Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Picasso 4.jpg

Citroen C3 Picasso

1 / 4
Picasso 4.jpg
Picasso 1.jpg
Picasso 2.jpg
Picasso 3.jpg

Sterke punten

  • Ruim interieur
  • Multifunctioneel
  • Zuinige motoren

Zwakke punten

  • Geen zesversnellingsbak
  • ESP als optie
  • Sobere basisversie

Citroen C3 Picasso Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Citroen C3 Picasso, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:10.7 - 14.7s
Maximumsnelheid:172 - 188 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):101 - 149 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.9 - 6.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4078 x 1730 x 1621 mm
Portieren:5
Kofferruimte:350 - 1506 liter
Aanhangergewicht:387 - 489 kg

Midi-MPV met familiegezicht

De Citroën C3 Picasso moest vooral een antwoord bieden op de immer populairder wordende mini-mpv’s van de concurrentie, genre Renault Modus. Hij kreeg daarvoor een aantrekkelijk getekend koetswerk dat herinneringen opriep aan het Type H-busje en ook familietrekken deelde met de Berlingo.

Interesse in een Citroen C3 Picasso

Citroen C3 Picasso tweedehands auto
Citroen C3 Picasso nieuwe auto
Citroen C3 Picasso dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Citroën C3 Picasso is vooral een multifunctionele auto met een ruim interieur. De achterbank is in een wip neer te klappen en dan ontstaat een vlakke laadvloer zonder tildrempel.

  • Wie graag wat hoger zit, vindt in de C3 Picasso de ideale zitpositie. Dat maakt ook instappen makkelijk, mede dankzij de breed openende voorportieren.

  • Met zijn overzichtelijke afmetingen heeft de chauffeur geen moeite om de hoeken van het koetswerk in te schatten. Dat geldt ook achteraan, waar de achterruit precies toont waar de grens van de auto ligt.

  • De C3 profiteerde van het palet herwerkte motoren dat PSA op het schap had liggen. Die blonken vooral uit in zuinigheid en zeker met de bescheiden diesel kom je makkelijk in 1 ruk 1.200 kilometer afleggen.

Belangrijke gegevens

Motoren

De C3 Picasso werd op een grondig herwerkt chassis van de Peugeot 207 gebouwd, en dat merk je in zekere zin aan de motoren.

PSA leverde in zijn laatste twee bouwjaren nog slechts twee motoren: één op benzine en één op diesel. De dieselmotor (Blue HDi) was een 1.6-liter viercilinder met 98 pk, die met zijn CO2-uitstoot van 100 gram beantwoordde aan de Euro 6-norm en gemiddeld amper 3,8 liter verbruikte. Hij vooraan dwars ingebouwd. De PureTech-benzine was 1.2 liter groot en 110 pk sterk, en lustte 5 liter benzine per 100 km.

Afmetingen

De PureTech-benzine woog 1.205 kilogram en de diesel was 35 kilo zwaarder. De auto mocht 555 kilogram maximaal laden en daarvan mocht 60 kilogram op het dak. Hij was 4,1 meter lang, 1,77 meter breed en 1,67 meter hoog, met een wielbasis van 2,54 meter. In de tank kon 50 liter brandstof, en in de koffer kon 385 liter bagage uit te breiden tot bijna 1.600 liter. De diesel mocht 900 kilogram gewicht trekken, de benzine 600 kilogram.

Varianten

Afgezien van de keuze tussen de motoren bood Citroën ook de luxe om voor een EGS-gerobotiseerde versnellingsbak te kiezen. Die heeft zes geautomatiseerde versnellingen. In zijn vroegere bouwjaren had de C3 Picasso uitvoeringsvarianten als Attraction, Tendance en Exclusive, de laatste jaren werd hij opgesplitst in Tendance, Collection, Feel Edition en Exclusive. In de eerste jaren was de basisversie maar karig uitgerust, maar later verbeterde dit wel enigszins.

Prijzen

In zijn laatste jaar ging een beetje uitgeruste C3 Picasso (Feel Edition) met een diesel motor voor afgerond €21.000 naar een nieuwe eigenaar. Daar blijft in 2022 niet zo gek veel van over. Voor een Picasso met minder dan 100.000 km op de teller, betaal je vandaag tussen € 5.000 en € 7.000. Kijk je er het tweedehandsaanbod even op na, dan vind je keuze genoeg.

Design

Buitenzijde

Van buitenaf heeft de Citroën C3 Picasso niks gemeen met de reguliere C3, afgezien van de Double Chevron. Het silhouet geeft een kubistische indruk, alsof de algemene vorm bepaald werd door een kind. De double chevron kreeg na de facelift wel een ander uitzicht en werd breed over de neus uitgesmeerd. De grote koplampen bleven wel steeds van de partij. Bijkomende verlichting kwam bij de facelifts in een alu-behuizing, strips op de flanken werden chrome en er kwamen dagrijlichten net boven de bumper. Achteraan bleef alles ongeveer bij het oude, met een kaarsrechte achterklep. Je moest wel ver genoeg van de muur parkeren in de parkeergarage om achteraan je boodschappen in de koffer te krijgen want de klep had zijn plaats nodig.

Binnenkant

De hoge middenconsole stop abrupt voor de pook, en biedt plaats aan bedienignselementen voor de radio en de verwarming. Citroën is niet bij de meest exclusieve aanbieder van materialen gaan shoppen, dus reken op plastics alom. Alles moest vooral praktisch zijn met veel gebruiksmogelijkheden, en dat is het ook. De Picasso maakt vooral indruk met zijn vlakke laadvloer als de achterbank wordt neergeklapt. Laat je die rechtop, dan kunnen 4 mensen zeer comfortabel zitten.

Veiligheid

De Picassorijder maalt volgens Citroën blijkbaar niet echt om actieve veiligheid. Zelfs voor een stabiliteitscontrole moest worden bijbetaald, terwijl ABS volstond. Er waren wel genoeg airbags ingebouwd, afgezien van de knieairbag voor de chauffeur. Euro Ncap beloonde de Picasso in 2009 met 4 sterren en dat was destijds een rapport dat als net voldoende gold.

Alternatieven

Wie vandaag een nieuw alternatief voor de C3 Picasso zoekt, zal automatisch bij een kleine SUV uitkomen. De mini-mpv is namelijk helemaal uit de mode geraakt. In de tijd van de C3 Picasso liepen ze elkaar echter voor de voeten: er was de Ford Fusion, Opel Meriva, Renault Modus, Nissan Note, Hyundai iX20 en zelfs de Audi A2.

FAQ

Is de EGS-automaat van de Citroën C3 Picasso gebruiksvriendelijk?
Als je dezelfde flitsende overgangen als bij de DSG-bak verwacht, dan word je teleurgesteld. De EGS is langzamer, maar wel lichter en goedkoper.
Heeft de Citroën C3 Picasso stabiliteitscontrole?
De Citroën C3 Picasso was wel verkrijgbaar met stabiliteitscontrole, maar kreeg het niet standaard mee. Let dus op indien je een tweedehands exemplaar koopt dat deze optie destijds aangevinkt werd.
Is de 1.2-liter benzinemotor van de Citroën C3 Picasso sterk genoeg?
Aangezien de C3 Picasso niet als sprinter is ontworpen, kan de 1.2-litermotor zeker volstaan. Hij brengt de auto goed van zijn plek zolang je geen sportieve prestaties verwacht.

Beoordelingen voor Citroen C3 Picasso

12 Beoordelingen

4,7