Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: SsangYong Korando e-XDi220 – Upsizing

Met de uitstekende 1.6 dieselmotor in de zeer geslaagde Tivoli wist SsangYong ons al te overtuigen. Nu mochten we nog eens terug, om van de 2.2 diesel te proeven in de andere modellen.

Zoals iedereen moet ook SsangYong zijn motoren doen beantwoorden aan de Euro6-normen. Maar liever dan het 2.0 dieselblok uit de Korando, Rodius en Rexton W te herwerken, opteerde SsangYong voor een compleet nieuwe motor. Een motor die bovendien los tegen de heersende trend ingaat, want hij wint nog in cilinderinhoud.

Krachtiger maar zuiniger

Het nadeel: met de huidige fiscaliteit in Brussel en Wallonië zal deze motor nauwelijks de verkoop weten aan te zwengelen. In Vlaanderen ligt dat anders, want hij is bevoordeeld met zijn gunstige verbruikscijfers in de Korando. Officieel verbruikt hij 5,2 l/100 km en 137 gr/km CO2, tegenover 5,8 en 147 gram voor de oude 2.0. Dat moet hem aan een lagere taks helpen. Het vermogen is gestegen van 150 pk in de 2.0 naar 178 pk in de 2.2. Hij zal nog steeds geen lieveling van de fleetbeheerder worden, maar heeft tenminste op de particuliere markt goede kaarten.

We testten de SsangYong Korando e-XDi220 in combinatie met een zestrapsautomaat en permanente vierwielaandrijving. De Korando mag dan geboekstaafd staan als compacte SUV, dat is hij verre van. Met een lengte van 4,4 meter zet hij toch 1.750 kilogram op de weegschaal. Om u maar meteen te verwittigen dat we hier geen recordrijbereik gaan zien. Alhoewel… Na een week met deze Korando met evenveel stadsverkeer als snelweg (steeds de snelheidsbeperkingen volgend) kwamen we op een gemiddelde uit van 9 l/100 km, met een uitschieter van 7,9 l/100 km. Dat lijkt veel, maar we hebben intussen ook een Hyundai Tucson 2.0 diesel met eveneens een automaat en vierwielaandrijving getest. Daarmee kwamen we op een liter meer uit dan de SsangYong. Nog zo slecht niet dus.

Ochtendhumeur

IDe 2.2 motor in de SsangYong Korando toont zich best zuinig, maar hoe zit het met lawaai en trillen? Wel, ook hier verre van slecht. Bij de koudstart bromt hij weliswaar wat humeurig, maar dat verdwijnt van zodra hij op temperatuur is gekomen. Bij kruissnelheid op de snelweg hoor je hem zelfs nauwelijks. Wij dachten al meteen: dit wordt onze auto voor de zomervakantie. Zijn 178 pk en 400 Nm - die laatste al van bij 1.400 opm - zijn zeer aanwezig en snel aanspreekbaar.

Ons enige kritiekpunt is de automatische versnellingsbak. Die laat merken dat hij niet meer van de jongste is. Geen hinderpaal, maar het verstoort toch wat het mooie plaatje dat de nieuwe motor in deze SsangYong weet te schetsen. De Korando in deze vorm is elegant, krachtig en zeer concurrentieel geprijsd. SsangYong biedt hem al aan vanaf 20.990 euro. De luxeversie met AWD en automatische versnellingsbak heb je voor 32.490 euro. Dan blijven er maar drie opties over: open dak, navigatie en xenonlichten. Dat is bijzonder scherp. Goed, SsangYong, we vergeven jullie die versnellingsbak.

SsangYong Korando e-XDi220 AWD
2.157 cc turbodiesel viercilinder
178 pk bij 4.000 opm
400 Nm tussen 1.400 – 2.800 opm
0-100 km/u: n.b.
Topsnelheid: 185 km/u
Verbruik: 5,8 l/100 km (CO2: 152 gr/km)
Testverbruik: 8,7 l/100 km
Prijs: 22.990€

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Korando Ext 04

SsangYong Korando: Genoeg clichés

Autotests · SsangYong

Test: SsangYong Rexton – Nog een argument erbij

Autotests · SsangYong

Test: SsangYong Tivoli diesel – Attractief, om meer dan zijn prijs alleen

Autotests · SsangYong
Ontdek meer