Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Large-7894-NewGenerationix35.jpg

Hyundai ix35

1 / 4
Large-7894-NewGenerationix35.jpg
Large-7897-NewGenerationix35.jpg
Large-7770-ix35FuelCell.jpg
Large-7877-NewGenerationix35.jpg

Sterke punten

  • Ruim interieur
  • Soepele dieselmotoren
  • Goede uitrusting

Zwakke punten

  • Stugge vering
  • Vage besturing
  • Vormgeving interieur

Hyundai iX35 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Hyundai iX35, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.8 - 12.5s
Maximumsnelheid:160 - 195 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):135 - 200 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.2 - 8.2 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4410 x 1820 x 1650 mm
Portieren:5
Kofferruimte:591 - 1436 liter
Aanhangergewicht:329 - 632 kg

De Tucson die geen Tucson mocht zijn

Voor de opvolger van de eerste generatie Tucson, die een succes werd in Europa, wilde Hyundai de naamgeving omgooien om hem beter te laten passen bij de rest van het gamma, zoals de i20 en de i30. Dat had blijkbaar een averechts effect, want bij de volgende generatie werd er opnieuw gekozen voor de naam Tucson. De ix35 was in productie van 2009 tot 2015.

Interesse in een Hyundai ix35

Hyundai ix35 tweedehands auto
Hyundai ix35 nieuwe auto
Hyundai ix35 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De ix35 werd een stukje groter dan de eerste Tucson, wat voor een ruim interieur én een grote koffer zorgt.

  • In België is de ix35 vooral geleverd met dieselmotoren, waarvan vooral de 2.0 CRDi van 136 of 184 pk indruk maakt met zijn souplesse. Het verbruik blijft binnen de perken, maar is vandaag de dag niet meer zo indrukwekkend.

  • De mogelijke uitrusting van de ix35 was ook vrij uitgebreid, met onder meer zetelverwarming achterin, een tweevoudig panoramadak dat ook achteraan open kan, een achteruitrijcamera enzovoort. Daarvoor moet je wel voor een Executive kiezen.

  • Hyundai wilde ook het weggedrag van de eerste Tucson verbeteren met de ix35, wat is gelukt dankzij een goede wegligging en een stabiel koetswerk. Het ging wel ten koste van zijn terreincapaciteiten en van wat comfort.

Alle belangrijke gegevens over de Hyundai ix35

Motoren

In België werd de Hyundai ix35 vooral geleverd met dieselmotoren - die toen nog zeer populair waren. De instapmotor op diesel was een 1.7 CRDi van 115 pk, een stapje hoger stond de 2.0 CRDi van 136 of 184 pk, waarvan enkel die laatste beschikbaar was met een automaat. Vierwielaandrijving kon je wel krijgen op de minder krachtige 2.0 CRDi.

Op benzine was er een 1.6 GDI zonder turbo maar met directe benzine-injectie van 136 pk, en een 2.0 CVVT van 163 pk. Ook hier had enkel de krachtigere motor recht op een automaat en vierwielaandrijving.

Enkele jaren na de lancering van de ix35, en gek genoeg net voor de komst van de nieuwe Tucson, lanceerde Hyundai een ix35 op waterstof, de ix35 Fuel Cell. Die had een theoretisch rijbereik van bijna 600 kilometer en kon op enkele minuten tijd bijtanken. De Fuel Cell was echter vooral bedoeld als testbed, onder meer voor de latere Nexo, ook omdat hij een vanafprijs had van bijna 70.000 euro en je toen nog bijna nergens waterstof kon tanken.

Afmetingen

De Hyundai ix35 was met zijn 4,41 meter ongeveer 9 centimeter langer dan zijn voorganger, terwijl er ook in de breedte enkele centimeters bijkwamen (1,82 meter). Hij was wel lager dan de eerste Tucson en kreeg langere overhangen, wat zijn offroadcapaciteiten beperkte. Hyundai besefte dan ook dat het gros van de klanten geen interesse had om hun wagens vuil te maken in de modder. Door de toegenomen afmetingen groeide ook de binnenruimte én de koffer, die voortaan maar liefst 591 liter groot was, of 1.436 liter met de achterbank plat. De ix35 woog zelf tussen de 1,3 en de 1,5 ton leeg en had een maximaal sleepvermogen van 1,2 tot 2 ton, afhankelijk van de motorisatie.

