Mitsubishi L200: De salopette van Armani

De Mitsubishi L200 is al veertig jaar een vaste waarde onder de pick-ups. Voor zijn zesde generatie ondergaat hij een best radicale transformatie. Dit werkpaard krijgt ineens oog voor design.

Een fruitpers was een fruitpers… tot Philippe Starck zich erover boog en een fruitpers in de vorm van een Kuifje-raket bedacht. Een kurkentrekker was een kurkentrekker, tot Mendini er èèn bedacht in de vorm van een mannetje met een hoed. Idem voor pick-ups, die steeds pick-ups waren: robuust, betrouwbaar en zelfs enigszins brutaal en dominant in het geval van de grote Amerikaanse pick-ups zoals de Ram, Chevrolet of Ford.

Mitsubishi-L200-2020-1280-0f

Anti-Ranger

Ford, juist. Mitsubishi geeft zelf toe dat de vernieuwde kijk op de L200 er vooral gekomen is door het succes dat de Ford Ranger in Europa kent sinds zijn update van 2012. In Europa is hij de onbetwiste nummer 1, met een verkoop die bijna het dubbele bedraagt van de nummer 2. Mitsubishi stelt dat veel te maken heeft met het uiterlijk van de Ranger, die niet alleen professionele klanten charmeert maar ook gezinnen die op zoek zijn naar een fiscaal vriendelijk alternatief voor een SUV. Meteen hebben we de reden waarom de nieuwe Mitsubishi L200 zo radicaal breekt met zijn wat brave voorgangers. Knap, lelijk? Dat maakt u zelf maar uit. Wij vinden hem wel mooi in elk geval. We appreciëren ook Mitsubishi geprobeerd heeft om een werkpaard als de L200 ook echt mooi voor de dag te doen komen.

003 (1)

Anders, maar toch hetzelfde

Uiterlijk zijn de verschillen groot, maar onderhuids blijft de Mitsubishi L200 grotendeels dezelfde. Alleen in het interieur merken we kleine verschillen op. Wel krijgt hij een update wat multimedia betreft en wat rijhulpen betreft. Binnen zijn categorie is hij voorlopig de enige met een dodehoeksensor en een waarschuwing voor zijdelings naderend verkeer bij het achteruitrijden.

001

Om aan de Euro6D-normen te voldoen, vervangt Mitsubishi de 2.5 turbodiesel met 180 pk door een 2.2 met 150 pk. Die komt ofwel met een manuele zesbak, of met zestrapsautomaat (dat waren er slechts vijf voorheen). De 4x4 Smart Select-aandrijving is standaard. Dit is een bijzonder eigenzinnig vierwielaandrijvingssysteem. Het is het enige 4x4-systeem dat niet met een vergrendeling van het middendifferentieel werkt. Hierdoor werkt het ook in winterse omstandigheden op de weg. Maar het blijft wel mogelijk dat differentieel te vergrendelen en de transferbak te gebruiken. Daarnaast kan je ook het differentieel achteraan nog vergrendelen. Hij heeft vier rijmodi voor offroad: gravel, mud/snow, sand en rock. Ook dat is uniek in deze prijsklasse.

003 (2)

Meer Mendini dan Starck

Terwijl de Starck-fruitpers de reputatie heeft om zijn belangrijkste taak niet echt naar behoren uit te voeren, is dat anders bij de Mendini-kurkentrekker. De Mitsubishi L200 laat zich gelukkig inspireren door Mendini. Ondanks zijn design-look, blijft hij een echte pick-up. Dat houdt in dat hij achteraan wat springerig blijft met lege laadbak, maar met 100 kilogram lading is het al heel acceptabel. Ook de isolatie is niet die van een SUV, maar eens op kruissnelheid blijft het lawaai van de diesel binnen de perken. Tot slot nog een pluim voor de nieuwe stoelen, die een knap design hebben maar ook erg comfortabel aanvoelen voor lange ritten.

005

We stelden het hierboven al: de L200 is aangepast aan de Euro6D-normen, en dat laat zich voelen. Zowel de motorsturing als de versnellingsbak zijn in die zin afgesteld, waardoor de 150 pk eerder rustig tot ontplooiing gebracht worden. Maar we verwachten natuurlijk geen spetterende chrono’s van een voertuig dat 1 ton in de bak kan laden en 3,1 ton sleept. Bovendien zien we ook een resultaat op de snelweg, waar hij al tevreden is met iets meer dan 8 l/100 km. Sportief rijden kost iets meer dan 11 l/100 km. En in moeilijk terrein trekt hij zich uitstekend uit de slag.

006 (1)

In afwachting van een basisuitvoering die de komende maanden volgt (Club Cab met vereenvoudigd 4x4-systeem), moet je voor deze stijlvolle maar daarom niet minder praktische pick-up 32.990 euro uittrekken.

008

Mitsubishi L200
Motor viercilinder turbodiesel, 2.268cc
Pk 150 pk bij 3.500 opm
Nm 400 Nm bij 1.750 - 2.250 opm
0-100 km/u N.B.
Top 174 km/u
Verbruik 8,8 l/100 km
Testverbruik 10,1 l/100 km
CO2 231 g/km
Prijs 32.990 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Eerste contact: Mitsubishi Outlander Facelift – Bon, we beginnen opnieuw

Autotests · Mitsubishi

Test: Mitsubishi Attrage – Naar Thaise smaak

Autotests · Mitsubishi

Eerste contact: Mitsubishi Outlander PHEV – Aantal concurrenten? Nul

Autotests · Mitsubishi
Ontdek meer