Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
KOrando 2.jpg

SsangYong Korando

1 / 4
KOrando 2.jpg
Korando 3.jpg
Korando 4.jpg
Korando 1.jpg

Sterke punten

  • Flink wat uitrusting
  • Veel ruimte
  • Goede verhouding prijs/kwaliteit

Zwakke punten

  • Goedkope materialen
  • Beperkte kofferruimte
  • Hoger verbruik

SsangYong Korando Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto SsangYong Korando, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.8 - 23.5s
Maximumsnelheid:130 - 193 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):133 - 371 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5 - 15.9 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4330 x 1830 x 1630 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:480 - 1312 liter
Aanhangergewicht:410 - 800 kg

Korea kan het

De SsangYong Korando, in een eerder leven een kloon van de Jeep CJ 7, is vandaag helemaal bij de tijd en getekend naar zijn broers en zussen, met de SsangYong Tivoli op kop. Van een puur utilitaire 4x4 is de Korando nu een SUV onder zijn gelijken, inclusief voorwielaandrijving, maar dan billijker geprijsd dan zijn directe concurrenten.

Interesse in een SsangYong Korando

SsangYong Korando tweedehands auto
SsangYong Korando nieuwe auto
SsangYong Korando dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • SsangYong heeft de basis van zijn Korando gebruikt om zijn eerste elektrische auto te maken: de Korando E-Motion.

  • De Korando is vandaag een moderne auto en dat merk je ook in het interieur. Met onder andere Apple CarPlay en Android Auto ben je altijd met de wereld verbonden.

  • Je zit ruim in een Korando. Achteraan met drie kan nog net maar met zijn vieren kan je in deze SUV overal naar toe. Tenminste als je voor een versie met vierwielaandrijving hebt gekozen, dan heeft hij in elke omstandigheid (op en af de gebaande weg) tractie te over.

  • Bij Volkswagen zullen ze niet echt kunnen lachen met het design van met name het front van de Korando. Neem het logo uit de neus weg en vervang dat door de cirkel van VW en je zou zomaar kunnen denken dat je met een Touareg onderweg bent. En dat voor een fractie van het bedrag dat je aan die Touareg zou uitgeven.

Belangrijke gegevens

Motoren

We beginnen met de meest aangeschafte motor, de diesel. Dat is een 4-cilinder met turbo, goed voor 136 pk en 324 Nm. Hij komt gemiddeld met 6 l/100 km toe, en kan met 2WD en 4WD gekoppeld worden middels een handgeschakelde 6-bak of een automatische 6-bak. De benzinemotor wordt T-GDI genoemd, en is eveneens een 4-cilinder in lijn met 16 kleppen, goed voor 163 pk en 280 Nm koppel. Die verstookt 7,6 l/100 km gemiddeld en maakt de Korando 191 km/h snel. Ook hier is er de keuze uit 2WD of 4WD, en uit een al dan niet automatische 6-bak.

De Korando begint met zijn E-Motion aan een nieuw hoofdstuk. Deze Korando staat op hetzelfde platform als zijn broers met een verbrandingsmotor, maar heeft wel een batterij van 61,5 kWh onder de vloer zitten, die zijn stroom naar een 190 pk sterke (360 Nm) elektromotor stuurt. De Korando E-Motion geraakt in gunstige omstandigheden 339 km ver.

Afmetingen

De Korando is 1.670 kg zwaar, heeft een koffer die maximaal 1.400 l aankan (500 l minimum), heeft een tank van 47 l en kan een geremde aanhanger van 1.5 ton aan. Hij is 4,45 m lang, 1,87 m breed en 1,63 m hoog en de wielbasis overspant 2,68 m.

Varianten

De meest volledige en ook duurste Korando krijgt Quartz als label, met onder meer 19-inchwielen, geventileerde voorstoelen en lederen bekleding. Tweede in de rij is de Onyx. Hier zijn de voorstoelen verwarmd en krijgen ze kunstlederen bekleding. De Amber heeft stoffen bekleding, maar toch ook al alle moderne multimedia. Zoals eerder aangehaald, kan je ook kiezen tussen 2WD en 4WD en handgeschakeld of automaat. De benzinemotor heeft aanzienlijk minder uitvoeringsvarianten. Maar elke Korando heeft een fatsoenlijke basisuitrusting.

Prijzen

De diesel is duidelijk duurder dan de benzinevariant. De goedkoopste diesel kan u voor € 36.190 kopen, de duurste voor € 39.990. Bij de benzineversie variëren de prijzen van € 29.990 tot € 34.190. Van de nieuwe (2019) Korando zijn zo goed als geen betrouwbare tweedehandsprijzen bekend, daarvoor is de auto te jong. Maar mocht het een indicatie zijn, AutoScout schat de prijs van een 2019 Korando met diesel rond de € 24.000, dat is niet mis.

Design

Buitenzijde

In profiel valt vooral de forse overhang voor- en achteraan op. De Korando is net niet als een coupé getekend, maar de knik omhoog boven de achterste wielkasten geeft hem sportiviteit. Hij heeft een hoge motorkap, ziet er frontaal met zijn moderne led-koplampen imposant uit, met een onderste radiatorgrille die aan de Cayenne doet denken. Achteraan komt dezelfde chroomlijst over het kofferdeksel met daarnaast driedimensionale achterlichten en eronder flinke uitlaten.

Binnenkant

De boordplank ziet er één geheel uit met het instrumentarium en het grote multimediascherm. Daaronder vind je verwarming met tactiele draaiknoppen, een pook op de hoge middentunnel en een armsteun tussen de prima gevormde voorstoelen. SsangYong heeft op een beetje blink meer of minder niet gekeken. Bergvakken alom en op de 2de rij een (gedeeld in 1/3 en 2/3) neerklapbare achterbank.

Veiligheid

SsangYong heeft zijn Korando voorzien van de nodige veiligheidsassistenten. Reken dus op Adaptieve cruise control, botspreventiesystemen, een afstandswaarschuwing, rijstrookassistentie en dodehoekdetectie maar natuurlijk ook op een overaanbod aan airbags. De Euro Ncap beloonde hem niet voor niets met 5 sterren.

Alternatieven

De Peugeot 3008, Kia Sportage, Hyundai Tucson en Renault Austral hebben met elkaar gemeen dat ze in dezelfde vijver vissen als de Korando, maar dat ze (de één wat meer dan de ander) stukken duurder zijn.

FAQ

Is de SsangYong Korando best met diesel of Benzinemotor?
De benzinemotor is duidelijk vinniger, maar ook minder zuinig. De kilometervreter kiest beter voor de diesel.
Is de SsangYong Korando best met voor- of vierwielaandrijving?
Een vierwielaandrijving betekent meer gewicht, dus ook meer verbruik. Maar als u dikwijls paden opzoekt, of naar de sneeuw trekt heeft 4WD duidelijk voordelen, ook op nat asfalt.
Is de SsangYong Korando best met handgeschakelde of automatische versnellingsbak?
We zijn allemaal de gerobotiseerde automaten gewoon en dat is de Aisin bak niet, maar hij schakelt, zonder race-ambities, boterzacht.

Beoordelingen voor SsangYong Korando

3 Beoordelingen

4,5