Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Suzuki S-Cross AS24 4.jpg

Suzuki SX4 S-Cross

1 / 4
Suzuki S-Cross AS24 4.jpg
Suzuki S-Cross AS24 1.jpg
Suzuki S-Cross AS24 2.jpg
Suzuki S-Cross AS24 3.jpeg

Sterke punten

  • Betaalbaar geprijsd
  • Mooie basisuitrusting
  • Ook als hybride

Zwakke punten

  • Verouderde basis
  • Goedkope afwerking
  • Beperkte motorenkeuze

Suzuki SX4 S-Cross Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Suzuki SX4 S-Cross, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.5 - 13s
Maximumsnelheid:170 - 200 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):103 - 135 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.1 - 5.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4300 x 1765 x 1570 mm
Portieren:5
Kofferruimte:430 - 1269 liter
Aanhangergewicht:435 - 640 kg

Crossover wordt SUV

Suzuki’s compacte crossover zit alweer in zijn derde generatie. Die baseert zich echter nog sterk op de technische basis van de SX4 S-Cross die eraan voorafging, en ook de basismotor wordt zonder meer overgenomen. Toch weet de nieuwe S-Cross zijn stempel te drukken met dank aan een aanzienlijk stoerder SUV-lijnenspel en zowaar een volwaardige hybride aandrijflijn.

Interesse in een Suzuki SX4 S-Cross

Suzuki SX4 S-Cross tweedehands auto
Suzuki SX4 S-Cross nieuwe auto
Suzuki SX4 S-Cross dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Wil je graag een auto met een hogere zit, maar moet het betaalbaar blijven? Dan zal deze S-Cross je niet teleurstellen.

  • Bovendien ziet de nieuwste generatie er ook stoerder uit dan ooit tevoren, waardoor je hem zonder verpinken de naam ‘SUV’ mag opspelden.

  • De basisuitrusting blijft Suzuki-gewijs uitgebreid, dus je krijgt ook waar voor je geld. Reken bijvoorbeeld meteen op adaptieve cruise control en een achteruitrijcamera.

  • Wil je écht zuinig rijden, dan kan je de S-Cross nu ook krijgen met een zelfopladende hybride aandrijflijn. Die beperkt het verbruik tot rond de 5 l/100 km, zonder dat er een stekker aan te pas komt.

Belangrijke gegevens

Motoren

Pel je het scherp gelijnde koetswerk van de nieuwe Suzuki S-Cross, dan vind je eronder heel wat gelijkenissen met de tweede generatie die eraan voorafging. Dat geldt ook op motorisch vlak, of toch zolang je bij de basismotor blijft.

Het gamma van de Suzuki S-Cross bestaat tegenwoordig namelijk uit slechts twee motoren, en de goedkoopste werd zo overgenomen uit het uitgaande model. Daar is echter niks van te merken, want die 1.4-liter viercilinder benzinemotor weet nog steeds te overtuigen met zijn mildhybride ondersteuning. Daardoor blijft het verbruik beperkt tot minder dan 6 l/100 pk, terwijl de motor toch 130 pk produceert. Stiekem is deze motorisatie zelfs identiek aan die van de levendige Suzuki Swift Sport, en je kan hem desgewenst ook combineren met vierwielaandrijving.

Is die 1.4 nog niet zuinig genoeg voor jou, dan biedt Suzuki de S-Cross eveneens aan als zelfopladende hybride. Die zogenaamde ‘Strong Hybrid’ maakt gebruik van een 1.5-liter benzinemotor die gekoppeld wordt aan een elektromotor en een compacte accu. Het totaalplaatje levert 102 pk op, terwijl het verbruik beperkt blijft tot rond de 5 l/100 km dankzij de recuperatie van rem- en rolenergie. Ook deze motorisatie valt te combineren met vierwielaandrijving, maar de zuinigste blijft de voorwielaangedreven variant.

Afmetingen

De vorige Suzuki SX4 S-Cross was al geen kleine auto voor zijn segment, en dat is niet anders voor de opvolger. Sterker nog: de nieuwe S-Cross is met 4,30 meter exact even lang en met 1,58 meter ook precies even hoog als de voorganger, al is hij niet iets breder en hoger met in totaal 1,79 meter. Daardoor kan hij zich meten met de grootste crossover-SUV’s in het B-segment, zoals de Peugeot 2008, terwijl hij al een stukje langer is dan bijvoorbeeld een Renault Captur.

Ook binnenin merk je dat de S-Cross geen kleine auto is. Zo biedt hij standaard 430 liter koffervolume en met de achterbank omlaag 1.230 liter, precies zoals zijn voorganger. Ook de rest van de cabine is meer dan bruikbaar, zodat je zelfs achterin volwassenen kunt meenemen zonder klagen. Enkel het optionele panoramadak vreet wat hoofdruimte weg.

