Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Kia Sorento 2.5 CRDi – Knap staaltje

Vroeger voelde een terreinwagen zich vooral thuis naast het asfalt. Hij mocht in de modder woelen en bergen beklimmen. Inmiddels is zijn naam veranderd van terreinwagen in SUV en is de straat zijn territorium. Ook de Kia Sorento is meer een on- dan offroader.

De permanente vierwielaandrijving en reductiebak maken hem echter weldegelijk geschikt voor onontgonnen terrein. Wij hebben de afgelopen zomer opgefriste Kia getest De facelift is ingetogen maar effectief uitgevallen. Nieuwe spoilers voor en achter, anders vormgegeven koplampen en eindelijk ook in autokleur gelakte bumpers (op zijn minst bij zwart of zilver) geven de nieuwe Sorento een lekker fris uiterlijk. De Kia is slechts twee centimeter gegroeid en meet nu 4,59 meter. Hoewel de wielbasis met 2,71 meter exact hetzelfde is gebleven en de voorstoelen zijn gewijzigd, hebben de passagiers achterin meer beenvrijheid gekregen.

Verder is het interieur verregaand onaangetast gebleven. Nieuwe alu- en houtapplicaties en nieuwe stoelbekledingen zijn de enige nieuwtjes. Meer was ook niet nodig; de functionele vormgeving van de cockpit overtuigt. En ook de kwaliteit van materialen en afwerking is in orde. En afgezien van het optioneel verkrijgbare, prutserige Clarion-navigatiesysteem, is de Sorento simpel en intuïtief te bedienen.

Weinig zitcomfort

Hoewel het stuur alleen in hoogte verstelbaar is, is het geen probleem om de juiste zitpositie te vinden. Het zitcomfort daarentegen heeft te lijden onder de te zachte stoelen en de daaruit resulterende, onvoldoende zijsteun. De tweede zitrij is ondanks voldoende ruimte niet aan te bevelen voor lange ritten. De slecht gevulde, veel te korte achterbank moet hoognodig worden verbeterd.

De achterbank is wel in een verhouding van 40:60 neerklapbaar, waarmee het laadvolume wordt uitgebreid tot een respectabele 1751 liter. De zitvlakken en hoofdsteunen moeten echter afzonderlijk weggeklapt respectievelijk uitgenomen worden. De Koreaanse pakezel mag met maximaal 570 kilogram worden beladen, talrijke aflegruimtes en -vakken in het interieur completeren de opbergruimte.

Krachtig en gecultiveerd

Een 2,5-liter grote viercilinderdiesel nam de aandrijving van onze tweetonner op zich. Het soepel lopende aggregaat levert na de facelift 170 pk. En met bijna 50 Newtonmeter meer koppel - de Sorento zet bij 2000 toeren nu 392 Newtonmeter op de krukas – trekt de Kia duidelijk beter vanuit de lage toerentallen weg. Tussen 1300 en 4000 toeren per minuut zorgen voor een koppel van tenminste 290 Newtonmeter en zorgen voor een prettig gelijkmatige krachtontplooiing zonder turbogat.

De sterke motor maakt de Kia tot een perfect trekdier: samen met de wat onnauwkeurige en onrustige vijfbak mag de Sorento drie ton trekken. Met de optionele vijftrapsautomaat (1760 Euro, alleen voor de EX-versie) kan hij zelfs 3500 kilogram aan de haak slaan – en dan kan dus ook het paard mee op vakantie.

Zacht comfort

Comfortabel geveerd wiegt de Kia stilletjes heen en weer, zonder dat dit storend opvalt. Hij geeft eigenlijk precies het rijgevoel dat je van een SUV verwacht. En hij steekt daarmee geslaagd af tegen de vele, overdreven stugge concurrenten. Om te zorgen dat de Sorento toch een veilige wegligging heeft, zorgt de permanente vierwielaandrijving (serie in de EX-lijn) met elektronisch gestuurde meerschijven-oliebadkoppeling voor een uitstekende tractie.

Al naar gelang de behoefte wordt de kracht tussen voor- en achteras verdeeld en 245 mm brede banden brengen de kracht over op de weg. Een reductiebak zorgt ook op onherbergzame wegen voor verdere vooruitgang. In vlot ingereden bochten houdt de Sorento goed spoor en als het gewicht teveel naar de buitenbocht schrijdt, grijpt het standaard aanwezige ESP behoedzaam in. Ondanks de soepele vering helt de Sorento nauwelijks zijlings over.

Superieur rechtdoor

Op de snelweg komt de Kia het best tot zijn recht. Zijn topsnelheid van 182 km/h bereikt de Koreaan probleemloos, hij loopt braaf rechtdoor en is niet onder de indruk van sporen in het wegdek of zijwinden. Alleen lange hobbels in het wegdek laten de Sorento wat omhoog schommelen. Grote schijfremmen rondom zorgen voor veiligheid.

SUV-typisch is de besturing: zeer lichtlopend, maar ietwat vaag en indirect. Van aanslag tot aanslag moet je het stuur maar liefst drieënhalf keer ronddraaien. Met een draaicirkel van twaalf meter is sturen op kleine ruimtes niet bepaald een pretje. Acceptabel daarentegen is het verbruik: Kia geeft 7,9 liter diesel op, maar onze boordcomputer toont een gemiddeld verbruik van 8,3 liter.

Conclusie

Met de Sorento heeft Kia een knap staaltje werk geleverd: hij biedt ontzettend veel ruimte, een groot laadvolume en is voorbeeldig wat betreft trekgewicht. De krachtige motor werkt superieur en ook het rijgedrag voldoet aan de verwachtingen die aan een SUV worden gesteld. En dat alles tegen een relatief lage prijs. Wie een solide trekdier zoekt en geen kapitalen wil uitgeven, is goed af met de Sorento. Minpunten zijn echter het zitcomfort en de besturing.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Kia Niro EV (2022) banner

Kia Niro: alle honken bezet

Autotests · Kia
Kia Sportage (2022) banner

Kia Sportage: scherp gelijnde allemansvriend

Autotests · Kia
AS24 Kia EV6 2021 banner

Kia EV6: juiste moment, juiste plaats

Autotests · Kia
Ontdek meer