Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren. Gebruikt u toch liever het oude design? Klik bovenaan het menu om terug te gaan.

Test: Mitsubishi Attrage – Naar Thaise smaak

Elk deel van de wereld heeft zijn eigen voorkeuren. Zeker wat auto’s betreft, is het verschil per werelddeel groot. Denk maar aan de Cadillacs en de Chevy’s uit de USA. Mitsubishi probeert ons nu warm te maken voor een stukje Zuid-Oost Azië, met de Attrage.

De Mitsubishi Attrage rolt van de band in Thailand. Hij is ontworpen en voorbestemd voor deze regio, en laat er sinds 2013 mooie verkoopcijfers optekenen. Zijn missie bij ons: vers bloed in het snel verouderende Europese gamma van Mitsubishi. Wat onthouden we van onze eerste kennismaking? Dat de smaken in Zuid-Oost Azië toch niet overeenstemmen met wat wij mooi vinden in een auto.

Groots

Eens bekomen van de eerste visuele verrassingen, valt op dat de Mitsubishi Attrage groter lijkt dan hij is. Met 4,24 meter is hij 54 centimeter langer dan de Space Star waarop hij is gebaseerd. Hij biedt bovendien 10 centimeter meer wielbasis. Je zou dan denken: fijn, meer plaats achteraan. Wel, het is zelfs beter dan dat. De beenruimte op de achterbank is enorm. Hij voelt zo ruim aan als een Passat. Bovendien houd je met 450 liter nog flink wat koffer over.

Zuinig

Onder de motorkap van de Mitsubishi Attrage treffen we een 1.2 driecilinder benzine aan met 80 pk. Ruim voldoende voor een auto die leeg slechts 930 kilogram weegt. Dat levert niet zozeer een winst op tegen de chronometer, maar wel aan de pomp. Officieel geeft Mitsubishi een gemiddeld verbruik op van 4,9 l/100 km (CO2: 113 gr/km). Op de snelweg kwamen we op 6 liter uit, in de stad op 7 liter. Met start/stop-systeem zou het cijfer zelfs nog beter zijn. Mooie cijfers voor een benzine, die aangeven dat de consument in de Filippijnen even gevoelig is voor de brandstofprijzen als de Europeaan.

Zuinigheid is bovendien niet het enige pluspunt van deze motor. Hij is bijzonder stil. Je moet al heel aandachtig luisteren om het typische geronk van de driecilinder te horen. Voor een keer waren we zelfs zeer te spreken over de traploze automatische versnellingsbak (CVT). Die laat de motor niet onnodig in de toeren draaien en houdt makkelijk 2.500 opm aan als norm, bij 120 km/u. Toyota kan er nog wat van opsteken voor zijn Prius. Daarbij mag je nog een comfortabele ophanging rekenen, en je snapt dat de Attrage een onverwacht hoog rijcomfort haalt.

Het rijgedrag weet minder te verbazen. Het onderstel van de Attrage is niet dat van een Lancer Evo. De voortrein neemt plichtbewust een bocht, maar niet met grote overtuigingskracht. Wanneer het wegdek hobbelt in de bochten, heeft de achtertrein moeite om het koetswerk waardig in toom te houden. Laat ons eerlijk zijn: voor dit type auto is dat ook geen bekommernis. Al begrijpen we nu beter waarom we in het WK rally nog geen Thais talent hebben zien ontluiken.

Exotisch

Hij ziet er uit zoals hij is: een exotische schoonheid. Comfortabel, zuinig en onwaarschijnlijk ruim. Zijn enige probleem: je moet op minstens 14.1140 euro rekenen. Wil je de CVT, dan ben je nog eens 1.000 euro extra kwijt. Hij mag dan wel volledig uitgerust zij, met airco, elektrisch bediende ruiten rondom, radio-cd met MP3-functie en USB,… Maar bij Dacia heb je hetzelfde voor 3.500 euro minder, en die rijdt leuker bovendien. In de keuken krijgt de Aziatische keuken bij ons de voorkeur op de Oost-Europese, achter het stuur is dat niet het geval.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Mitsubishi Eclipse Cross – Wachten op Carlos

Autotests · Mitsubishi

Eerste contact: Mitsubishi Outlander Facelift – Bon, we beginnen opnieuw

Autotests · Mitsubishi

Eerste contact: Mitsubishi Outlander PHEV – Aantal concurrenten? Nul

Autotests · Mitsubishi
Ontdek meer