Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
2022 mazda cx-5 homura hr act 01 highres(1)

Mazda CX-5

1 / 4
2022 mazda cx-5 homura hr act 01 highres(1)
2022 mazda cx-5 homura hr act 28 highres(1)
2022 mazda cx-5 high hr act 48 highres(1)
2022 mazda cx-5 newground hr int 01 highres(1)

Sterke punten

Sterk ontwerp Doordacht interieur Dynamisch weggedrag

Zwakke punten

Geen hybride of elektrische aandrijving

Mazda CX-5 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mazda CX-5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 25.491,-*
Tweedehands vanaf:€ 1.330,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8 - 11.3s
Maximumsnelheid:150 - 211 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):119 - 165 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.6 - 7.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4540 x 1840 x 1660 mm
Portieren:5
Kofferruimte:430 - 1620 liter
Aanhangergewicht:515 - 690 kg

Stille weldoener

Met een strakke snoet en scherpe koplampen oogt de CX-5 alvast erg origineel in het landschap van SUV’s. De looks en de interieurkwaliteit zorgen ervoor dat deze outsider een schare liefhebbers achter zich kreeg doorheen zijn carrière. Daarnaast biedt de Japanse SUV ook een zee van ruimte, iets waar de volwassen inzittenden niet zullen over klagen.

Interesse in een Mazda CX-5

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Stille weldoener

Met een strakke snoet en scherpe koplampen oogt de CX-5 alvast erg origineel in het landschap van SUV’s. De looks en de interieurkwaliteit zorgen ervoor dat deze outsider een schare liefhebbers achter zich kreeg doorheen zijn carrière. Daarnaast biedt de Japanse SUV ook een zee van ruimte, iets waar de volwassen inzittenden niet zullen over klagen.

Goede redenen

  • Het dieprode Soul Red staat altijd goed op een Mazda, dat is ook op deze CX-5 niet anders. De lijnen van het Kodo-design komen daarmee nog scherper uit de verf.

  • Het interieur biedt een sterke mix van hoogwaardige materialen, ruimte en een doordachte ergonomie.

  • Mazda kiest op een eigenwijze manier voor haar eigen motorenpalet. Daarbij heeft de SkyActiv-G benzinemotor de goeie eigenschappen van een dieselmotor - denk aan verbruik - gekregen.

Alle belangrijke gegevens over de Mazda CX-5

Motoren

Een hybride of een elektrische CX-5 is nog niet voor direct maar Mazda kiest voor een eigen inkleuring van motoren. Zo zijn er de SkyActiv-G benzinemotoren, waarvan de eenvoudigste versie al 163 pk voortbrengt, weliswaar zonder turbo. Voor wie die twee liter cilinderinhoud niet voldoende is, is er nog de SkyActiv-G met 2,5 liter-motor en 194 pk. Die laatste is altijd voorzien van een zestrapsautomaat, terwijl de eerstgenoemde de keuze biedt tussen een zestrapsautomaat en een manuele zesversnellingsbak. De 2,5 liter-motor krijgt dan weer wel een vierwielaangedreven optie, terwijl de tweeliter enkel als voorwielaandrijver beschikbaar is.

Naast de G-benzinemotoren is er ook de 2.2 SkyActiv-D, met de D van diesel en 150 of 184 pk. Ook deze is te verkrijgen met automaat, deze is voorzien van voorwielaandrijving. De vierwielaangedreven i-Activ AWD is dan weer standaard voorzien van een manuele zesversnellingsbak, en enkel de versie met 184 pk biedt zowel vierwielaandrijving als zestrapsautomaat.

Afmetingen

De tweede generatie CX-5 verschilt in lengte alvast weinig van zijn voorganger. De twee centimeter extra lengte die hij krijgt zijn verwaarloosbaar. Ook in de breedte verschilt hij amper en qua hoogte wordt hij zelfs twee centimeter minder hoog. De Mazda-ingenieurs hebben hun best gedaan om de binnenruimte groot te houden, terwijl de bagageruimte met 45 liter groeit tot 550 liter wanneer de achterbank rechtop staat. Met neergeklapte achterbank zwelt dat volume nog aan tot 1.395 liter.

Uitvoeringen

Bij Mazda goochelen ze liever met uitrustingsniveau’s dan dat ze met ellenlange optielijsten knoeien en dat heeft voor een groot stuk te maken met de lange reistijd die de Mazda’s hebben vanuit het land van de rijzende zon tot in onze showrooms.

Beginnen doet de Mazda CX-5 met de naamloze basisversie, die alvast een 7 TFT scherm tussen de tellers krijgt en voorzien wordt van een city braking assist. Tegenwoordig krijgt een basisversie ook al 19 inch velgen. Een trapje hoger zien we de Newground staan, die voorzien is van kunstleder en ook een centrale deurvergrendeling met intelligente sleutel. Head-up display, dodehoekassist en getinte ruiten achteraan zijn daar ook standaard. De Homura-versie is opnieuw wat meer uitgerust, met rijstrookassistent, Apple Carplay en Android Auto, 360° HD camera en automatische airco in twee zones zijn zaken die bovenop eerder genoemde uitrusting komen. De Enso-variant heeft ongeveer dezelfde uitrusting maar trekt de kaart van het comfort, met verwarmde zetels en adaptieve cruise controle. Helemaal bovenaan staat uiteindelijk de Takumi met onder andere Nappa-leder bovenop al de rest.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Mazda CX-5 staat in de catalogus vanaf 31.090 euro. Voor dat geld zette de Japanners de 2.0 SkyActiv-G met manuele versnellingsbak en 163 pk op de oprit. De duurste CX-5 is de Takumi 2.2 SkyActiv-D met 184 pk, zestrapsautomaat en vierwielaandrijving, deze kost 47.490 euro.

Design-highlights en interieur

De Mazda CX-5 was destijds de eerste productieauto van Mazda die zichzelf het Kodo - Soul of Motion-design aanmat. Bij de tweede generatie puurt de CX-5 dat design verder uit met scherpere lijnen die nog meer ziel bevatten.

Rijhulp en veiligheid

De Mazda CX-5 haalt een vijfsterrenscore op de EuroNCAP-crashtests met een erg hoge score van 95 procent op het onderdeel “inzittende volwassene”. Daarentegen scoorde hij maar 59 procent voor de veiligheidssystemen, vooral omdat Mazda de Lane Assist niet standaard aanbood op alle versies. Op nieuwere modellen is dat intussen wel het geval.

Alternatieven

Het segment van de Mazda CX-5 is rijkgevuld. Een BMW X3 bijvoorbeeld, of een Audi Q5. Maar ook in eigen continent is de concurrentie hard, met de Kia Sportage en de Hyundai Tucson. Ook de Fransen zijn aanwezig, met de Citroën C5 Aircross, Peugeot 3008 of Renault Astral. En terwijl de premiumconcurrentie dan wel een stuk duurder is, bieden ze allemaal wel een plug-in hybride versie aan.

FAQ

Is de Mazda CX-5 te verkrijgen met vierwielaandrijving?
Ja, naast voorwielaandrijving is de CX-5 ook verkrijgbaar met i-Active AWD vierwielaandrijving. Daarvoor moet wel minstens het Homura-uitrustingsniveau gekozen worden.
Wanneer komt er een hybride motor beschikbaar voor de CX-5?
De Mazda CX-5 kent vandaag twee benzinemotoren en twee vermogensversies van de diesel. Er zijn geen plannen om een hybride motorisatie te gaan aanbieden, in tegenstelling tot wat de concurrenten doen.

Beoordelingen voor Mazda CX-5

32 Beoordelingen

4,0