hij evenwichtig de bochten door, maar hiervoor moest Nissan wel voor een strakke – lees minder comfortabele – ophanging opteren.

In Japan was de Juke bij zijn commercialisering meteen een hit. Nissan stelde er zijn verkoopsobjectieven met 300% bij. Kan hij hetzelfde doen in België? We zullen zien bij zijn lancering in oktober.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Nissan Qashqai e-Power (2023) banner

Nissan Qashqai e-Power: de hybride die elektrisch wil zijn

Autotests · Nissan
Nissan X-Trail (2022) banner

Nissan X-Trail: geen gewone hybride

Autotests · Nissan
AS24 Nissan Qashqai 2021 banner

Nissan Qashqai: de logica zelve

Autotests · Nissan
Ontdek meer