Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Is de Peugeot 5008 facelift méér dan een facelift?

Peugeot 5008

1 / 3
Is de Peugeot 5008 facelift méér dan een facelift?
PEUGEOT 5008 2009RC 004 0 (1)
PEUGEOT 5008 2009STYP 033 (1)

Sterke punten

Veel comfort Prachtig interieur Ruimte voor zeven

Zwakke punten

Zitpositie vraagt gewenning Weinig rijdynamiek Geen plug-inhybrides

Peugeot 5008 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot 5008, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

MPV-ruimte in SUV-vorm

Na een eerste generatie die de vorm van een MPV aannam, kiest de Peugeot 5008 in 2017 finaal de hoogpotige kaart. In zijn tweede generatie wordt het model een echte lifestyle-SUV, met een dynamisch uiterlijk en vooral een klassevol interieur.

Interesse in een Peugeot 5008

Peugeot 5008 tweedehands auto
Peugeot 5008 nieuwe auto
Peugeot 5008 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De nieuwe Peugeot 5008 is een verademing om naar te kijken – vooral in vergelijking met zijn eerste generatie. Tegenwoordig neemt hij de vorm aan van een stoere SUV, gemengd met de typische, dynamische accenten van het moderne Peugeot.

  • Hoe stoer zijn buitenzijde is, zo elegant is het interieur van de nieuwe 5008. De zitpositie met het lage, kleine stuurtje mag dan niet voor iedereen zijn, maar over het design valt niet te twisten.

  • Dat interieur ziet er niet alleen knap uit, maar biedt ook heel wat ruimte. Met de derde zitrij op z’n plek vind je er genoeg plaats voor zeven personen.

  • Ook tijdens het rijden wordt duidelijk dat deze Peugeot wil meespelen met de grote jongens: de 5008 overtuigt met zijn zachte maar toch gebalanceerde comfort.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Peugeot 5008 is het grote broertje van de 3008, en neemt dan ook een deel van zijn motorenpallet over. De fiscaal en ecologisch interessante plug-inhybrides blijven echter voorbehouden voor het compactere model, waardoor het aanbod bij de 5008 enigszins beperkt is.

Zo kan je de Peugeot 5008 momenteel met slechts één benzinemotor bestellen. Die gaat door het leven als PureTech 130, en bestaat uit een 1.2-liter driecilindermotor die 130 pk naar de voorwielen stuurt. Dat gebeurt ofwel langs een handgeschakelde zesversnellingsbak, ofwel langs een achttraps automaat. Voordien kon je de 5008 ook bestellen met een 1.6-litermotor en 165 of 180 pk, maar die zijn niet meer verkrijgbaar.

De dieselmotoren zijn evenmin talrijk: ook hier valt er slechts eentje te kiezen met eveneens 130 pk. Die BlueTech 130 krijgt een 1.5-liter viercilindermotor in het vooronder, en stuurt zijn vermogen naar de voorwielen langs een achttraps automaat. Dat was ooit anders, want tot 2018 kon je de 5008 bestellen met een 1.6-liter dieselmotor en 120 pk, of met een 2.0-literblok dat ofwel 150, ofwel 180 pk produceerde. Die hebben dus allemaal plaats gemaakt voor de nieuwe 1.5.

Afmetingen

De Peugeot 5008 mag er dan op het eerste gezicht identiek uitzien aan een 3008, hij is toch flink wat groter. De breedte blijft identiek met 1,91 meter, maar de 5008 meet 4,64 meter in de lengte waarmee hij bijna 20 centimeter langer is dan zijn kleine broer. Die extra lengte kruipt vooral in de wielbasis, waardoor de binnenruimte enorm groeit.

Dat resulteert in combinatie met zijn voorwielaangedreven platform in een erg ruime cabine. Zo zit je zowel voor- als achterin riant, en kan je nog twee extra stoeltjes uit de koffervloer toveren om plaats te bieden aan zeven personen. Doe je dat niet, dan is er flink wat bagageruimte voorzien. Zo vind je een koffer van 780 liter achter de tweede zitrij.

