Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Mitsubishi Outlander AS24 3.jpeg

Mitsubishi Outlander

1 / 4
Mitsubishi Outlander AS24 3.jpeg
Mitsubishi Outlander AS24 4.jpeg
Mitsubishi Outlander AS24 1.jpeg
Mitsubishi Outlander AS24 2.jpeg

Sterke punten

  • Veel ruimte
  • Ruige uitstraling
  • Ook als plug-inhybride

Zwakke punten

  • Veel ruimte
  • Ruige uitstraling
  • Ook als plug-inhybride

Mitsubishi Outlander Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mitsubishi Outlander, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.7 - 13.3s
Maximumsnelheid:170 - 220 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):40 - 240 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.7 - 10.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4545 x 1750 x 1620 mm
Portieren:5
Kofferruimte:124 - 1754 liter
Aanhangergewicht:460 - 720 kg

De bestverkochte Mitsubishi is een SUV

Mitsubishi slaat de nagel op zijn kop met de derde generatie van de Outlander. De SUV krijgt eindelijk een vorm die de Europese koper aanspreekt, maar nog belangrijker: hij wordt massaal aangekocht om zijn belastingvriendelijke plug-inhybride aandrijflijn. Natuurlijk kon je hem ook nog krijgen met benzine- en dieselmotoren.

Interesse in een Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander tweedehands auto
Mitsubishi Outlander nieuwe auto
Mitsubishi Outlander dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • In zijn eerste twee generaties mag de Outlander er dan wat druilerig uitgezien hebben, maar de derde generatie maakt daar meteen komaf mee. De Mitsubishi ziet eruit als een echte SUV, die een ruig karakter met een luxueuze uitstraling weet te combineren.

  • Dat ruige beperkt zich niet tot de looks, want de meeste motorisaties beschikten over vierwielaandrijving. Daarmee stond de Outlander ook echt zijn mannetje op onverhard terrein.

  • De meeste kopers kochten hem echter niet om ermee van de baan te gaan, maar wel om er hun gezin in te vervoeren. Dat lukte zelfs voor de grotere gezinnen, want de Outlander was verkrijgbaar met zeven zitplaatsen.

  • Zakelijke kopers kozen echter massaal voor de Outlander PHEV, de competente plug-inhybride versie. Die pronkte dan ook met een elektrisch rijbereik van zo’n 50 kilometer en een CO2-uitstoot van amper 46 g/km.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Outlander PHEV verworf de grootste naamsbekendheid doorheen zijn carrière. Toch kon je de Mitsubishi ook krijgen met traditionele benzine- en dieselmotoren en de keuze uit voor- of vierwielaandrijving.

Zo stond er één benzinemotor in het Outlander-gamma, en dat was een 2.0-liter viercilinderblok met 150 pk. Die stuurde zijn vermogen ofwel naar de voorwielen ofwel naar de vier wielen langs een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een traploze CVT-automaat. Daarnaast kon je de auto ook bestellen met een 2.2-liter viercilinder dieselmotor met eveneens 150 pk, die gekoppeld werd aan een manuele zesversnellingsbak of zestraps automaat. Ook hier was er de keuze uit voorwiel- of vierwielaandrijving.

Die plug-inhybride is zowat de belangrijkste reden waarom de Outlander in Europa zo populair werd, want de aandrijflijn was best competent voor zijn tijd. Aanvankelijk combineerde die een 2.0-liter benzinemotor met twee elektromotoren, die hun stroom haalden uit een 12 kWh-accu. In die opstelling beschikte de Outlander over 200 pk en bood hij een elektrische actieradius van 52 kilometer (NEDC). Bij de facelift van 2018 werd de Outlander PHEV uitgerust met een nieuwe, zuinigere 2.4-litermotor en steeg het vermogen van de achterste elektromotor van 82 naar 95 pk, waardoor de auto alles samen 239 pk produceerde. De accu werd eveneens vergroot naar 13,4 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik van 54 kilometer (NEDC).

Afmetingen

De Mitsubishi Outlander bevindt zich in het C-segment van de SUV’s, maar dan wel aan het grotere uiteinde van dat segment. Zo meet hij 4,7 meter in de lengte, 1,8 meter in de breedte en 1,71 meter in de hoogte. Daarmee is hij vooral aanzienlijk langer dan concurrenten als de Volkswagen Tiguan of Peugeot 3008, en komt hij eerder in de buurt van grotere modellen als de Skoda Kodiaq of Peugeot 5008 – beide zevenzitters.

