Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: SsangYong Tivoli diesel – Attractief, om meer dan zijn prijs alleen

Als er nu één compacte SUV de hoop koestert om een paar gevestigde waarden van hun sokkel te duwen, dan is het wel deze SsangYong Tivoli. Een diesel onder de motorkap bevestigt die ambitie alleen maar. Eigenlijk is de krappe prijs slechts de kers op de taart.

SsangYong, ziedaar een constructeur die zich opnieuw op de kaart probeert te wurmen. Sinds het merk in de portefeuille is gekomen van de Indische groep Mahindra, komt het ene na het andere hippe model uit. De Korando was het eerste model dat het blazoen van SsangYong mocht oppoetsen. Nu is er de Tivoli, die eigenlijk maar beter aandachtig bekeken wordt in de directiekamers van de concurrentie. Tussen januari en september van dit jaar verkocht SsangYong er al 45.000 stuks van wereldwijd. Met de komst van de 1.6 e-XDI diesel, wil SsangYong daar 100.000 stuks van maken in 2016.

Modieus design

Wat het design betreft, zie je er de huidige mode in gereflecteerd. De hoekige stijl met zijn scherpe lijnen en ronde oppervlakken valt nu in de smaak. Het is misschien even wennen aan het resultaat, maar het oogt verre van slecht. Aan de zijkant geeft hij al mee dat hij een ruim interieur herbergt. De wielbasis loopt op tot 2,6 meter, de breedte bedraagt 1,79 meter en hij meet 1,59 meter in de hoogte. Deze Tivoli geeft de indruk dat hij uit de meute kan springen tussen de Nissan Juke, de Renault Captur en de Opel Moka.

Leuk interieur… als je de centen hebt

Het eerste wat opvalt aan boord, is de ruimte. Zowel vooraan als achteraan heb je niet te klagen. Ook de sfeer blijft overeind in de vergelijking, op voorwaarde dat je diep genoeg in je buidel tast. Er zijn 3 afwerkingsniveaus - Crystal, Quartz en Sapphire - die je drang naar luxe helpen in te vullen. We stellen ook vast dat zowel de gekozen materialen als de afwerkingskwaliteit op punt staat staan. De tijd dat SsangYong zich liet vangen aan goedkope plastics en een ‚ça va is goed genoeg’ afwerking, is zo te zien voorbij. Nog even de koffer. Met vierwielaandrijving is die 327 liter groot, met voorwielaandrijving wordt dat 423 liter. Met de achterbank neergeklapt - dat kan in twee ongelijke delen - groeit de kofferruimte aan tot 1.115 liter. De laadvloer is plat en verbergt zelfs een niveau onder de boordplank. Goed gezien.

Op reis

Net zoals de benzine kan ook de Tivoli diesel besteld worden met twee- of met vierwielaandrijving, waarbij je ook nog eens de keuze hebt uit een manuele zesbak of een zestrapsautomaat. Het 1.6 e-XDI blok komt aan 115 pk en 300 Nm trekkracht tussen 1.500 en 2.500 opm. In combinatie met voorwielaandrijving en manuele bak, vonden we hem eigenlijk al flink plezant. Voor meer dan één reden overigens.

Je hebt maar enkele kilometers nodig om je ervan te vergewissen dat deze motor nooit zonder punch valt. Hij kan kilometers aan een stuk strak de pees erop leggen. Goed, dit is natuurlijk niet het meest briljante motorblok ooit, maar deze Tivoli kan vlot doorstomen naar 175 km/u zonder in de problemen te komen. Bovendien is hij best zuinig. Officieel geeft SsangYong een gemiddeld verbruik op van 4,2 l/100 km, wat overeenstemt met een gemiddelde CO2-uitstoot van 109 gr/km. Over de wegligging durven we niet klagen. De ophanging maakt korte metten met de valstrikken op het wegdek. Het onderstel is efficiënt, en de koetswerkbewegingen blijven goed onder controle.

De SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI is nu al beschikbaar in de showrooms. Je mag er mee naar huis in ruil voor een cheque van 17.490 euro, voor het basisniveau.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Korando Ext 04

SsangYong Korando: Genoeg clichés

Autotests · SsangYong

Test: SsangYong Rexton – Nog een argument erbij

Autotests · SsangYong

Test: SsangYong Korando e-XDi220 – Upsizing

Autotests · SsangYong
Ontdek meer