Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

SsangYong Grand Musso: size matters

De populariteit van de pick-up in Europa is niet meer te stuiten. Het Zuid-Koreaanse SsangYong wil een graanveld of 5 meepikken met de Grand Musso. Want size matters in pick-upland.

Onbekend maakt onbemind, vraag dat SsangYong maar. Want de Zuid-Koreaanse speler voert al bijna 2 decennia in Europa een aanval uit op de gevestigde waarden als complete underdog. Toch heeft het merk pareltjes in haar gamma. Deze Grand Musso is daar eentje van.

Voor de man met groot pakket

Je moet namelijk weten dat SsangYong op internationale markt haar sporen heeft verdiend met het bouwen van bonkige 4x4’s. Voertuigen voor het werkvolk die geregeld van het paadje moeten. Het resultaat was dat de SssangYong’s van vroeger wat agrarisch aanvoelden voor onze Europese markt. Dankzij een sterk offensief in onze contreien vallen die vooroordelen echter grotendeels weg. Zelfs de meest noestige pick-up van het merk blijkt een ware comfortkoning te zijn geworden!

SsangYong Grand Musso Review 2020

De Musso volgde de minder stilistische geslaagde Actyon Sports op in 2018. Al kreeg die Musso snel de kritiek dat de laadbak wel opvallend klein was tegenover die van de concurrentie. Probleem verholpen! Want SsangYong parkeert nu de Grand Musso in haar line-up, met 31 extra centimeters. Waardoor de laadbak plots 1.61 meter slikt in de lengte.

Aangename verrassing

Aan stouwvermogen dan ook geen gebrek meer. Want in de Grand Musso kan je meer dan een ton aan materiaal in de laadbak kwijt. Daarachter mag je dan nog eens 3.5 ton aan de trekhaak hangen. Dat zijn werkpaardcijfers, niet? Voorin geen kleine driecilinder, wel een 2.2-liter viercilinder turbodiesel met 181 pk en 420 Nm koppel. Een blok dat zonder moeite de Grand Musso in beweging krijgt. Toegegeven, bij het koud opstarten en doortrekken is hij wat luidruchtig maar de automatische zesbak in ons testexemplaar deed alles wat hij kon om de cabine een aangename omgeving te maken.

SsangYong Grand Musso Review 2020

En die cabine is een verrassend aangename plaats. Geef dan ook toe: hoge verwachting heb je niet als je de term “SsangYong” hoort. Toch pronkt deze Zuid-Koreaanse pick-up met een fraai dashboard, kwalitatieve afwerking en meer snufjes dan een Mercedes S-Klasse uit de jaren 2000! Denk dan aan verwarmde en geventileerde stoelen, Apple Carplay & Android Auto en een rist veiligheidsnufjes zoals dodehoekdetectie en achteruitrijwaarschuwing. Hoogst indrukwekkend, dit. Er valt dan ook weinig aan te merken op deze Grand Musso.

SsangYong Grand Musso Review 2020

Niet op het vlak van afwerking, als op het vlak van rijden. Onderhuids verschuilt de Grand Musso een ladderchassis met versterkte bladveren tegenover de reguliere Musso. Doordat de ingenieurs de achterwielen 11 centimeter naar achteren plaatsen bij deze Grand Musso blijft het deinen op de weg binnen de perken. Al geldt ook hier de regel: Hoe voller de laadbak, hoe comfortabeler de rit!

Conclusie

Met de huidige Ford Ranger en Volkswagen Amarok die richting pensioen rollen lijkt het nu hét moment voor de Grand Musso om in de spotlight te rijden. Hoewel hij vlot duizenden euro’s minder kost dan de concurrentie laat hij dat niet voelen in het dagdagelijks gebruik. Onbekend maakt onbemind… maar het is dringend tijd dat de werkman deze Grand Musso leert kennen.

SsangYong Grand Musso Review 2020

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: SsangYong Korando e-XDi220 – Upsizing

Autotests · SsangYong

Test: SsangYong Tivoli diesel – Attractief, om meer dan zijn prijs alleen

Autotests · SsangYong

Eerste contact: SsangYong Rodius – Dat is beter

Autotests · SsangYong
Ontdek meer