Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Hyundai Kona

Sterke
  • Betaalbare crossover
  • Ook als knotsgekke N
  • Ook als zuinige EV
Zwakke
  • Goedkope plastics
  • Zwakke geluidsisolatie
  • Matige binnenruimte

Voor ieder wat wils

Huyndai lanceerde zijn Kona in 2017. Het werd de eerste kleine crossover van de Koreaanse constructeur, maar dat is niet de enige reden waarom het model zo’n schot in de roos werd. De auto werk ook verkrijgbaar met een hele resem aantrekkelijke aandrijflijnen, van een efficiënte EV tot en sportieve N-versie.

Technische gegevens

120 - 177 PS

Vermogen

5.2 - 6.7 l/100 km

Verbruik (gecombineerd)

117 - 153 g CO2/km

CO2-uitstoot (gecombineerd)Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.

181 - 205km/h

Top snelheid

7.9 - 12.0s

van 0 tot 100 km/u

Toon technische gegevens

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Haal je een Hyundai in huis, dan krijg je er een traditie van oerbetrouwbare, degelijke auto’s bij. Om dat te benadrukken, geven de Koreanen standaard 5 jaar garantie op hun nieuwe modellen.

  • Daarnaast weet de Kona zijn mannetje te staan in het felbevochten segment van de compacte SUV’s. Dat dankt hij niet alleen aan zijn stoere design, maar ook aan zijn aantrekkelijke prijzen.

  • Hyundai zette de Kona meteen in de verf als een milieubewust model, en voorzag de auto daarom niet alleen van een hybride aandrijflijn maar bouwde ook twee zuiver elektrische versies.

  • Zijn de zuinige modelletjes niks voor jou, dan kan je ook plezier beleven in een Kona. Als Kona N neemt de auto namelijk de motor van de Hyundai i30 N hothatch over.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Kona is er in zoveel smaakjes, dat hij een enorm breed publiek aanspreekt. Ben je dus op zoek naar een compacte SUV met gelijk welke motorisatie, dan vind je waarschijnlijk wel je zin bij Hyundai.

Om te beginnen kan je de Kona nog steeds krijgen met een aantal verbrandingmotoren. Dieselmotoren zijn er inmiddels niet meer, dus het gros van het aanbod wordt vertegenwoordigd door een 1.0-liter driecilindermotor. Die brengt 120 pk naar de voorwielen langs ofwel een handgeschakelde zesbak, ofwel een zeventraps automaat. Dat blokje kan ook voorzien worden van een 48 volt mildhybride systeem, wat niets aan de prestaties verandert maar wel aan de uitstoot en het verbruik. Daarnaast beschikt de topversie van de reguliere Kona over een 1.6-liter viercilindermotor op benzine, die langs de zeventraps automaat 198 pk levert. Daarmee is de Kona op zich al best sportief, want hier gaat het al om een motor die verwant is aan het blok uit de Hyundai i20 N.

Echt een feest wordt het pas met de Kona N, de krachtigste versie van de crossover. Die ontleent zijn 2.0-liter viercilinder benzinemotor aan de i30 N hothatch, waardoor deze Kona 280 pk naar zijn voorwielen stuurt. Om dat vermogen onder bedwang te houden, beschikt de auto over een elektronisch sperdifferentieel, adaptieve besturing en een multilink-achteras. Hij snelt naar de 100 km/u in amper 5,5 seconden.

Wil je toch liever een zuinige Kona, dan kan je al terecht bij de zelfopladende hybrideversie. Die combineert een 1.6-liter benzinemotor met een compacte accu en een elektromotor, goed voor in totaal 141 pk. Door rem- en rolenergie om te zetten in elektrische ondersteuning, zou de Kona Hybrid minder dan 5 l/100 km moeten verbruiken.

Het meest milieubewust zijn natuurlijk de zuiver elektrische versies. Zo kan je de Kona Electric krijgen met een 39 kWh-accu en een elektromotor met 136 pk, of met een 64 kWh-accu en een motor met 204 pk. Die eerste zou 305 kilometer ver moeten komen, terwijl de versie met grote batterij het zelfs tot 484 kilometer schopt (WLTP).

Afmetingen

De Hyundai Kona is een compacte SUV, en dat mag je letterlijk nemen. Met een lengte van 4,16 meter behoort hij tot de kortere crossovers in het B-segment, al is hij met precies 1,8 meter wel relatief breed. Zijn hoogte van 1,55 meter komt dan weer eerder in de buurt van een hatchback, en alles samen geven die afmetingen de Kona een dynamisch silhouet.

Zijn compacte voetafdruk vertaalt zich natuurlijk niet in enorm veel binnenruimte, wel integendeel. De Kona is nu ook niet piepklein, maar achterin is het wat lastig zitten voor volwassenen. Ook de kofferruimte is met zijn volume van 374 liter niet de grootste in zijn klasse, maar dat is maar logisch aangezien de auto gemakkelijk 13 centimeter korter is dan pakweg een Peugeot 2008.