Die afmetingen liegen er dan ook niet om: de Outlander is een ruime auto binnenin. Zo kan je ook deze SUV bestellen met zeven zitplaatsen, zolang je niet voor de plug-inhybride kiest. Daar wordt de ruimte onder de koffervloer namelijk ingenomen door de accu’s en de achterste elektromotor, waardoor kiezen voor de twee extra zitplaatsen niet mogelijk is. Die plug-inhybride aandrijflijn vreet ook wat koffervolume weg ten opzichte van een vijfzits Outlander met benzine- of dieselmotor. Zo biedt de SUV standaard 550 liter kofferruimte, maar zakt dat naar 463 liter bij de PHEV.

Varianten

De Mitsubishi Outlander was in België ons verkrijgbaar van zijn lancering in 2012 tot het terugtrekken van Mitsubishi op de Europese markt in 2021. Elders wordt de auto echter nog steeds aangeboden en dus ook geproduceerd. De Outlander gaat dus al opmerkelijk lang mee, en kreeg dan ook meerdere facelifts doorheen zijn carrière. De eerste vond plaats in 2015, waarbij de nogal afgeronde, brave snuit en de heldere achterlichten plaats moesten maken voor stoerdere, scherpere lijnen en conventionele lichtunits. De tweede facelift in 2018 was subtieler van aard, en beperkte zich tot een licht gewijzigde grille en hertekende bumpers. Bij die laatste facelift werd de Outlander PHEV ook de enige verkrijgbare versie op onze markt.

Prijzen

De Mitsubishi Outlander is niet meer verkrijgbaar in België. Indien je er eentje wil, ben je dus aangewezen op de tweedehandsmarkt. Daar variëren de prijzen sterk afhankelijk van het bouwjaar en de aandrijflijn. Zo betaal je voor een vroege diesel met flink wat kilometers nog geen 10.000 euro, maar loopt de prijs van een licht gebruikte Outlander plug-inhybride soms op tot bijna 40.000 euro.

Design

Buitenzijde

De Mitsubishi Outlander is op tenminste één manier als een goede wijn, want het model heeft flink moeten rijpen. Zo waren de eerste twee generaties ietwat onsamenhangend vormgegeven, en dat gold ook bij de lancering van generatie drie. Daar bracht de eerste facelift, in 2015, echter radicaal verandering in, want plots zag de Outlander eruit als een budgetvriendelijke luxe-SUV. Dat dankte hij aan een grotere, hoekiger gelijnde grille, moderne koplampen en een hertekende achterzijde met neutralere, rode verlichting. De tweede facelift zette de puntjes op de ‘i’ met nog dynamischer bumperwerk en alweer een licht andere grille.

Binnenzijde

Binnenin veranderde er door de jaren heen minder. Zo kreeg de Outlander tijdens zijn twee facelifts wel een ander stuurwiel, een paar andere materialen en een ander infotainmentsysteem, maar het geheel bleef herkenbaar. Daar miste Mitsubishi in zekere zin wat kansen, want in geen enkel modeljaar komt de cabine van de Outlander daardoor over als verfijnd. De materialen zijn van de budgetvriendelijke soort, en dat merk je ook aan de ouderwetse knoppen en het omslachtige infotainmentsysteem. Alles voelt echter wel aan alsof het voor de eeuwigheid gebouwd is, dus ga er maar vanuit dat er niet snel zaken zullen breken binnenin je Outlander.

Veiligheid

Bij zijn lancering in 2012 bleek de Mitsubishi Outlander een zeer veilige auto. Zo haalde hij de topscore van vijf op vijf sterren bij zijn Euro NCAP-botsproeven, met 94 op 100 punten voor veiligheid van inzittenden. Die opmerkelijk hoge score dankte het model aan onder meer de standaard aanwezigheid van knie-airbags, wat destijds nog niet evident was.

Alternatieven

Was je destijds geïnteresseerd in een Mitsubishi Outlander, dan zal een Toyota RAV4, Hyundai Santa Fe of Kia Sorento van die tijd je misschien ook interesseren. Uit Europese hoek was er vooral concurrentie van de Peugeot 5008, Skoda Kodiaq en Volkswagen Tiguan AllSpace.

FAQ

Is een Mitsubishi Outlander betrouwbaar?
De Mitsubishi Outlander heeft zich door de jaren heen bewezen als een betrouwbare auto. Zelfs de complexe plug-inhybride aandrijflijn vertoont weinig grote problemen. Let er bij vroege hybride-exemplaren wel op dat de terugroepactie van 2014 uitgevoerd is, want die betrof een accuprobleem.
Biedt de Mitubishi Outlander minder kofferruimte als plug-inhybride?
Omdat de accu en achterste elektromotor deels onder de koffervloer schuilen, is er minder kofferruimte in een Outlander PHEV. Die biedt 463 liter ten opzichte van de gewoonlijke 550 liter. Om diezelfde reden is de plug-inhybride ook niet verkrijgbaar als zevenzitter.

Beoordelingen voor Mitsubishi Outlander

28 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Speciaal