Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren. Gebruikt u toch liever het oude design? Klik bovenaan het menu om terug te gaan.

Eerste contact: Mitsubishi Outlander Facelift – Bon, we beginnen opnieuw

Ondanks een marginale aanwezigheid in de pers, blijkt Mitsubishi één van de beste leerlingen in de klas dit jaar: 40% meer verkocht in Europa. OK, het merk komt van ver terug, maar het blijft een mooi cijfer. Dat heeft Mitsubishi vooral te danken aan de Outlander PHEV.

De Mitsubishi Outlander PHEV was de eerste plug-in hybride SUV die je kon kopen, en dat heeft Mitsubishi flink wat succes opgebracht. Mitsubishi heeft daarom de Outlander uitgekozen om als eerste model het nieuwe gezicht van het merk te tonen, ere wie ere toekomt.

Details, maar ze zijn belangrijk

Uiterlijk vertaalt die nieuwe identiteit zich in twee gechromeerde stukken die opzichtig langs de bumper en de nieuwe led-lichtblokken lopen. Tussen de lichtblokken loopt ook zo’n chroom band. De nieuwe Mitsubishi Outlander is 4 cm langer geworden (4.695 mm) en zou knapper moeten worden bevonden, iets wat voorheen niet het geval was. En dat geeft Mitsubishi zelf toe.

Het interieur is gestoffeerd met een nieuw lederen stuur, een boordplank met zachte plastics en nieuwe stoelen. Veel details op het eerste gezicht, maar ze jagen de kwaliteitsindruk wel de hoogte in. Zelfs het geluid van de deur die in het slot valt, klinkt beter. Het enige wat nog beter had gekund, was de globale presentatie. Die blijft toch wat sober, zelfs streng, naar onze smaak.

NOx

Bij de mechaniek zijn er nauwelijks wijzigingen te vermelden. Eigenlijk is er zelfs helemaal niets te melden, behalve een daling van de NOx-uitstoot van de 2.2 diesel met 150 pk. Ook de uitstoot en het verbruik van de PHEV gaan nog wat omlaag, wat hem nu een gehomologeerd verbruiksgemiddelde geeft van 1,8 l/100 km en 42 gr/km CO2. Het gaat om goede mechaniek, dus er was geen nood aan daar veel aan te morrelen.

De manier waarop ze tot uiting komen is wel veranderd. Mitsubishi greep in aan de wieltreinen om zijn Outlander dynamischer te maken, wat hem meer kansen moet geven op de veeleisende Europese markt. Een missie die we bijna geslaagd zouden noemen. Daarnaast hebben de ingenieurs nog 30 punten gevonden waarop ze het geluid en de trillingen beter konden wegfilteren. Hier is uitmuntend werk verricht.

Deze facelift is dus vooral een uiterlijke kwestie, maar dat neemt niet weg dat de mechanische vooruitgang ook merkbaar is. Mitsubishi fluistert het, maar de boodschap komt toch duidelijk over: dit is een nieuwe start voor het merk. We kunnen het alleen maar hopen en kijken nu al ongeduldig uit naar de andere producten die nog uit deze filosofie zullen voortvloeien.

De Mitsubishi Outlander 2.0 benzine met 150 pk begint aan 26.990 euro. Reken op 35.590 euro voor de 2.2 diesel en 45.990 euro voor de PHEV.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Mitsubishi Eclipse Cross – Wachten op Carlos

Autotests · Mitsubishi

Test: Mitsubishi Attrage – Naar Thaise smaak

Autotests · Mitsubishi

Eerste contact: Mitsubishi Outlander PHEV – Aantal concurrenten? Nul

Autotests · Mitsubishi
Ontdek meer