Uitvoeringen

Peugeot biedt de 5008 aan in de uitrustingsniveaus Active, Allure en GT. Ondanks het feit dat de Active de goedkoopste versie is, krijgt die toch al een knappe basisuitrusting mee. Zo zijn 17-inchvelgen, een 8-inch multimediascherm, cruise control en zelfs Peugeots i-Cockpit met digitaal bestuurdersdisplay standaard inbegrepen. De Allure maakt daar 18-inchvelgen van en voegt onder andere LED-verlichting en een handenvrije start en instap toe. De GT is de topversie, en die giet een sportiever sausje over het model.

Prijzen

Je kan voor een nieuwe Peugeot 5008 langs bij de dealer vanaf 39.045 euro. Voor die prijs krijg je een exemplaar in Active-uitrusting, met een 1.2-liter benzinemotor goed voor 130 pk. Voor de dieselmotor ben je meteen wat meer kwijt, deels omdat die standaard gekoppeld wordt aan een automatische versnellingsbak. Zo betaal je tenminste 43.745 euro voor een Active op diesel.

Zoek je tweedehands naar een Peugeot 5008 van de huidige generatie, dan geef je aanzienlijk minder uit. Vanaf zo’n 20.000 euro vind je al vroege exemplaren, waarvan hun dieselmotoren vaak al heel wat kilometers gelopen hebben. Heb je daarentegen je zinnen gezet op een jonger model van na de facelift (2021), dan mag je rekenen op zo’n 30.000 euro.

Design

Buitenzijde

Vergelijk je de nieuwe Peugeot 5008 met zijn voorganger, dan kon het verschil niet groter zijn. Peugeot heeft dus grote stappen gezet in de aanloop naar de tweede generatie, waarbij ze resoluut gekozen hebben voor de SUV-stijl. Zo heeft de auto een lange, platte motorkap en een hoogpotige houding. Die combineren de Fransen met hun intussen iconisch geworden, sportieve design. Zo krijgt de auto LED-achterlichten die verwerkt zitten in een doorlopende balk, en pronken voorop de topversies twee stoere LED-slagtanden.

Binnenzijde

Binnenin is de nieuwe 5008 niet minder indrukwekkend. Waar we vroeger nog saaie interieurs met vaak goedkope plastics gewend waren van Peugeot, mag deze SUV pronken met een futuristisch ontworpen cabine die retro-textieltjes combineert in een huiselijke, zachte stijl. Ook hier monteren de Fransen hun piepkleine, hoekige stuurtje zo laag dat de tellereenheid niet erdoor maar erboven bekeken dient te worden. Dit vraagt wat gewenning, maar draagt wel weer bij tot het dynamische gevoel van de 5008.

Veiligheid

De Peugeot 5008 scoort goed op vlak van passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen. Zo zijn er niet alleen voldoende airbags aanwezig, maar krijgt de auto ook standaard een (op camera gebaseerde) noodremassistent en een rijstrookwaarschuwing mee. Daardoor haalde de 5008 – naar analogie met de 3008 – bij zijn laatste Euro NCAP-crashtests de topscore van vijf op vijf sterren mee, al moet daarbij gezegd worden dat die wel al in 2016 plaatsvonden. Euro NCAP past zijn criteria jaarlijks aan, waardoor een score van vele jaren geleden vaak minder relevant is.

Alternatieven

De Peugeot 5008 neemt een interessante positie in als één van de weinige zevenzits-SUV’s. Daardoor is zijn concurrentie een stuk beperkter dan die van zijn kleine broertje, de 3008. Zo moet je al op zoek gaan naar iets als een Skoda Kodiaq of Seat Tarraco om een Europees alternatief te vinden. Uit Koreaanse hoek komen dan weer de Kia Sorento en Hyundai Santa Fe. Mag het wat duurder zijn, dan kan je bij de Mercedes GLB terecht terwijl de Dacia Jogger momenteel de goedkoopste zevenzitter is.

Beoordelingen voor Peugeot 5008

20 Beoordelingen

4,4