Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Suzuki Vitara Hybrid 4x4: Eèn klap, twee vliegen

Wie klein is moet creatief zijn. Net als alle anderen moet Suzuki mini-hybrides uitrollen over heel zijn gamma om de uitstoot omlaag te krijgen. Wat dat geeft konden we testen in de Suzuki Vitara Hybrid 4x4.

Suzuki heeft al enige ervaring met de materie. Je vindt al sinds goed twee jaar een 1,2-liter benzinemotor in de catalogus die ondersteund wordt door een 12 Volt elektrisch systeem. Dat systeem wordt nu iets krachtiger gemaakt en krijgt een upgrade naar 48 Volt. Daarnaast neemt Suzuki ook drastische maatregelen om aan de boetes te ontsnappen die dreigen voor merken die de uitstootnormen in Europa niet halen. Zo zijn de Celerio en de Baleno uit de Europese catalogus verdwenen.

Suzuki Vitara 1-4 Boosterjet Hybrid Brest 4

Facelift

Suzuki heeft begin 2019 zijn Vitara een kleine opfrisbeurt geschonken. Daarbij kregen de lichtblokken een update. Achteraan kiest Suzuki voor led-lichten. De bumpers kregen een nieuw design en er is wat chrome ‘make-up’ bij gekomen. Het resultaat: de Suzuki Vitara ziet er wat chiquer uit, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij zijn leeftijd moeilijk kan camoufleren. Zeker ten opzichte van de jonge concurrentie.

Suzuki Vitara 1-4 Boosterjet Hybrid 11

Ook in het interieur zien we aanpassingen. Suzuki heeft voor meer kwalitatieve materialen gekozen, zowel voor het dashboard als voor de stoelen. Belangrijker nog: Suzuki heeft in bijkomende rijhulpen geïnvesteerd. We zien onder meer de onvermijdelijke dodehoeksensor en de actieve rijvakcorrectie opduiken, verkeersbordherkenning en automatische noodstop voor voetgangers.

Suzuki Vitara 1-4 Boosterjet Hybrid 28

Minder pk, meer Nm

Je kan de mini-hybride Suzuki Vitara herkennen aan het blauwe biesje aan de binnenkant van de lichtblokken. De 1.4 Hybrid is de enige overblijvende motor voor de Vitara. De enige keuze die je nog kan maken als klant is vierwiel- of voorwielaandrijving. Een automaat is momenteel geen optie meer. De benzinemotor kan nu een steuntje krijgen van een elektrische motor met 13,6 pk die naast de alternator plaatsneemt. Een 48 Volt-batterij met een capaciteit van 0,4 kWh voedt die motor. Puur elektrisch rijden doet hij dus niet. Wel verlicht hij het werk van de benzinemotor in sommige omstandigheden. Hierdoor zakt de uitstoot naar 128 g/km voor de 2WD en 140 g/km voor de 4WD (WLTP).

Suzuki Vitara 1-4 Boosterjet Hybrid 20

De overstap naar het mini-hybride systeem kost de Vitara vermogen. Van 140 pk duiken we naar 129 pk. Hierdoor heeft hij meer tijd nodig voor de sprint naar 100 km/u, maar de topsnelheid blijft ongewijzigd. Aan het rijplezier is niet geraakt. Integendeel zelfs, voor dagelijkse rijomstandigheden is het belangrijker dat zijn koppel van 220 Nm naar 235 Nm is gestegen. Een deel hiervan komt van de elektrische motor en is dus meteen beschikbaar. Je voelt dus een instant respons. Voorheen kon de Vitara vooral teren op het feit dat hij een pluimgewicht (ongeveer 1.100 kilogram) was, wat in combinatie met zijn enthousiaste motor voor flink wat fun zorgde. Je mocht er echt de zweep op leggen, hij vroeg niet liever. De mini-hybride voegt slechts 15 kilogram toe, wat maakt dat hij eigenlijk nog leuker is dankzij zijn snellere respons.

Suzuki Vitara 1-4 Boosterjet Hybrid 13

Zuiniger

En het verbruik dan? Je kan natuurlijk geen wonderen verwachten, dit is geen echte hybride. Maar toch: we kwamen uit op een gemiddelde van 6,9 l/100 km. Dat is absoluut geen slecht cijfer voor een compacte SUV op benzine, zeker met vierwielaandrijving zoals hier. We zien dat het goed 1 l/100 km beter is dan wat we eerder in de Suzuki Vitara Allgrip optekenden met de 140 pk sterke 1,4-liter benzine. Niet magisch, maar wel efficiënter dus. Waarmee de Vitara niet alleen zuiniger wordt met de mini-hybride, maar tegelijk ook leuker rijdt.

Suzuki Vitara 1-4 Boosterjet Hybrid 26

Het beste houden we voor het laatst. Suzuki heeft besloten om de kost van het 48 Volt-systeem niet door te rekenen aan zijn klanten. De Vitara Hybrid kost evenveel als de oude 1,4-liter met 140 pk: 22.999 euro met 2WD dus.

Suzuki Vitara 1-4 Boosterjet Hybrid 9

Suzuki Vitara Hybrid 4x4
Motor viercilinder turbobenzine, mini-hybride, 1.373cc
Pk 129 pk bij 5.500 opm
Nm 235 Nm bij 2.000 - 3.000 opm
0-100 km/u 10,2 sec
Top 190 km/u
Verbruik (WLTP) 6,2 l/100 km
Testverbruik 6,9 l/100 km
CO2 140 g/km
Prijs 25.599 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Suzuki Swift 1.0 Boosterjet SVHS – Derde keer, betere keer

Autotests · Suzuki

Test: Suzuki Ignis – Zak-Japanner op Europese smaak

Autotests · Suzuki

Test: Suzuki Vitara 1.6 CNG – De goedkope SUV

Autotests · Suzuki
Ontdek meer