Peugeot 807 te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot 807

Peugeot 807

In samenwerking met Fiat ontwikkelt Peugeot de grote sedan Peugeot 807

Over de redenen waarom autoconcern Peugeot-Citroën begin jaren '80 zijn samenwerking met de kleine Franse autofabrikant Matra Automobile beëindigde, kan alleen maar gespeculeerd worden. Misschien achtten de concernstrategen de met kunststofcarrosserieën experimenterende Matra-ingenieurs niet in staat om de in deze tijd door hen bedachte grote sedan tot een economisch succes te maken. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Dit was echter een vergissing die Peugeot tien jaar ontwikkelingsvoorsprong zou kosten. Want toen Matra met de nieuwe partner Renault in 1984 de Renault Espace als Europa's eerste gezins-MPV op de markt bracht, had concurrent Peugeot niks gelijkwaardigs te bieden. Pas nadat de Renault Espace had laten zien dat hij in staat was om een gat in de markt op te vullen kwam Peugeot er achteraan en begon Peugeot met Fiat aan het project Eurovan. Dit project moest een gezamenlijke grote sedan voor de merken Peugeot, Citroën, Fiat en Lancia ontwikkelen. In 1994 was de Eurovan dan eindelijk klaar voor de markt. Hij werd in Frankrijk geproduceerd en in vrijwel identieke versies als Fiat Ulysse, Lancia Zeta en Citroën Evasion op de markt gebracht. Bij producent Peugeot kwam de grote sedan aanvankelijk onder de bouwseriebenaming Peugeot 806 in de handel. De vanaf 2002 geproduceerde tweede generatie van de Eurovan werd vervolgens als Peugeot 807 gepresenteerd.

Een variabel zitplaatsaanbod voor maximaal acht passagiers in de Peugeot 807

Met zijn steile panoramavoorruit en de korte, wigvormige voorkant kwam de Peugeot 807 op het eerste gezicht over als een licht gewijzigde uitvoering van de Renault Espace uit de late jaren '80. Een origineel design, zo dachten de ontwerpers, speelt voor de beoogde doelgroep een minder grote rol dan het plaatsaanbod. En in dit opzicht lag de Peugeot 806 al voor op de Renault Espace: hij was namelijk zo'n twintig centimeter langer. Deze extra ruimte werd gebruikt om in de 4,46 meter lange carrosserie acht zitplaatsen onder te brengen; één zitplaats meer dan in het concurrentiemodel. De verder ontwikkelde Peugeot 807 breidde het plaatsvoordeel uit en kreeg een gemoderniseerde carrosserie met een lengte van voortaan 4,72 meter en een nieuw vormgegeven interieur met centraal geplaatste boordinstrumenten. Net als zijn voorganger werd ook de Peugeot 807 met twee zijdelingse schuifdeuren uitgerust. Deze moesten de toegang tot het passagiersgedeelte met vijf tot acht losse zitplaatsen makkelijker maken.

De motoren van de Peugeot 807

De Peugeot 807 verscheen in 2002 allereerst in twee benzinemodellen. De 2,0 liter versie beschikte over een prestatievermogen van 103 kW (140 pk) en het 2,2 liter model over 116 kW (158 pk). In 2003 verscheen het V6-topmodel met een cilinderinhoud van 3,0 liter, deze gaf de Peugeot 807 een prestatievermogen van 150 kW (204 pk). Als benzinemodel was de Peugeot 807 allereerst verkrijgbaar in een 2,0 liter variant met 80 kW (109 pk). Deze werd in 2007 vervangen door een motor met 88 kW (120 pk) voor het goedkoopste dieselmodel. Tot 2006 was er ook een motor met een cilinderinhoud van 2,2 liter in de collectie opgenomen, deze had een prestatievermogen van 94 kW (128 pk). Als nieuw topmodel werd er vanaf 2008 een biturbo-motor met 125 kW (170 pk) aangeboden. Alle dieselmotoren waren vanaf het begin van de productie met een roetfilter uitgerust en voldeden vanaf 2006 aan de Euro4-norm.