Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: SsangYong Rexton – Nog een argument erbij

Na 15 jaar trouwe dienst en twee updates is de veteraan uit het SsangYong-gamma afgelost. De nieuwe SsangYong Rexton moet nog steeds vooral met zijn prijs indruk maken… maar er is ook meer.

SsangYong is niet het merk dat je hart sneller doet slaan. Zelfs wanneer het design er stapje per stapje op vooruitgaat, kunnen we nog steeds zeggen dat de SsangYong-koper iemand is die vooral de prijs/kwaliteit-verhouding voor ogen heeft… en soms zelfs de ogen sluit voor het design. Maar met de nieuwe SsangYong Rexton is het mogelijk dat die houding zal veranderen.

Weinig rivalen

De nieuwe SsangYong Rexton meet in de lengte 4,85 meter, lijkt op een rijdende frigo, maar beschikt wel over een gigantische binnenruimte en in optie plaats voor zeven. Hierdoor heeft hij in de praktijk weinig concurrenten te vrezen. Op de premiummerken na, moet hij vooral kijken naar de Kia Sorento, de Hyundai Santa Fe en de Skoda Kodiaq. In een andere prijscategorie zouden we er ook nog de Toyota Land Cruiser en de Mitsubishi Pajero kunnen bij rekenen. Die laatste wordt ook al bijna 15 jaar.

Niet zo slecht

Goed, laat ons het eens over het design hebben. De SsangYong Rexton is niet ‘wow’, maar evenmin lelijk. Hij houdt de kerk in het midden, en kan zelfs een beetje ‘déjà-vu’ lijken. Hij is ook statig. Maar behalve de sobere en elegante Kia Sorento: welke van zijn hierboven opgesomde rivalen kan zeggen dat hij ‘waw’ is? De Toyota? Ik denk het niet. De nieuwe Hyundai Santa Fe? Het zal wennen worden aan zijn gezicht, en zeggen dat nog niet iedereen gewoon is aan de Skoda. De Pajero is inmiddels al een klassieker. Maar uiteindelijk komt de SsangYong Rexton dus nog niet zo slecht uit de vergelijking, niet?

Wat het interieur van de Rexton betreft, dat is één van de beste voorbeelden in zijn categorie. Zeker wie wat klimt in de uitrustingsniveaus en opteert voor de boordplank met namaakhout en leder met zichtbare stiknaden. Oordeel vooral zelf op de beelden. Zijn zwakke punt? Een overdaad aan harde plastics, die weinig flatterend zijn wanneer je ze aanraakt. Zijn sterke punt? De assemblagekwaliteit staat duidelijk op punt. Hier is in eerste instantie geen plaats voor kraakjes en piepjes. Wat ruimte aan boord betreft, valt er gezien de afmetingen niet te klagen aan boord voor de vijf inzittenden. En daarachter strekt zich onder de bagagehoes nog een koffer van 820 liter uit.

Ook op het vlak van technologie doet de SsangYong Rexton weinig toegevingen. Hij beschikt over een online multimediasysteem, intelligente cruise-control, verkeersbordherkenning, rijvakassistentie, 360-graden camerazicht, knie-airbag,… Het merendeel daarvan is al standaard aanwezig op de basisversie.

Echte 4x4

Onder de motorkap is er slechts één keuze, een 2.2 turbodiesel met 181 pk. Die kan je koppelen met ofwel een manuele zesbak, of een zeventrapsautomaat van bij Mercedes. Deze motor schenkt de SsangYong Rexton afdoende prestaties, terwijl hij afhankelijk van de uitvoering ook 2,7 tot 3 ton kan slepen.

Net zoals zijn directe concurrenten bestaat de SsangYong Rexton zowel met twee- als met vierwielaandrijving. Maar in tegenstelling tot de Hyundai, Kia en de Skoda spreekt SsangYong in dat laatste geval nog over een echte 4x4, naar het voorbeeld van de Land Cruiser en de Pajero. Dit betekent een apart, erg rigide onderstel. En ook een aparte blokkering van het middendifferentieel en korte terreinversnellingen, absoluut noodzakelijk voor wie echt offroad wil klimmen.

Maar dit betekent ook dat hij wordt afgesteld als een echte 4x4, wat een iets te grote stuuroverbrenging geeft naar de smaak van sommigen. Kortom, hij wijkt stevig af van de invulling die andere merken aan het begrip SUV geven, zonder daarbij het rijcomfort te ondergraven. Zo is zijn geluidsisolatie uitstekend.

Een koopje

Design, ruimte, comfort, technologie en echte terreincapaciteiten als bonus… het ontbreekt de SsangYong Rexton niet aan argumenten om kopers te overtuigen die een full size SUV zoeken zonder over een premium budget te beschikken. Waarmee we bij het finale argument in zijn voordeel zijn aanbeland: de prijs. De basisversie kost 24.990 euro, met standaard al een bijzonder volledige luxe- en veiligheidsuitrusting. Wij zouden spreken van een buitenkansje. Knap gedaan SsangYong.

SsangYong Rexton 4WD Auto
Motor: viercilinder turbodiesel, 2.157 cc
181 pk bij 4.000 opm
420 Nm bij 1.600 – 2.600 opm
0-100 km/u: n.b.
Top: 185 km/u
Verbruik; 8,1 l/100 km
CO2: 213 g/km
Prijs: 33.490 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Korando Ext 04

SsangYong Korando: Genoeg clichés

Autotests · SsangYong

Test: SsangYong Korando e-XDi220 – Upsizing

Autotests · SsangYong

Test: SsangYong Tivoli diesel – Attractief, om meer dan zijn prijs alleen

Autotests · SsangYong
Ontdek meer