Uitvoeringen

Het instapniveau van de Hyundai ix35 heette Comfort en omvatte een voor die tijd redelijke standaarduitrusting: 16-duims lichtmetalen velgen, airco, een radio-cd-speler met mp3 en een lederen stuurwiel. Een stapje hoger stond de Lounge en de topversie was de Executive, die nieuw relatief duur was, maar wel een lederen interieur kreeg, automatische airco in twee zones, een navigatiesysteem met achteruitrijcamera, keyless go, een panoramadak enzovoort. Let wel dat een groot deel van de uitrusting verbonden was aan de uitrustingsniveaus, losse opties waren er weinig tot niet.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Tweedehands vind je een Hyundai ix35 vanaf zo’n 7.000 euro, de mooiere exemplaren staan te koop vanaf 9.000 euro. Wagens met een benzinemotor zijn vrij zeldzaam in België, maar compleet uitgeruste versies zijn wel goed te vinden.

Design-highlights en interieur

De Hyundai ix35 was gebaseerd op de ix-onic conceptcar die op het autosalon van Genève 2009 werd voorgesteld. Hij evolueerde grondig qua design vergeleken met de nogal ouderwetse Tucson, met een nieuwe designtaal (‘fluidic sculpture’) met vloeiende lijnen en grote lichtblokken. Hij werd ook een stukje groter dan de Tucson, met minder bodemvrijheid en langere overhangen. In 2013 kwam er een facelift van het model met nieuwe bumpers en lichtblokken.

Gedateerd interieur

Ook aan boord kwamen de vloeiende lijnen terug, die vandaag echter wat gedateerd overkomen. De afwerking ging er wel op vooruit. De toegenomen buitenmaten zorgden voor extra binnenruimte, vooral op de achterbank, en een zeer ruime koffer. Minder fijn was de bediening van de manuele versnellingsbak. Ook de stoelen boden niet veel zijdelingse steun. Een leuk detail is het tweedelige panoramadak, dat ook achteraan open kan. De facelift bracht amper wijzigingen met zich mee aan boord.

Rijhulp en veiligheid

De Hyundai ix35 kreeg in 2010 de maximale 5 sterren van Euro NCAP. De veiligheidsuitrusting was voor zijn tijd vrij compleet, met zes airbags, ESP en optionele vierwielaandrijving. De duurdere uitrustingsniveaus hadden ook een achteruitrijcamera.

Alternatieven

De Hyundai ix35, en zeker zijn voorganger, was nog een relatief vroege vogel in het segment van de compacte SUV’s. Alternatieven van zijn tijd zijn de Renault Koleos, Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, SsangYong Korando, Honda CR-V, Mazda CX-5 en de Kia Sportage uit eigen huis. De Hyundai ix35 is een goede keuze voor wie op zoek is naar een ruime SUV met veel uitrusting voor een redelijke tweedehandsprijs.

FAQ

Hoeveel kost een Hyundai ix35?
Tweedehands vind je een Hyundai ix35 vanaf zo’n 7.000 euro, de mooiere exemplaren staan te koop vanaf 9.000 euro tot zo’n 16.000 euro.
Wat is het verschil tussen de Hyundai ix35 en een Tucson?
De ix35 is in feite de tweede generatie Tucson, maar Hyundai besloot om de naam te veranderen in een poging het modelgamma logischer in te delen. Na deze generatie ging het merk echter terug naar de meer bekende Tucson-naamgeving.
Wat mag een Hyundai ix35 trekken?
De Hyundai ix35 heeft een maximaal sleepvermogen van 1,2 tot 2 ton, afhankelijk van de motorisatie.

Beoordelingen voor Hyundai iX35

90 Beoordelingen

4,6