Peugeot 307 te koop: tweedehands en nieuw

Peugeot 307

Peugeot 307

Peugeot 307: Europese Auto van het Jaar 2002

De Peugeot 307 werd in 2000 geïntroduceerd als opvolger van de 306 in de compacte klasse. hatchback, cabrio en stationwagon hebben allemaal het futuristische, maar toch aan de Peugeot-lijn trouw gebleven design, de hoogwaardige uitrusting en het standaard voorhanden veiligheidssysteem. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Peugeot 307 - Carrosserievorm

Peugeot 307 - Carrosseriekleur

Peugeot 307 - Actueel aanbod

Peugeot 307 -

De Peugeot 307 is een klein familievoertuig. De auto wordt gebouwd door het Franse Peugeot tussen 2001 en 2007, wanneer hij in de meeste landen opgevolgd wordt door de Peugeot 308. Zelf is de 307 de opvolger van de Peugeot 306, stopgezet in 2002. In datzelfde jaar, 2002, wordt hij meteen uitgeroepen tot Europese Auto van het Jaar. Na de stopzetting van 2007 wordt hij wel nog een tijd gebouwd in China, van waaruit hij ook nog aangeboden wordt in een aantal Zuid-Amerikaanse landen. Dat duurt tot in 2014.

De Peugeot 307 technisch bekeken

De Peugeot 307 wordt gepresenteerd via het 307 Prométhée prototype. Dat gebeurt op de Mondial de l’Automobile van 2000. Het hatchback basismodel wordt geïntroduceerd op Europese markten op 26 april 2011, als opvolger van de 306. Hij wordt ook verkocht in Australië, Nieuw Zeeland, Azië en Mexico (de 1.6 en 2.0 benzineversies). In Brazilië verschijnen ondertussen de 1.6 en een 2.0 flex motor, die ook op gas of ethanol rijdt.

De 307 wordt gebouwd op een herwerkte versie van het 306 platform. Dat is ook terug te vinden in de Citroën Xsara en de Citroën ZX uit 1991. Het platform is nu overal langer dan bij de 306.

Qua stijl wordt ondertussen vooral gekeken naar de Peugeots 206 en 607. Ook de Pininfarina elementen uit de Peugeots 205 en 406 krijgen aandacht. Opvallend is vooral de hoogte van het voertuig. De 307 is namelijk 1510 mm hoog, wat pal in het midden van zijn autosegment ligt. Zo ligt hij perfect tussen de kleine familievoertuigen (140050 mm) en de compacte Multi-Purpose Vehicles (MPV’s, 160050 mm). Daarom zien sommigen de 307 ook wel als een laag en compact MPV, eerder dan als een hoog en compact familievoertuig.

De nieuwe generatie Peugeot 307

In Europa kent de Peugeot 307 geen tweede generatie, maar wordt hij onmiddellijk opgevolgd door de 308. In juni 2005 wordt eerst wel nog een facelift doorgevoerd. Die moet de stroom aan nieuwe concurrenten sinds de lancering van de 307 in 2001 overbruggen. Hiervoor wordt de voorkant lichtjes herzien. Er komen nieuwe koplampen en een nieuwe motorkap. De typische Peugeot gril (tussen de koplampen) verdwijnt en er komt een nieuwe voorbumper. Zo past de 307 ineens ook beter in de nieuwe huisstijl, waarbij de nieuwe gril gedomineerd wordt door een groter luchtgat, geïntroduceerd in de 407.

Twee jaar later, op 5 juni 2007, wordt vervolgens de 308 gepresenteerd (Project T7), het eerste van de Peugeot X08 modellen. In 2014 wordt ook de tweede generatie van dit voertuig de Europese Auto van het Jaar.

Peugeot 307 modellen en prijsklassen

De Peugeot 307 verschijnt als hatchback met 3 of 5 deuren. In juni 2002 wordt de reeks nog uitgebreid met een stationwagon, de 307 SW. Die heeft optioneel een derde, te verwijderen zitrij en vangt zo het gebrek aan 307 MPV op. (Ter vergelijking bouwt Citroën wel een MPV van zijn Xsara, de Xsara Picasso.) In tegenstelling tot vorige modellen krijgt de 307 geen sedan variant, tenzij in de opkomende markten van China en Zuid-Amerika. In augustus 2003 verschijnt wel nog de 307 CC, een cabrio.

Tot de benzinemodellen behoren ondertussen de 1.4 TU3 I4 van 75 PS, de 1.4 ET3 I4 van 90 PS, de 1.6 TU5 I4 van 110 PS, de 2.0 EW10 16V I4 van 140 PS, de 2.0 EW10 16V I4 van 140 PS en de 2.0 EW10 16V I4 van 177 PS. De dieselmodellen zijn de 1.4 HDi 70 HP, de 1.6 DV6 HDi diesel I4 van 90–110 PS, de 2.0 DW10 HDi diesel I4 van 136 PS en de 2.0 HDI van 90 PS.

In januari 2006 verschijnt verder nog een hybride prototype van de 307. Deze versie combineert een dieselmotor met een elektrische motor. Hij verbruikt 3,4 liter per 100 km. Het voertuig wordt verwacht in 2010, maar tegen die tijd heeft de 308 de 307 meestal al vervangen. Zo wordt de hybride 307 uiteindelijk nooit gelanceerd. Wel wordt tegelijkertijd de Citroën C4 Hybride HDi aangekondigd.

Tot slot is hier ook nog de Peugeot 307 WRC een vermelding waard. Dat is de competitieversie van de 307, een zogenaamde World Rally Car gebaseerd op de 307 CC cabrio. Het is de vervanger van de succesvolle 206 WRC. Hij verschijnt in het seizoen 2004. Jammer genoeg wordt zijn bijnaam daar al snel The Flying Frog (De Vliegende Kikker) of The Whale (De Walvis). Het voertuig wordt aanvankelijk namelijk geplaagd door problemen met de transmissie. Nochtans zal de 307 WRC nog 3 kampioenschappen op zijn naam schrijven: de Finse Neste Rally’s van 2004 en 2005, en de Rally Japan van 2005.

Beoordelingen voor Peugeot 307

128 Beoordelingen

4,4

Technische gegevens van de Peugeot 307

Overzicht van de technische gegevens, zoals verbruik, pk, afmetingen en gewicht

Toon technische gegevens