Varianten

Suzuki biedt zijn nieuwe S-Cross aan in drie uitrustingsniveaus: GL, GL+ en GLX. De GL is daarin dus de basisversie, die ook enkel te combineren valt met de 1.4-liter benzinemotor. De standaarduitrusting is echter op z’n Japans uitgebreid, met meteen adaptieve cruise control, een achteruitrijcamera, verkeersbordherkenning, een rijstrookassistent en 17-inchvelgen. De GL+ voegt daar zaken als licht- en regensensoren, automatische klimaatregeling in twee zones, parkeersensoren rondom en zetelverwarming aan toe en de GLX wordt uitgerust met lederen bekleding, een panoramisch zonnedak en een 360°-parkeercamera.

Prijzen

Ga je momenteel naar de Suzuki-dealer voor een gloednieuwe S-Cross, dan betaal je er minstens 26.199 euro. Voor dat krijg je dus de GL-versie, voorzien van een 1.4-liter mildhybride benzinemotor. De Full Hybrid is pas verkrijgbaar vanaf het uitrustingsniveau GL+, en daarvoor betaal je 31.999 euro.

Op de tweedehandsmarkt vind je nog niet veel exemplaren van de nieuwe Suzuki S-Cross aangezien het model pas eind 2021 gelanceerd werd. Kom je er toch eentje tegen, dan is de prijs nog steeds schappelijk. Licht gebruikte voorbeelden vind je namelijk vanaf zo’n 22.000 euro. De vorige generatie van de SX4 S-Cross kom je vaker tegen, en daar betaal je zo’n 12.000 à 14.000 euro voor een knap exemplaar.

Design

Buitenzijde

Op technisch vlak mag Suzuki dan dicht bij de vorige generatie van de SX4 S-Cross gebleven zijn, dat zou je er van buitenaf niet aan zeggen. Zo pronkt de S-Cross met een volwassener lijnenspel dan ooit, waarbij scherpe lijnen de druilerige snuit van de voorganger helemaal doen vergeten. De nieuwe S-Cross is zelfs zo hoekig vormgegeven dat hij groter overkomt dan hij is, en je hem al snel de term ‘SUV’ zou nageven dan gewoon ‘crossover’. Van de zijkant gezien merk je dan weer dat de vorm van de raampartij eerder die van een opgehoogde hatchback is, terwijl de nieuwe achterlichten een ietwat lompe, onsamenhangende indruk nalaten.

Binnenzijde

De kenner vindt binnenin de nieuwe S-Cross wel een aantal gelijkenissen met de voorganger. Zo zijn heel wat knoppen identiek, is het stuur gelijkaardig en lijken ook de deurpanelen uit een ander tijdperk te komen. Dat betekent dus ook dat het vaak om goedkopere, onaangename materialen gaat, maar dat vergeef je een auto in deze prijsklasse snel. Suzuki heeft namelijk toch at moeite gedaan om er een moderner sausje over te gieten, en dat merk je vooral aan het nieuwe infotainmentscherm. Dat staat tegenwoordig wat hoger om makkelijker bediend te kunnen worden, en bevat ook een gloednieuw besturingssysteem dat een stuk gebruiksvriendelijker is dan voorheen.

Veligheid

Op het moment van schrijven (december 2022) werd de nieuwe Suzuki S-Cross nog niet onderworpen aan de gewoonlijke Euro NCAP-botsproeven. Het is niet zeker of dit wel zal gebeuren, maar de technisch sterk gerelateerde voorganger passeerde er in 2013 wel de revue. Toen haalde die de volle vijf op vijf sterren binnen, al moet wel gezegd dat de veiligheidseisen van de Euro NCAP sindsdien sterk verstrengd zijn. Toch wijst alles erop dat de nieuwe S-Cross geen moeilijkheden zou mogen ondervinden om een goede score te halen, want een botspreventiesysteem, een actieve rijstrookassistent en adaptieve cruise control zijn standaard inbegrepen.

Alternatieven

De Suzuki S-Cross speelt in het B-segment van de SUV’s, en daar vind je tegenwoordig heel wat concurrenten. Zo overtuigt Skoda veel klanten met zijn Kamiq, biedt Peugeot een knappe 2008 aan, heeft Renault zijn Captur nog weten te verbeteren en kan je nog steeds kiezen voor de Dacia Sandero Stepway indien je op zoek bent naar de allergoedkoopste oplossing binnen dit segment. Toyota biedt dan weer de Yaris Cross aan, die eveneens over een extreem zuinige hybride aandrijflijn beschikt.

FAQ

Is de Suzuki S-Cross een goede auto?
Als waar voor je geld je ding is, dan is de Suzuki S-Cross een steengoede keuze. Hij biedt namelijk veel ruimte en comfort tegen een aanvaardbare prijs, en met name de basismotor heeft zijn zuinigheid en zijn betrouwbaarheid al jarenlang bewezen.
Is de Suzuki SX4 S-Cross vierwielaangedreven?
De Suzuki S-Cross krijgt niet standaard vierwielaandrijving mee, al kan je die wel laten toevoegen. Dat kan bij zowel de 1.4-benzinemotor als de 1.5 hybride.

Beoordelingen voor Suzuki SX4 S-Cross

7 Beoordelingen

4,9