Mitsubishi ASX te koop: tweedehands en nieuw

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX

De Mitsubishi ASX wordt in 2010 gepresenteerd als compacte SUV

De Japanse voertuig- en motorenproducent Mitsubishi was sinds het begin van de jaren '80 op de Europese markten vertegenwoordigd als aanbieder van terreinwagens. Sindsdien hoorde de Mitsubishi Pajero, die op basis van zijn rijeigenschappen vaak ook als utilitair voertuig gebruikt werd, tot de klassiekers onder de offroaders. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Net zoals dit ook het geval was met de pick-up Mitsubishi L200 die sinds 1978 in Azië werd aangeboden. Toen er steeds meer eisen gesteld begonnen te worden aan comfort en uitrusting, gingen de Japanners vanaf eind jaren '90 SUV's ontwikkelen. Dit segment was namelijk in opkomst. Er verscheen een Pajero Sport uitvoering op de markt en kort daarna presenteerde de constructeur de eerste compactere SUV, de Mitsubishi Outlander. Dit model vormde later ook de basis voor zustermodellen van samenwerkingspartner Peugeot. Maar er verscheen nog een compacte SUV, vooral in Europa dachten de Japanners namelijk goede verkoopkansen te hebben met een kleiner en zuiniger model dat als cross-over ook consumenten buiten de klassieke SUV-klantenkring aan moest spreken. De productie van het nieuwe model ging in 2010 in Japan van start, daar kwam hij als Mitsubishi RVR op de markt. Op andere makten gebruikte de producent de bekendheid van de Outlander en bood hij de cross-over aan als Mitsubishi Outlander Sport. In Europa kwam het model vanaf 2010 in de meeste landen als Mitsubishi ASX op de markt.

Vierwiel- of voorwielaandrijving voor de Mitsubishi ASX

Met een lengte van circa 4,30 meter en een wielbasis van 2,67 meter had de 1,77 meter brede Mitsubishi ASX afmetingen die typisch zijn voor zijn klasse. Ook met zijn slechts 1,60 meter hoge carrosserie onderscheidde hij zich van de duidelijk hogere klassieke SUV's van het merk. Bij de vormgeving van de Mitsubishi ASX kozen de Japanners voor de beproefde combinatie van een hoekig silhouet met afgeronde hoeken. Hoewel de Mitsubishi ASX als typische softroader niet over de rijeigenschappen van een echte terreinwagen beschikte, bood de constructeur naast de standaarduitrusting met voorwielaandrijving ook een variant met vierwielaandrijving aan. Deze aandrijving was echter alleen in combinatie met de dieselmotor verkrijgbaar. De producent bood de Mitsubishi ASX in Europa in twee motorversies aan. Beide motoren voldeden aan de Euro5-norm. De 1,8 liter dieselmotor had een prestatievermogen van 110 kW (150 pk) en een gemiddeld brandstofverbruik van 5,5 liter (145 g/km CO2). De benzinemotor had een prestatievermogen van 86 kW (117 pk) en een gecombineerd brandstofverbruik van 5,9 liter (135 g/km CO2).