Citroen Grand C4 Picasso te koop: tweedehands en nieuw

Citroen Grand C4 Picasso

Citroen Grand C4 Picasso

De Grand C4 Picasso is de eerste zevenzitter van Citroën

Terwijl de Franse autofabrikant Renault met de Espace al midden jaren Â'80 de eerste Europese grote sedans op de markt bracht, nam concurrent Citroën lang de tijd om een tegenhanger te ontwikkelen. Pas in 2006 presenteerde Citroën met de Grand C4 Picasso een eigen grote gezins-MPV met zeven zitplaatsen, die een jaar later naast de vijfzits-versie C4 Picasso in opvolging van de Citroën Xsara Picasso in de collectie werd opgenomen. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

De Grand C4 Picasso is de eerste zevenzitter van Citroën

Terwijl de Franse autofabrikant Renault met de Espace al midden jaren ’80 de eerste Europese grote sedans op de markt bracht, nam concurrent Citroën lang de tijd om een tegenhanger te ontwikkelen. Pas in 2006 presenteerde Citroën met de Grand C4 Picasso een eigen grote gezins-MPV met zeven zitplaatsen, die een jaar later naast de vijfzits-versie C4 Picasso in opvolging van de Citroën Xsara Picasso in de collectie werd opgenomen. De gewonnen ruimte bij de Grand C4 Picasso werd bereikt door de uitlopende achterkant die typisch is voor MPV’s. Hierdoor kreeg het model vergeleken met de vijfzitter C4 Picasso met de ronde achterkant de typische carrosserievorm van een grote sedan.

Grote glazen oppervlakken voor een groots ruimtegevoel en beter rijden

VisioVan, zo noemde de fabrikant de Grand Picasso uit modelserie C4 en dat was geen loze kreet uit de marketingtaal. In vergelijking met traditionele voorruiten verdubbelde het blikveld van de bestuurder en bijrijder zich dankzij de tot in de dakconstructie omhoog getrokken voorruit. Dit moest voor een groots interieurgevoel zorgen en tegelijkertijd het rangeren van de 4,60 meter lange auto vergemakkelijken. Het nadeel van de grote glazen oppervlakken: bij intensief zonlicht kreeg de volgens de fabrikant extra hierop aangepaste airconditioning het alsnog zwaar te verduren.

Zeven enkele zitplaatsen en tot 1951 liter laadruimtevolume

In het interieur van de Citroën Grand C4 Picasso stonden zeven enkele zitplaatsen voor de passagiers ter beschikking. De twee laatste rijen met zitplaatsen konden variabel neergeklapt worden en vergrootten de kofferruimte tot 1951 liter. Wanneer de derde rij met zitplaatsen neergeklapt werd leverde dit de Citroën Grand C4 Picasso dan nog 576 liter laadvolume op. Ter vergelijking: de kleine C4 Picasso met een totale lengte van 4,46 meter had een maximaal laadvolume van 1734 liter en 500 liter bij een normale achterbankpositie.

De benzinemodellen van de Citroën Grand C4 Picasso

Bij de ontwikkeling van de in het model Grand C4 Picasso gebruikte benzinemotoren werkten de Fransen samen met de Duitse autofabrikant BMW. Als resultaat van deze samenwerking ontstonden drie motortypes met een cilinderinhoud van 1,6 liter, die met verschillende soorten versnellingsbakken gecombineerd waren:? Met de handschakeling met vijf versnellingen beschikte de gezins-MPV over een aandrijving met 88 kW (120 pk), waarmee de grote sedan een snelheid tot 186 km/u haalde en gemiddeld 7,5 liter Super consumeerde (177 g/km CO2).? Als middelste model met een automatische versnellingsbak was er een turbomotor met 103 kW (140 pk), waarmee de Citroën C4 Grand Picasso tot 192 km/u haalde. Het verbruik was volgens Citroën gemiddeld 8,5 liter Super (200 g/km CO2).? Er was ook een turbomotor met een prestatievermogen van 110 kW (150 pk) in de collectie opgenomen, deze werd gecombineerd met de elektronisch gestuurde zesversnellingsbak EGS. Deze verbruikte gemiddeld 7,4 liter (176 g/km CO2).

De dieselversie van de Citroën Grand C4 Picasso

Uitgerust met commonrail dieselmotoren en roetfilters werd de Citroën Grand C4 Picasso in vier versies als viercilinder met een cilinderinhoud tussen 1,6 en 2,0 liter aangeboden. Deze waren met drie verschillende versnellingsbakken verbonden:? De handschakeling was verkrijgbaar in combinatie met het goedkoopste model met een prestatievermogen van 80 kW (109 pk) evenals met de grootste dieselmotor, die met een cilinderinhoud van 2,0 liter een prestatievermogen van 110 kW (150 pk) had. De grote diesel voldeed al aan de Euro 5-norm en verbruikte gemiddeld 5,9 liter diesel per honderd kilometer (154 g/km CO2).? De elektronisch gestuurde EGS-versnellingsbak was als 80 kW (109 pk) versie met een gecombineerd verbruik van 5,4 liter (142 g/km CO2) en in de 100 kW (136 pk) variant met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,0 liter diesel (157 g/km CO2) in de collectie opgenomen.? De automatische versnellingsbak was samen met een 100 kW (136 pk) motor verkrijgbaar, die in deze uitvoering gemiddeld 7,4 liter diesel verbruikte (195 g/km CO2).