Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Kia Sportage: scherp gelijnde allemansvriend

Geen model zo populair bij Kia als de Sportage. Die is toe aan zijn vijfde generatie en wil overtuigen met een strak design en dito afwerking. Autoscout24 ging op pad met de 1.6 T-GDI 48V 7-DCT GT Line. Een mond vol.

Pro

Voordelen

  • Frisse looks
  • 
Afwerking interieur

  • Vergevingsgezinde ophanging
Contra

Nadelen

  • Reactiesnelheid automaat

  • Ruimere alternatieven op de markt

  • Verbruik 1.6 mild hybrid

Het gaat Kia anno 2022 voor de wind. Het produceert niet alleen absolute kleppers in de vorm van de Stinger, EV6 en Ceed SW PHEV, de Zuid-Koreaanse constructeur werd recent ook nog uitgeroepen tot het meest betrouwbare automerk ter wereld. Daarnaast had Kia nog nooit zo’n groot marktaandeel in Europa. Met een nieuwe generatie Sportage wil het merk dat momentum gaande houden.

Kia Sportage (2022) statisch, vooraanzicht

Mercedes Sportage-Klasse

Kia is Sportage en Sportage is Kia. Want met de lancering van die crossover wist het Zuid-Koreaanse merk in 2004 door te breken in Europa. Droeg de Sportage destijds nog een vrij braaf gestileerd koetswerk, dan mag de vijfde generatie een stuk expressiever voor de dag komen. Met zijn gigantische grille en designinvloeden van de EV6 is dit een imposante verschijning geworden.

Het is echter binnenin dat Kia een reuzensprong neemt met deze Sportage: in de hogere uitvoeringen lijk je in de cabine van een Mercedes-SUV gekropen. Enfin, zolang je niet onder de navellijn gaat voelen aan de gebruikte materialen. Nog maar vijf jaar geleden waren we lyrisch over de gigantische display van de Mercedes S-Klasse… tegenwoordig kan je het gewoon in een Kia krijgen.

Kia Sportage (2022) interieur, dashboard

Waar zit het verschil?

Met zijn lengte van 4,5 meter neemt de vijfde generatie Sportage het op tegen rivalen zoals de Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan en stalgenoot Hyundai Tucson. Niet de minste concurrentie. Waar Kia het verschil kan maken? Alleszins niet op ruimtevlak. Want hoewel geen kleine crossover, kunnen we moeilijk zeggen dat dit een ruimtekoning is. Zo is de koffer van 591 liter (max. 1.780 liter) gek genoeg kleiner dan die van tweelingbroer Tucson en daardoor ook kleiner dan van pakweg de VW Tiguan en Skoda Kodiaq.

Kan hij dan het verschil maken op rijvlak? Wel, Kia heeft alvast geen moeite gespaard. Zo staat de Sportage op nagelnieuwe fundamenten (die hij, voor de goede orde, deelt met de Hyundai Tucson) en krijgt hij elektronisch gestuurde dempers die de auto vlakker moeten houden in de bochten.

Kia Sportage (2022) statisch, achteraanzicht

Comfort voorop

Of je die technische tweaks voelt tijdens het rijden? Laat ons zeggen dat de nieuwe Sportage vooral een gedienstige crossover is geworden. De ophanging gaat gedwee om met bochten, putten en bobbels, en kilometers malen doet hij met twee vingers in de neus.

Wij reden alvast de 1.6 T-GDI 48V 7-DCT GT Line. Of in mensentaal: Een 1.6 turbobenzine met 150 pk, mild-hybridtechnologie en een automaat met zeven verzetten. Met 150 pk kom je uiteraard geen vermogen tekort in de Sportage, al is de automaat wel duidelijk op ecologie afgesteld. Zo reageert hij wat traag op je input en zoekt hij zo snel mogelijk de hoogste versnelling op. Zelf roeren is misschien een betere optie.

Kia Sportage (2022) rijdend, vooraanzicht

En de particulier?

Net geen 31.000 euro vraagt Kia voor zijn nieuwe Sportage. Ga je voor de hybridevariant om het verbruik te temperen, dan stijgt die prijs al richting de 40.000 euro. De plug-invariant kost dan weer net geen 46.000 euro. Dat zijn prijzen die je als particulier al eens twee keer doen nadenken. Al mag je niet vergeten dat de nieuwe generatie een serieuze kwaliteitsinjectie heeft gekregen.

Eerlijk is dan ook eerlijk: voor ongeveer 35.000 euro heb je een riant uitgeruste Sportage die maar een fractie kost van wat je neer moet leggen bij de Duitsers. Al moet je dan wel genoegen nemen met die 1.6 T-GDI die wel een slokje lust. Heb je lef te over, dan biedt Kia je trouwens ook nog een Sportage diesel aan. Wij zouden alvast voor de hybride gaan (zonder stekker). Die lijkt de meest evenwichtige keuze. Of voor een even ruime, fors zuinigere én goedkopere Ceed SW plug-in natuurlijk. Al zeker met de huidige prijzen aan de pomp.

Kia Sportage (2022) rijdend, achteraanzicht

Conclusie

De vijfde generatie Kia Sportage staat stoerder dan ooit op zijn pootjes. Onderhuids wil hij vooral iedereen plezieren. Van particulier tot zakelijke rijder. De afwerking is opperbest, het rijgedrag comfortabel en de looks uitgesproken. Maar een koopje... dat is de Sportage niet meer.

Kia Sportage 1.6 T-GDI 48V 7-DCT (2022)

  • Motor : 1,6 liter benzine, milde hybride
  • Vermogen : 150 pk
  • Koppel : 265 Nm
  • Overbrenging : 7-traps, dubbele koppeling
  • 0-100 km/h : 9,0 s
  • Topsnelheid : 201 km/h
  • Koffervolume : 562 l
  • Verbruik : 6,9 l/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot : 155 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs : € 36 390

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Kia Niro EV (2022) banner

Kia Niro: alle honken bezet

Autotests · Kia
AS24 Kia EV6 2021 banner

Kia EV6: juiste moment, juiste plaats

Autotests · Kia
AS24 Kia Stinger GT 2021 banner

Kia Stinger GT: nog steeds een verborgen verleider?

Autotests · Kia
Ontdek meer