Varianten

De Hyunai Kona staat in principe in vier uitrustingsniveaus in de configurator: Air, Twist, Techno en Sky. De Air is daarin de basisversie, te herkennen aan zijn stalen velgen met wieldeksels. Je krijgt echter wel meteen cruise control, automatische koplampen, een achteruitrijcamera en een aantal veiligheidsfuncties zoals een noodrem- en rijstrookassistent mee. De Twist voegt onder andere 16-inchvelgen, een regensensor, parkeersensoren achteraan en automatische klimaatregeling toe, en de Techno legt de nadruk op de snufjes met bijvoorbeeld een premium audiosysteem, keyless entry en go en een groter infotainmentscherm. De Sky is de topversie, met LED-verlichtinv voor- en achteraan, verwarmde zetels en stuurwiel, een head-updisplay en parkeersensoren rondom. Van de Twist en de Sky is er ook een N-Line afgeleide die de look van de Kona N overneemt, en in het geval van de Sky N-Line ook combineert met een 1.6-litermotor met bijna 200 pk.

Prijzen

Ga je naar de dealer voor een nieuwe Hyundai Kona, dan betaal je er minstens 21.499 euro voor. Aan die prijs krijg je een exemplaar voorzien van de 1.0-liter benzinemotor met 120 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, in het Air-uitrustingsniveau. Zoek je een Kona Hybrid, dan mag je een nieuwprijs van minstens 27.999 euro verwachten. Een elektrisch exemplaar krijg je mee vanaf 36.499 euro, maar de duurste Kona is de sportieve Kona N. Die kost nieuw tenminste 39.299 euro.

Overweeg je een tweedehands Hyundai Kona, dan mag je rekenen op zo’n 15.000 euro voor een vroeg exemplaar met de 1.0-liter basismotor. De hybride begint aan zo’n 22.000 euro, en voor een gebruikte elektrische Kona betaal je ongeveer 30.000 euro. De snelle Kona N is gezien zijn recentere lancering nog zeldzaam op de tweedehandsmarkt, maar indien je er toch eentje kan vinden, ben je nog steeds zo’n 35.000 euro kwijt.

Design

Buitenzijde

Hyundai heeft perfect begrepen wat klanten verwachten van een compacte SUV. Zo is de auto niet noodzakelijk de grootste – laat staan de hoogste – in zijn segment, maar krijgt hij wel een uitgesproken design. Dat straalt vooral avontuur en jeugdigheid uit, met zijn ruige bumpertjes en glooiende lijnenspel. Als zuiver elektrische Kona Electric is de grille dan weer volledig gesloten, en zit de laadpoort verwerkt in het neusje. De Kona N gaat dan weer de andere kant op met zijn eigen, dynamische bumperwerk en forse velgen. En toch komt de Kona er allemaal mee weg.

Binnenzijde

Vanbinnen sluit de Kona zich mooi aan bij de rest van het Hyundai-gamma. Zo zijn het stuurwiel en heel wat bedieningsemelenten herkenbaar voor zij die al eerder een auto van het Koreaanse concern in huis gehad hebben. Daar is niks mis mee: het design is – vooral na de facelift – strak, en alles zit daar waar je het verwacht. Hyundai kiest dan ook voor relatief veel fysieke bedieningselementen in de cockpit, waardoor je niet zit te sukkelen met ingewikkelde aanraakfunctionaliteit voor de belangrijkste functies. Enkel over het materiaalgebruik kan er iets negatiefs gezegd worden, aangezien heel wat van de gebruikte plastics goedkoop en onaangenaam hard overkomen. Het gaat dan ook om een betaalbaar model, dus dat neem je er wel bij.

Veiligheid

De Hyundai Kona is een schoolvoorbeeld op vlak van veiligheid, althans binnen zijn segment. Dat wordt ook bevestigd door de score van vijf op vijf sterren die de crossover bij zijn laatste Euro NCAP-crashtests wist te behalen. Die vonden wel al plaats in 2017, maar ook vandaag moet de Kona niet onderdoen ua veiligheid. Zo krijg je standaard een noodrem- en rijstrookassistent mee en wordt iedere Kona ook voorzien van cruise control. Hogerop kan je hem ook samenstellen met een dodehoekassistent.

Alternatieven

De Hyundai Kona speelt in het B-segment van de SUV’s, en dat moet momenteel één van de drukste segmenten op de markt zijn. Indien je een auto van die vorm zoekt, heb je dan ook keuze te over. Dat geldt ook in eigen huis, want de Kona deelt zijn onderstel en aandrijflijnen met de Kia Niro. Als het een hybrideauto moet zijn, kan je anders ook bij Toyota aankloppen voor een Yaris Cross. Verder zijn er Duitse alternatieven in de vorm van de Volkswagen T-Cross of Opel Mokka, en Franse concurrenten zoals de Peugeot 2008 die zijn platform dan weer met de Mokka deelt. Skoda biedt in dat segment zowel de Kamiq als de Karoq aan, en bij Seat is er de Arona. Je merkt het: keuze genoeg.